יצרנית אופניים גרמנית מטמיעה שבבי ה-V2X של אוטוטוקס

6 יולי, 2023

Canyon Bicycles הגרמנית תטמיע את שבבי הבטיחות תחילה בדגמים החשמליים. השבבים יספקו לנהגים התראות בזמן אמת מפני סכנת התנגשות עם רוכבי אופניים. "בטיחות היא חסם בפני הגדלת מספר הרוכבים"

יצרנית האופניים הגרמנית Canyon Bicycles חתמה על הסכם עם יצרנית שבבי ה-V2X הישראלית אוטוטוקס (Autotalks), להטמעת שבבי תקשורת V2X, המספקים התראות בטיחות בזמן אמת, באופניים מתוצרתה. במסגרת ההסכם, Canyon תשלב את המוצר של אוטוטוקס תחילה בחלק מהדגמים בסדרת האופניים החשמליים (e-bike) שלה ואחר כך תרחיב את התמיכה לדגמים נוספים. בחודש מאי חתמה ענקית השבבים קואלקום על הסכם לרכישת אוטוטוקס בסכום המוערך ב-350 מיליון דולר. הכנסותיה של קניון בייסיקל נאמדות בכמה מאות מיליוני דולרים בשנה.

לדברי אוטוטוקס, העסקה מסמנת יישום המוני ראשון מסוגו בעולם של שבבי V2X באופניים בייצור סדרתי. שילוב טכנולוגיית V2X באופניים עשוי לצמצם את היקף התאונות בהן מעורבים רוכבי אופניים. תוך כדי הרכיבה, האופניים ישדרו אותות לכלי רכב ולרמזורים חכמים המצוידים אף הם בשבבי V2X. התקשורת בין האופניים לכלי הרכב תתריע בפני הנהגים על סכנות פוטנציאליות לרוכבי האופניים ותאפשר להימנע מהן. השבבים של אוטוטוקס מבוססים על מעבדים של סיוה, חברת סיוה (CEVA) מהרצליה, אשר מפתחת קניין רוחני עבור מעבדי אותות, ומערכות תקשורת אלחוטית.

תאונות רבות מתרחשות כשרוכבי אופניים חוצים צומת, במיוחד כשקו הראייה מוגבל. רוכבי אופניים חוצים צמתים במהירות שמגיעה לעתים ל-25 קמ"ש ומעלה. במצבים כאלה, בשל חוסר ריכוז של נהגים, רוכבי האופניים עלולים לעצור בפתאומיות, לסטות או לגרום לתאונה. מצבים מסוכנים נוספים שנגרמים על ידי קו ראייה מוגבל מתרחשים כשרוכב אופניים מופיע לפתע באזור מוסתר לעיני נהג הרכב, כשנהג מנסה לחצות מסלול נגדי של מכוניות או של אופניים, כשרוכב אופניים מוסתר על ידי כלי רכב גדול כמו אוטובוס או משאית, או פשוט כשהנהג לא מסתכל.

כיום נעות בכבישי אירופה קרוב למיליון מכוניות המצוידות בשבבי V2X, המספקות תרשורת בין כלי רכב ובינתם לבין תשתיות הדרך,  וקיימים בה כ-20,000 יחידות תשתית חכמה המצוידים ב-V2X, כמו רמזורים ושלטים. מספר זה צפוי לגדול באופן משמעותי בשנים הקרובות. יובל לחמן, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי, אוטוטוקס: "בטיחות אופניים ממחישה את האפקטיביות של טכנולוגיית V2X במניעת תאונות". ליונל גישרד-קאלין, מנהל פתרונות מקושרים, Canyon: "הבטיחות בדרך היא חסם בפני הגדלת מספר האנשים הרוכבים. לכן אנו נרגשים לחבור לאוטוטוקס, להגדיל את מספר זוגות האופניים המצוידים בפתרונות V2X ולהפוך את התנהגות הנהגים לאחראית יותר".

השבבים מתריעים על הסכנות שמחוץ לשדה הראייה

טכנולוגיית V2X מאפשרת למכוניות להעביר ביניהן נתונים בטיחותיים כגון מהירות, כיוון נסיעה, מיקום ומצב הבלימה, כניסת מכוניות אחרות אל הצומת ועוד, ולספק לנהגים התרעה על סכנת התנגשות. המידע הזה משלים את המידע המגיע מחיישנים אחרים ברכב, כדוגמת מערכת העזר הבטיחותית (ADAS), בפרט במצבים בהם סכנת ההתנגשות נמצאת מעבר לקו הראייה של הנהג, במזג אוויר קשה או בתנאי תאורה גרועים. אוטוטוקס פיתחה שבבי V2X הפועלים בשני תקני התקשורת המקובלים בתעשייה: תקשורת ישירה (DSRC) וטכנולוגיית התקשורת המתחרה, C-V2X, אשר גובשה ביוזמת קואלקום וכוללת מרכיבים שהובאו מתחום התקשורת הסלולרית (LTE).

אוטוטוקס פיתחה גם את הפלטפורמה המשלימה ZooZ, אשר מספקת מעטפת בטיחות לכלי-רכב קלים (אופניים וקטנועים חשמליים). מדובר באבזר נייד אשר מתריע בפני הרוכב על מצבים מסוכנים בכביש. הצורך בפתרון עולה בעקבות נתונים שלפיהם כ-75% מהתאונות בין אופניים וקורקינטים לבין מכוניות, נובע מהעובדה שנהגי המכוניות לא הבחינו באופניים או בקורקינטים. אוטוטוקס התחילה בייצור המוני של מערכי השבבים שפיתחה ונבחרה לספקית הבלעדית של יצרני רכב גדולים בגרמניה, יפן וסין. כיום יש לה כבר 14 פרויקטים של ייצור סדרתי עם יצרניות הרכב, כשכבר השנה הטכנולוגיה תעלה על הכבישים בסין. אוטוטוקס מעסיקה כ-120 עובדים בישראל, אוקראינה, רומניה, יפן, סין, קוריאה, גרמניה וצרפת.

[צילום למעלה: ליברמן יבגני]

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות , סמיקונדקטורס , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: Canyon Bicycles , V2X , אוטוטוקס