קואלקום רוכשת את אוטוטוקס הישראלית

8 מאי, 2023

אוטוטוקס מפתחת שבבי תקשורת מסוג V2X, המאפשרים לרכב להתקשר ישירות עם כלי-רכב אחרים ועם תשתיות הדרך. היא למעשה המתחרה הראשית של קואלקום בתחום הזה. מאז הקמתה ב-2009 היא גייסה כ-150 מיליון דולר

בתמונה למעלה: מייסד אוטוטוקס און הרן (מימין) והמנכ”ל חגי זיס. צילום: Techtime

חברת קואלקום (Qualcomm) רוכשת את חברת אוטוטוקס (Autotalks) מכפר נטר, אשר נחשבת לחלוצה עולמית בתחום שבבי התקשורת מסוג V2X המאפשרים תקשורת ישירה בין רכב לרכב ובין רכב לתשתיות הדרך. היקף העיסקה לא נמסר, אולם בדמרקר פורסמו הערכות שמדובר בכ-350 מיליון דולר. חברת אוטוטוקס הוקמה בשנת 2009 על-ידי אור הרן, ומנוהלת על-ידי חגי זיס, שבעבר שרת ביחד עם הרן ביחידה הטכנולוגית 81 בצה”ל. מאז הקמתה היא גייסה כ-150 מיליון דולר ממשקיעים דוגמת פוקסקון, סמסונג, קרן גלנרוק של ליאון רקנאטי, דלק מוטורס ועוד.

לפני כשנה דיווחה אוטוטוקס כי צבר ההזמנות שלה ב-2021 עמד על כ-200 מיליון דולר – כפול מאשר ב-2020. כיום החברה מעסיקה כ-130 עובדים בישראל, יפן, קוריאה, גרמניה, צרפת, ואוקראינה. הם ישולבו בתוך חברת קואלקום ולמעשה יצטרפו לכ-1,000 עובדי קואלקום ישראל. קואלקום מסרה שלאחר השלמת המיזוג ישולבו השבבים של אוטוטוקס בפלטפורמת הרכב שלה, Snapdragon Digital Chassis.

צמיחה מהירה ומחסום כניסה גבוה

טכנולוגיית V2X מאפשרת למכוניות להעביר ביניהן נתונים כגון מהירות, כיוון נסיעה, מיקום ומצב הבלימה, ועל-ידי כך לספק לנהגים התרעה על סכנת התנגשות. המידע הזה משלים את המידע המגיע מחיישנים אחרים, דוגמת מערכות עזר בטיחותית (ADAS), ומאפשר למנוע התנגשות בין כלי רכב שאין ביניהם קו ראייה, או בתנאי מזג אוויר ותאורה קשים. אוטוטוקס היא מהחברות היחידות בעולם שהצליחו לשלב בשבב V2X יחיד גם את טכנולוגיית התקשורת הייעודית DSRC, וגם את טכנולוגיית התקשורת המתחרה, C-V2X, אשר גובשה ביוזמת קואלקום וכוללת מרכיבים שהובאו מתחום התקשורת הסלולרית (LTE).

כיום רוב המדינות בעולם אימצו את פרוטוקול C-V2X מלבד האיחוד האירופי, אשר ממשיך להעדיף את טכנולוגיית DSRC. בראיון ל-Techtime  לפני כשנה, העריך המנכ"ל זיס שנת המהפיכה בתחום תהיה 2024-25. "החל משנת 2023 ישולב ה-V2X כאחד מהפרמטרים בדירוג כוכבי הבטיחות של מכוניות ובאירופה ובארה”ב. זוהי נקודת הזמן שאליה מכוונות יצרניות המכוניות את רוב התוכניות שלהן, ושבה צפויה טכנולוגיית V2X להיכנס לשימוש המוני”.

מדבריו גם ניתן להסיק מדוע קואלקום החליטה לרכוש את אוטוטוקס במסגרת המאבק על השוק האירופי: “זהו תחום שקשה מאוד להיכנס אליו. האתגרים החישוביים מאוד קשים וצריך לספק ודאות מלאה לזיהוי המקור של כל שידור. הרכיב שלנו יכול לוודא תקשורת מלאה בין 200 מקורות שונים. הטכנולוגיה המתקדמת והדרישות המחמירות של השוק מייצרים חומת כניסה גבוהה מאוד".

עובדי חברת אוטוטוקס מכפר נטר. צילום: אייל טואג
עובדי חברת אוטוטוקס מכפר נטר. צילום: אייל טואג

אוטוטוקס פיתחה גם את הפלטפורמה המשלימה ZooZ, אשר מספקת מעטפת בטיחות לכלי-רכב קלים (אופניים וקטנועים חשמליים). מדובר באבזר נייד אשר מתריע בפני הרוכב על מצבים מסוכנים בכביש. הצורך בפתרון עולה בעקבות נתונים שלפיהם כ-75% מהתאונות בין אופניים וקורקינטים לבין מכוניות, נובע מהעובדה שנהגי המכוניות לא הבחינו באופניים או בקורקינטים.

חברה ישראלית נוספת אשר צפויה ליהנות בעקיפין מהעיסקה היא חברת סיוה (CEVA) מהרצליה, אשר מפתחת קניין רוחני עבור מעבדי אותות, ומערכות תקשורת אלחוטית. השבבים של אוטוטוקס מבוססים על מעבדים של סיוה, והעיסקה מביאה את הטכנולוגיה שלה לראשונה אל תוך מוצר ליבה של קואלקום. בעבר נפגשו קואלקום וסיוה משני צידי המיתרס, כאשר חברת אינטל התחרתה בחברת קואלקום באספקת מודמים למכשירי אייפון. המודמים של אינטל כללו את המעבד של סיוה. לאחר שאפל רכשה את חטיבת המודמים האלחוטיים של אינטל, היא קיבלה לידיה גם את מעבדי סיוה.

קואלקום הגדירה מנוע צמיחה חדש

שוק הרכב הוא אחד ממנועי הצמיחה של קואלקום. ברבעון האחרון של 2022 צמחו מכירותיה בתחום הרכב בכ-58%, להיקף של כ-268 מיליון דולר. אומנם זהו נתח זעיר עדיין בכלל מכירותיה, שהסתכמו באותו רבעון בכ-9.8 מיליארד דולר, אך מדובר בשוק מתפתח במהירות, אשר צפוי להיות משמעותי כבר בעתיד הקרוב. להערכת חברת Markets&Markets, שוק ה-V2X נאמד ב-2022 בכ-2.6 מיליארד דולר, וצפוי לצמוח להיקף של כ-19.5 מיליארד דולר עד לשנת 2028. מנהל תחום הרכב בקואלקום, נאקול דוגאל, אמר שהצורך במערכות תחבורה חכמות ובטכנולוגיות לשיפור בטיחות משתמשי הדרך, נמצא בעלייה".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , סמיקונדקטורס , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: V2X , אוטוטוקס , קואלקום , קוואלקום