סולאר-אדג' צופה ירידה של 60% בהכנסות רבעון 4

2 נובמבר, 2023

המפיצים באירופה נתקעו עם מלאי רב ומבטלים הזמנות. החברה תסגור את המפעל במקסיקו ואת פעילות הרכב החשמלי באיטליה. תקים מפעל ייצור נוסף בארה"ב. המנייה צנחה ביותר מ-70% מתחילת השנה

בתמונה למעלה: מנכ"ל החברה, צבי לנדא. המהלומה שולחת את SolarEdge לבצע תוכנית התייעלות

התחזית המפתיעה של חברת סולאר-אדג' (SolarEdge), אשר דיווחה שהיא צופה ירידה של יותר מ-60% במכירות ברבעון האחרון של 2023, היכתה את השוק בתדהמה והפילה את מניית החברה בשבוע האחרון בנסד"ק ביותר מ-30%. זוהי תפנית דרמטית שרק הביטוי "מאיגרא רמא לבירא עמיקתא" יכול לתאר את היקפה. במחצית הראשונה של 2023 החברה דיווחה על מכירות שיא בהיקף של 1.93 מיליארד דולר, עם היקף מכירות חסר תקדים של 991.3 מיליון דולר ברבעון השני לבדו.

אלא שאז התחילו להגיע הבשורות הרעות: לפני כשבועיים החברה פירסמה אזהרת רווח לרבעון השלישי שהפילה את מניית החברה בכ-19%. הלילה היא פירסמה את התוצאות הכספיות של הרבעון והתמונה נראית קשה: מכירות בהיקף של כ-725.3 מיליון דולר, המהוות ירידה של 27% בהשוואה לרבעון השני 2023 וירידה של 13% בהשוואה לרבעון המקביל 2022. גם הרווח הגולמי נפגע, וירד מ-34.7% ברבעון השני ל-24% ברבעון השלישי. בעקבות כך עברה סולאר-אדג' מרווח נקי של 119.5 מיליון דולר ברבעון הקודם, להפסד נקי של 61.2 מיליון דולר.

בשורה מרה נוספת היא בתחזית המכירות לעתיד: החברה צופה שהמכירות ברבעון האחרון של 2023 יתכווצו בכ-63% (בנקודת האמצע) בהשוואה לרבעון הרביעי של 2022 (890.2 מיליון דולר), ויסתכמו בכ-300-350 מיליון דולר בלבד. הרווח הגולמי ימשיך להתכווץ, וצפוי להסתכם בכ-5%-8% בלבד. מה עומד מאחורי התפנית הדרמטית? ככל הנראה רווייה זמנית בשוק האירופי, שהוא שוק היעד המרכזי של החברה: המכירות באירופה ירדו בכ-39% בהשוואה לרבעון הקודם, והסתכמו בכ-419 מיליון דולר. בגרמניה, בריטניה והולנד ירדו ההכנסות בכ-40% לערך, ואילו בפולין הן צנחו בכ-67%.

החברה הסבירה שהדבר נובע מהצטברות מלאים אצל המפיצים שלה באירופה, וכי ללא העודפים האלה, הכנסותיה באירופה נאמדות בטווח של 600-700 מיליון דולר. להערכת החברה, תהליך דילול המלאים צפוי להימשך 2-3 רבעונים, ולאחר מכן הכנסותיה ביבשת יחזרו לרמתן הקודמת. מנכ"ל החברה, צבי לנדא, אמר שהצניחה החדה בהכנסות נובעת מתפנית שלילית בשוק הסולארי. בשיחת הוועידה שלאחר פרסום הדו"ח הוא סיפר שבמהלך 2022 ועוד יותר מכך במחצית השנייה של 2022, "השוק ציפה לביקושי שיא של מערכות סולאריות באירופה, ובעקבות כך המפיצים של החברה צברו מלאים גדולים מאוד, שעמדו מאחורי תוצאות השיא של החברה ברבעונים האחרונים".

תנועת מלקחיים אכזרית

הביקושים הגבוהים האלה אילצו את החברה להגביר את התפוקה ולהקים מתקני ייצור נוספים, ובכך גם להגדיל את הוצאות התפעול. אלא שברבעון השלישי הביקוש בשוק נחלש, והמפיצים של החברה באירופה נקלעו לקשיים פיננסיים שהובילו לזרם גדול של בקשות לבטל או לדחות את ההזמנות. המשבר הנוכחי ממחיש עד כמה השוק הסולארי רגיש לתנודות בגובה הריבית המרכזית, כמו גם לשינויים פוליטיים ורגולטוריים.

הצניחה החדה בהזמנות, לצד עלויות התפעול הגבוהות, יצרו תנועת מלקחיים. לנדא: "ההכנסות שלנו ברבעון השלישי והתחזית לרבעון הרביעי הינן נמוכות משמעותית מקצב ההכנסות שלנו ברבעונים האחרונים, ומצד שני התשתית שבנינו כדי לתמוך בצמיחה במכירות מהווה כעת נטל שמכביד על שולי הרווח שלנו בטווח הקרוב". כדי להתמודד עם המציאות החדשה, החברה מובילה כעת שורה של צעדים לארגון מחדש והפחתת עלויות: סגירת מפעל הייצור במקסיקו, הפחתת היקף הייצור בסין, וסגירת חטיבת מערכות הכוח לרכב החשמלי הפועלת מאיטליה (חברת SMRE שנירכשה ב-2019 ושלא הניבה הכנסות משמעותיות).

מניית סולאר-אדג' בחודש האחרון בנסד"ק. מקור: yahoo finance
מניית סולאר-אדג' בחודש האחרון בנסד"ק. מקור: yahoo finance

במקביל, הדירקטוריון אישר תוכנית לרכישה עצמית של מניות החברה, בניסיון לחזק את המניה שהתרסקה מתחילת השנה ביותר מ-73% (לפני תגובת השוק לדו"ח הרבעוני), ותוכנית התרחבות בשוק האמריקאי, אשר לא נפגע מהמשבר הזה. במסגרת הזאת החברה  מתכננת לפתוח מתקן ייצור שני ולהגדיל את תפוקת הייצור בארצות הברית, כבר במהלך המחצית הראשונה 2024. לנדא גילה בשיחת הוועידה שכ-11% מעובדי החברה גוייסו למילואים, "אבל אין לזה השפעה על התפעול השוטף של החברה".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , דוחות רווח , חדשות , קלינטק , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: SolarEdge , סולאר-אדג'