HEQA Security מספקת הגנה מפני ציתות קוונטי

30 יוני, 2024

החברה ממודיעין החלה לספק פתרון המגן על מערכות תקשורת אופטית מפני גניבת מידע המתבצע באמצעות מחשבי על ומחשבים קוונטיים. "יש הוכחה מתימטית שהטכנולוגיה עליה מתבסס הפתרון שלנו - בלתי פריצה"

בתמונה למעלה: מנכ"ל HEQA, ניר בר-לב. רק 5 מתחרים בכל העולם

לאחר חמש שנות פיתוח אינטנסיבי, החלה לאחרונה חברת HEQA Security ממודיעין לספק ללקוחות מערכת אבטחה אשר מצליחה להגן על תקשורת מידע בפני פיצוח המתבצע על-ידי מחשבי על ואפילו על-ידי מחשבים קוונטיים. החברה החלה לספק את המערכת ללקוחות שונים, ועובדת עם שותפים עסקיים וטכנולוגיים מובילים, בהם חברות וארגונים מקהיליית הביטחון בישראל, Thales, סיסקו, ciena, אנבידיה ועם חברת בזק, אשר מתכננת להגן באמצעותה על רשת הסיבים האופטיים שהיא מתפעלת.

מנהל מחלקת פיתוח שירותים עסקיים בחטיבת השיווק של בזק, עופר סבן, סיפר ל-Techtime שבשלב הראשון בזק מתכננת להתקין את המערכת בשדרת התקשורת המרכזית שלה. בהמשך, תסופק המערכת ללקוחות המרכזיים של בזק. סבן: "בזק היא גם לקוח וגם מפיץ ותספק את מערכות HEQA ללקוחותיה. עד היום בנינו את ארכיטקטורת ההגנה על שדרת התקשורת שלנו, וכעת אנחנו מתחילים להציע את הפתרון ללקוחות הגדולים".

חברת HEQA נוסדה באוניברסיטה העברית לפני כ-5 שנים. היא הוקמה על-ידי פרופ' לפיסיקה ניסויית חגי איזנברג ועל-ידי ה-COO יניר פרבר, והטכנולוג הראשי ד"ר לפיסיקה ניצן ליבנה. החברה פיתחה פתרון להגנת ערוץ התקשורת, אשר מבוסס על טכנולוגיה קוונטית אשר מצליחה למנוע באופן מוחלט האזנה ופריצה למידע, גם כאשר הם מתבצעים באמצעות מחשבים חזקים מאוד כמו מחשבים קוונטיים.

כיצד מתגוננים בפני מחשב קוונטי עם 2,000 קיוביט

בראיון ל-Techtime סיפר מנכ"ל החברה ניר בר-לב שכבר היום הבעיה היא קשה מאוד, מכיוון שיש בעולם מספר מדינות המחזיקות ביכולת להגיע לקרוא כל פריט מידע המועבר ברשתות התקשורת, באמצעות אלגוריתמיקה ומחשבי-על. בר-לב: "האתגר הגדול של עידן מחשבי העל והמחשוב הקוונטי הוא בהצפנה, מכיוון שאלגוריתם שור (Shor) מראה שמחשב קוונטי עם 2,000 קיוביט יפרוץ בתוך מספר שניות כל מערכת המוגנת בשיטות הקיימות. חברת יבמ מעריכה שמחשב כזה יגיע לשוק בעתיד הקרוב, בתוך שנים ספורות".

חברת HEQA מתמקדת בהגנה על תקשורת אופטית, מכיוון שכ-95% מתקשורת המידע עוברת כיום בסיבים אופטיים. "אנחנו שייכים לקבוצה קטנה מאוד של חברות המביאות פתרונות המבוססים על תופעות קוונטיות של האור. במסגרת ההיערכות למיחשוב קוונטי, פותחה משפחה שלמה של אלגוריתמים חדשים בתחום חדש הנקרא Post Quantum Cryptography, אשר היו אמורים להיות עמידים בפני פיצוח על-ידי מחשב קוונטי. מכון התקנים האמריקאי (NIST), הוביל מהלך שנועד לאתר את אלגוריתם PQC הטוב ביותר. אבל כמלבד אלגוריתם אחד, כל האלגוריתמים שהוצגו בפניו הוכחו כלא-עמידים בפני מתקפות של מחשבים רגילים או מחשבים קוונטיים".

חומת הגנה פוטונית

"בינתיים נשאר רק אלגוריתם KYBER שאמור להיות מאושר בחודשים הקרובים, אולם גם הוא סובל מבעיה המאפיינת את כל האלגוריתמים הקודמים: אין הוכחה תאורטית שהוא בלתי פציח. הגישה שלנו שונה: אנחנו מספקים הגנה פיסיקלית למערכות הצפנה מסוג Quantum Key Distribution, אשר מבוססת על העברה מוגנת של מפתחות הצפנה. המערכת כוללת משדר לייזר אשר מזריק פוטונים בעלי סדרה מוגבלת וידועה של מצבים קוונטיים לתוך סיב לייזר.

"לכן כאשר גורם שלישי מנסה להקשיב לשידור, הפוטונים קורסים למצב קוונטי שונה מזה שבו הם שודרו, ורק כ-25% מהם יחזרו למצבם המקורי. המערך הזה מבוקר על-ידי אלגוריתם שלנו, אשר בודק את הפוטונים בקו התקשורת, ומזהה האם השינויים שמתחוללים בהם, נגרמו כתוצאה מרעשים והפרעות טבעיות בקו, או בעקבות האזנה של גורם בלתי מורשה".

מערכת Sceptre מופיעה במתכונת של משדר נפרד ומקלט נפרד. אתגרי אבטחה בעידן המחשב הקוונטי
מערכת Sceptre מופיעה במתכונת של משדר נפרד ומקלט נפרד. אתגרי אבטחה בעידן המחשב הקוונטי

חברת HEQA פועלת ממודיעין ומעסיקה יותר מ-20 עובדים וקבלני משנה. בשנת 2023 היא נכנסה לשלב המסחרי והחלה לספק מערכות תקשורת קוונטית לחברות תקשורת, מערכות ביטחון ולחברות הענן הגדולות בעולם. כיום החברה מספקת שני מוצרים מרכזיים: מערכת Sceptre Duo שהיא פתרון ייחודי ומאוחד הכולל משדר, מקלט ומערכת ניהול מפתחות הצפנה (Key Management System) במארז 1U יחיד. המוצר השני הוא מערכת Sceptre Link המופיעה במתכונת של משדר נפרד ומקלט נפרד, כל אחד מהם במארז 1U.

השלב הבא: הגנת תקשורת לוויינים

כיום החברה מפתחת שני מוצרים נוספים, במטרה לספק מענה מותאם למקטעים שונים של רשת התקשורת. מכיוון שיש בטכנולוגיה הזו מגבלת מרחק של עד 100 ק"מ, יש צורך להתקין את המערכות בצמתים שונים של רשת התקשורת באתרים מאובטחים. במקביל, היא גם משתתפת בפרוייקט למימוש QKD לתקשורת לוויינית.

ניר: "בעולם כולו יש כיום כ-20 חברות בתחום הזה, ורק ל-6 מהן יש פתרון ישים. כלומר, יש לנו בסך הכל 5 מתחרים, אבל אף אחד מהם לא מצליח להתקרב לרמת המחיר שלנו. מערכת ההגנה שלנו עמידה בפני פי שלושה יותר סוגי התקפות מאשר תקן QKD דורש, ויש לטכנולוגיה שבבסיס הפתרון שלנו הוכחה מתימטית שהיא בלתי ניתנת לפריצה".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אבטחת סייבר , חדשות , מחשבים ומערכות משובצות , תקשורת

פורסם בתגיות: HEQA , מחשוב קוונטי , סייבר