נסיון סולאראדג' לפרוץ מעבר לשוק הסולארי הסתיים בכישלון

27 נובמבר, 2024

הודיעה על סגירת פעילות ייצור הסוללות בקוריאה ופיטורי 500 עובדים. המהלך מצטרף לסגירת הפעילויות בתחומי מערכות אל-פסק ומכלולי רכב חשמלי. תתמקד בשוק הסולארי בלבד

בתמונה למעלה: מפעל ייצור הסוללות Sella 2 בקוריאה

חברת סולאראדג' (SolarEdge) הודיעה היום (ד') כי בכוונתה לסגור את חטיבת פתרונות אחסון האנרגיה של החברה. פעילותה בתחום הזה מתבססת על חברת קוקאם (Kokam) מדרום קוריאה, המייצרת סוללות ליתיום-יון גדולות מאוד לאיחסון אנרגיה. סולאראדג' רכשה אותה בשנת 2018 תמורת כ-105 מיליון דולר, אך לא הצליחה מאז להגיע לריווחיות בתחום זה. סגירת החטיבה תוביל לקיצוץ של 500 עובדים מכוח העבודה העולמי של החברה, מרביתם בדרום קוריאה

להערכת סולאראדג', סגירת החטיבה תוביל לחיסכון של 7.5 מיליון דולר בהוצאות התפעוליות הרבעוניות. סולאראדג' ביצעה השקעות גדולות במפעל בקוריאה: בשנת 2022 היא חנכה את מפעל הייצור Sella 2 שהיא הקימה בנוסף לקו הייצור המקורי שרכשה. מדובר בתפנית חדה באסטרטגיה של החברה: בשנת 2023 היא הגדילה את קיבולת הייצור שלו, ועוד בחודש פברואר 2024 היא מסרה בדו"ח השנתי שלה, שבכוונתה להמשיך ולבצע השקעות במפעל Sella 2 גם במהלך שנת 2024, ולממן אותן באמצעות המזומנים שהיו בקופת החברה.

אסטרטגיית ההתרחבות הסתיימה בכישלון צורב

עם סגירת חטיבת הסוללות, סולאראדג' למעשה גונזת את כל פעילותיה מחוץ לשוק הסולארי. זו היתה תוכנית עסקית אסטרטגית שהחלה בשנת 2018, שבמסגרתה התרחבה סולאראדג' לשלושה תחומים מחוץ לשוק הסולארי: ייצור סוללות, מערכות אל-פסק (UPS) ומערכות הנעה לרכב חשמלי. לאחר כניסתה לתחומים הללו, החלה סולאראדג' לדווח בנפרד על ביצועיה הכספיים בתחומים הלא-סולאריים (non-solar) – אך בארבע שנות פעילותה בתחומים האלה היא לא הצליחה להתקרב לריווחיות, אולם הפעילויות החיצוניות האלה הכבידו על החברה מבחינת הוצאות תפעוליות.

כחלק מכניסתה לתחום האל-פסק היא רכשה ב-2018 את חברת גמאטרוניק הירושלמית תמורת כ-41 מיליון שקל. מאז לא דיווחה סולאראדג' על הכנסות או עסקאות משמעותיות בתחום, ובאוגוסט 2022 הודיעה על חיסול הפעילות. בתחום הרכב החשמלי, היא רכשה בשנת 2019 את חברת S.M.R.E האיטלקית אשר ייצרה מערכות הינע ותמסורת לכלי רכב חשמליים קטנים. בפברואר 2021 היא דיווחה על זכיית תכנון קטנה עם יצרנית הרכב הצרפתית פיאט (Fiat) לאספקת מערכות הנעת כוח עבור דגם המסחרית e-Ducato. גם הפעילות הזו הפסידה כסף ולא יצרה מומנטום עסקי משמעותי, ובאוקטובר 2023 הוחלט על סגירתה.

פחות מ-10% מכלל המכירות

למעשה, הפעילות היחידה שהניבה הכנסות היתה בתחום הסוללות, אולם גם כאן סולאראדג' לא הצליחה להגיע לריווחיות. המיזוגים והרכישות של שלושת תחומי הפעילות האלה גזלו הרבה מאוד משאבי הנהלה והון, מכיוון שבכל אחת מהפעילויות האלה היא ביצעה סולאראדג' השקעות ניכרות בבניית תהליכי ייצור משופרים. למרות זאת, היקף הפעילות החוץ-סולארית מעולם לא חצה את גבול ה-10% מכלל מכירות החברה.

בשנת 2023, כאשר סולאראדג' דיווחה על מכירות בהיקף של כשלושה מיליארד דולר, מכירות הפעילות הלא-סולארית הסתכמו בהיקף צנוע של כ-200 מיליון דולר. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2024 הסתכמו המכירות של קוקאם בכ-51.9 מיליון דולר בלבד. ברבעון השלישי של 2024, כאשר מכירות החברה כולה הסתכמו בכ-260.9 מיליון דולר, המכירות של קוקאם הסתכמו בכ-13.4 מיליון דולר בלבד. על הרקע הזה ניתן להבין מדוע המשקיעים הגיבו בחיוב להחלטת החברה: לאחר פרסום ההודעה עלתה מניית סולאראדג' בנסד"ק בכ-8.5% וכעת היא נסחרת לפי שווי שוק של כ-861 מיליון דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דוחות רווח , חדשות , מיזוגים ורכישות , קלינטק

פורסם בתגיות: סולאראדג' , קוקאם