דסקטופ מטאל פשטה רגל, עוה"ד שלה תובע את ננו דיימנשן
29 יולי, 2025
נרכשה באפריל על-ידי ננו דיימנשן, וקרסה ותחת נטל החובות. מבקשת הגנת Chapter 11. עוה"ד שייצג אותה בתביעה נגד ננו דיימנשן, דורש מננו דיימנשן לשלם לו 30 מיליון דולר. בכך תמה רכישה כושלת במיוחד
בתמונה למעלה: עובדי דסקטופ מטאל בקו ייצור המדפסות התעשייתיות במסצ'וסטס, ארה"ב. מקור: דסקטופ מטאל
מאת יוחאי שויגר
חברת דסקטופ מטאל (Desktop Metal), שהיתה בעשור האחרון אחת מהשחקניות הבולטות בעולם הדפסת התלת-מימד, הגישה אתמול (ב') בקשה להגנה מפני נושים (Chapter 11) בבית המשפט הפדרלי בטקסס. החברה, שנרכשה לפני חודשים ספורים בלבד על ידי ננו-דיימנשן הישראלית, מבקשת כעת לארגן מחדש את חובותיה תוך שמירה על פעילות עסקית שוטפת.
מהמסמכים הרשמיים שהוגשו לבית המשפט ול־SEC, מתברר שמצב החברה קשה: היא דיווחה על חובות בלתי מובטחים בהיקף של יותר מ-100 מיליון דולר. בקופת החברה היו בספטמבר 2024 כ-30.6 מיליון דולר במזומנים, ועוד כ-22.8 מיליון דולר בחשבונות חייבים, אך תחזיות פנימיות הצביעו על כך שיתרת המזומנים תצנח מתחת ל-10 מיליון דולר במהלך 2025, בעוד שההוצאות התפעוליות החודשיות נעות בטווח 3-6 מיליון דולר. במסגרת מהלך ההתייעלות, החברה מתכננת למכור את החברות־הבנות ExOne ו-EnvisionTEC בהליך מכירה מבוקר שיפוקח על ידי בית המשפט.
Chapter 11 הוא הליך משפטי בארצות ברית המיועד לסייע לחברות חדלות פירעון ובעלות פוטנציאל כלכלי. מטרתו היא לארגן מחדש את החוב ולאפשר לחברה להמשיך לפעול, תוך הגנה זמנית מפני נושים. במסגרתו החברה ממשיכה לפעול כ-Debtor in Possession, כלומר היא ממשיכה להפעיל את עסקיה תחת פיקוח בית המשפט, וזקוקה לאישורו לביצוע פעולות מהותיות כמו מכירת נכסים או חתימת חוזים. במקרה של דסקטופ מטאל, המעמד הזה מאפשר לה להמשיך לספק שירותים ומוצרים ללקוחותיה. אולם קיים במהלך סיכון, שכן יכולת החברה לשמר פעילויות תלויה בתזרים מזומנים מוגבל, בהתנהלות מול ספקים ובאישור שיפוטי.
הדרמה המשפטית: עורך הדין שניצח – ונענש
אחת מהסוגיות יוצאות הדופן בהתרסקותה של דסקטופ מטאל קשורה לעורכי הדין שנלחמו עבורה, ונשארו ללא תשלום. פירמת עורכי הדין האמריקאית Quinn Emanuel, המעסיקה יותר מ-1,000 עורכי דין, ייצגה לפני מספר חודשים את דסקטופ מטאל במאבק המשפטי שניהלה מול ננו-דיימנשן, לאחר שזו ניסתה לבטל את הסכם הרכישה שנחתם ביניהן. באפריל 2025 פסק בית המשפט של דלאוור כי ננו-דיימנשן חייבת להשלים את רכישת דסקטופ מטאל בתוך ימים ספורים. בננו-דיימנשן נאלצה להשלים את הרכישה תמורת כ-179 מיליון דולר. בשביל משרד קווין עמנואל היה זה ניצחון גדול, אך אז התחיל פרק חדש ומעט קפקאי.
זמן קצר לאחר השלמת המיזוג, קווין עמנואל לא קיבלה את שכר הטרחה שהגיע לו, סכום של כ-30 מיליון דולר. לטענת הפירמה, ננו דיימנשן השתלטה על דסקטופ מטאל וכעת משתמשת בשליטתה כדי למנוע את התשלום, אף שבזמן הרכישה החזיקה ביותר מ־845 מיליון דולר במזומן. בתביעה נגד ננו דיימנשן שקווין עמנואל הגישה לפני מספר ימים, היא טוענת שמדובר במהלך נקמני. "ננו דיימנשן מנסה להעניש את עורכי הדין שגרמו לה להפסיד במשפט".
כעת, לאחר שדסקטופ מטאל נכנסה ל-Chapter 11, גובר החשש בקרב משרד עורכי הדין שננו דיימנשן תוכל בפועל להתחמק מתשלום שכר הטרחה של קווין עמנואל. מאחר שהחוב נרשם על שם החברה הנרכשת, וזו נמצאת כעת תחת הגנת פשיטת רגל, ייתכן שהחוב יטופל כמו כל יתר החובות הבלתי מובטחים – כלומר ייגרע, ייפרס, או פשוט לא יוחזר כלל. אם אכן כך יקרה, יהיה זה מצב משפטי כמעט אבסורדי: עורכי הדין שניצחו בתיק – הם בדיוק אלה שלא יקבלו דבר.
ההבטחה שהכזיבה
חברת Desktop Metal נוסדה בשנת 2015 במסצ'וסטס, כסטארט־אפ פורץ דרך עם חזון להפוך את הדפסת התלת-ממד המתכתית לנגישה, מהירה ותעשייתית באמת. היא זכתה להשקעות של מאות מיליוני דולרים ממשקיעים בולטים כמו פידליטי, פודג'ט פאנדס, וג'נרל אלקטריק, והציגה לעולם את המדפסות Studio System ו-Production System, שהבטיחו מהפכה בתחום הייצור הדיגיטלי של חלקי מתכת. ב-2020 היא התמזגה עם חברת SPAC והונפקה לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר – רגע שיא שסימל את גל ההתלהבות מהטכנולוגיות התעשייתיות החדשות.
אך השוק לא הבשיל בקצב שציפו לו. הביקוש לדפוס מתכתי לא צמח כפי שייחלו, והרווחיות לא הושגה. החברה נאלצה לרכוש מתחרות כמו ExOne ו־EnvisionTEC כדי להתרחב, תוך שהיא שורפת מזומנים ומעמיסה חוב. המותג, שסימל את החזון של ייצור מותאם אישית "בלחיצת כפתור", מצא עצמו עד 2024 עם נזילות מדלדלת, תביעות תלויות ואובדן אמון מהשוק.
הקריסה אל תוך Chapter 11 מסמלת לא רק את נפילת החברה עצמה, אלא את ההתרסקות של נרטיב רחב יותר: שהדפסת תלת־ממד תעשייתית, ובעיקר מתכתית, בשלה להחליף את הייצור המסורתי. דסקטופ מטאל לא הייתה סתם עוד יצרנית מדפסות – היא הייתה הסמל של תקווה למהפכה תעשייתית שנייה. כעת, הסיפור שלה משמש תמרור אזהרה: גם טכנולוגיה מבריקה זקוקה למודל עסקי בר־קיימא, שוק בשל ויכולת לעמוד במבחן הזמן.
הרכישה הכושלת שהוביל המנכ"ל המודח
קריסתה דסקטופ מטאל זמן קצר לאחר שנרכשה על-ידי Nano Dimension מציבה סימן שאלה כבד על עצם מהות העסקה שהושלמה באפריל 2025, ולא שרדה אפילו שלושה חודשים עד כניסת החברה להגנה מפני נושים. העובדה שננו דיימנשן רכשה חברה כה ממונפת, מדממת תזרימית, וכזו שכבר הייתה במצב של חוסר ודאות פיננסית חמור, מעלה תהיות נוקבות על תהליך הבדיקה המקדימה (Due Diligence) ועל שיקול הדעת של ההנהלה הקודמת של ננו דיינשן שהובילה את העסקה.
בתוך זמן כה קצר הפכה הרכישה לעול תפעולי, תדמיתי ומשפטי מהדרגה הראשונה. יש לזכור שהמהלך כולו התרחש תחת כהונתו של המנכ"ל הקודם של ננו דיימנשן, יואב שטרן, שפעל בקו אגרסיבי של רכישות ומיזוגים. הנהלת החברה הנוכחית, שמונתה זמן קצר לאחר מכן, נותרה כעת עם ירושה עסקית רעילה: תביעה משפטית מתוקשרת על שכר טרחה שלא שולם, חטיבה כושלת המוגנת תחת Chapter 11, וחשש גובר בשוק מהאופן שבו החברה מקבלת החלטות אסטרטגיות.
פורסם בקטגוריות: 3D-Printing , חדשות , מיזוגים ורכישות
פורסם בתגיות: דסקטופ מטאל , ננו-דיימנשן

