ישראל וגרמניה מצאו פתרונות שונים לבעיית המסוקים הישנים

22 יוני, 2017

בעוד שישראל חתמה על הסכם עם סיקורסקי לייצור מחודש של חלקי חילוף ישנים שלא נמצאים בשוק - גרמניה התמודדה עם הבעיה באמצעות פרוייקט שדרוג מקיף בחברת איירבאס

Sikorsky CH53 Helicopter

משרד הביטחון חתם על הסכם אספקת חלפים ושירותי הנדסה היקפיים למסוקי CH53-D של חיל האוויר עם חברת סיקורסקי הנמצאת בבעלות לוקהיד מרטין. תוכנית האספקה שנקבעה לשמונה השנים הקרובות, תאפשר לסיקורסקי לנהל ולספק את שרשרת האספקה לחלקים וחלפים המיושנים, עבור המסוקים מוצרתה בשירות חיל האוויר משנת 1969.

"התוכנית תאפשר לחיל האוויר להבטיח אספקה שוטפת של חלפים עבור צי מסוקי CH53D, הנמצאים במחסור עולמי היוצר קושי באיתור וברכישת החלפים", אמר סגן נשיא לשירותים ומערכות בסיקורסקי, ביל גוסטיק. "בכך תימשך המוכנות למשימה של המסוקים אל תוך העשור הבא, ותתקרב למבצעיות כוללת של כחצי-מאה מאז תחילת פעילותם בחיל". 

לדבריו, סיקורסקי תפעל לאורך כל שרשרת האספקה שלה לייצור עשרות חלקים קריטיים שהיא ושותפיה הפסיקו לייצר. במסגרת הזאת היא התחייבה על ייצור מחודש של יותר מ-80 סוגים של חלקים. רבים מהחלקים הכלולים בהסכם הם חלקים מכניים דינמיים, כמו למשל תיבת הממסר של המסוק.

ישראל רכשה את צי המסוקים מדגם ה-CH-53D בשלהי שנות ה-60 ובשנות ה-70 של המאה הקודמת. המסוקים, שקיבלו את השם העברי "יסעור", הינם בעלי שני מנועים והובילו כוחות וציוד לאזורי קרבות רבים, ושימשו במשימות חילוץ והצלה ובמשימות לוחמה אלקטרונית. כיום, חיל האוויר הישראלי הוא המפעיל היחידי של מסוקי CH-53 מדגם D בעולם. הדגם הזה דומה תכנונית למסוקי CH-53 מדגם G המופעלים על-ידי הכוחות המזוינים של גרמניה, שגם היא יזמה לאחרונה תוכנית מיוחדת להשגת חלקי חילוף, אם כי שונה לגמרי מהשיטה הישראלית.

הפתרון הגרמני: שדרוג

צבא גרמניה מפעיל כיום 26 מסוקי CH-53 שאותם הוא לא מצליח לשמר עקב המחסור בחלקי חילוף שלא ניתן למצוא אותם יותר. במקום לייצר את החלקים הישנים, בפברואר השנה נחתם הסכם שדרוג עם חברת Airbus Helicopters, אשר תייצר את החלקים החסרים בטכנולוגיות חדשות, במסגרת פרוייקט כולל של מודרניזציה של המסוקים. המטרה היא להחליף חלקים ישנים בחלקים מודרניים וחדשים יותר. הפרוייקט יתחיל להתבצע השנה ויימשך עד שנת 2022, כדי שצבא גרמניה ימשיך להפעיל את המסוקים לפחות עד לשנת 2030.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון