מחסור ברכיבים אלקטרוניים: הצונאמי היפני מגיע לישראל

19 יוני, 2011

רבעון שלם לאחר רעידת האדמה והצונאמי, מתחיל להתעורר מחסור ברכיבים בשוק האלקטרוניקה הישראלי. להערכת מנהל הרכש של חברת פלקסטרוניקס, משה זכריה, אם לא יחולו שינויים בביקוש, "המחסור יסתיים בתוך רבעון"

רבעון שלם לאחר רעידת האדמה והצונאמי, מתחיל להתעורר מחסור ברכיבים בשוק האלקטרוניקה הישראלי

פלקסטרוניקס רכיבים יפן סמיקונדקטורס ממסרים flextronics
משה זכריה, מנהל רכש פלקסטרוניקס ישראל

בניגוד לתחזיות הקודרות מיד לאחר רעידת האדמה ואסון הצונאמי בחודש מרץ ביפן, תעשיית האלקטרוני'קה, ובמיוחד תעשיית השבבים, הגיבה באיטיות להפרעות בייצור שהאסון גרם.

חברת המחקר iSuppli העריכה שהדבר נובע מהצטברות רכיבים במחסני המלאי של היצרניות ושל חלק מלקוחותיהן.

פצצת זמן

למעשה, בעקבות המחסור בקיבולת ייצור בתחילת 2010, צברו לקוחות רבים מלאי רכיבים במחסניהם, והדבר סייע להקהות את עוצמת המהלומה שספגה תעשיית ייצור השבבים היפנית. חברת iSuppli דיווחה שחלק גדול מהיצרנים היפניים עדיין מתמודדים עם קשיי אספקת חשמל, אולם היא סרבה להעניק הערכה לגבי השפעת האסון על זמני האספקה של רכיבים אלקטרוניים.

רכיבים אלקטרוניים ייצור מחסור
התעשייה מגיבה לאסון באיחור של רבעון

אלא שהתופעה שעליה חברת המחקר לא מדווחת, כבר מורגשת בשוק הישראלי. מנהל הרכש של חברת פלקסטרוניקס, משה זכריה, סיפר ל-Techtime שהתעשייה מתחילה להתמודד עם מחסור ברכיבים שהוא תוצר ישיר של האסון שהתרחש לפני שלושה חודשים ביפן.

מחסור בישראל

זכריה: "היום אנחנו שומעים מרוב היצרנים שהם חזרו לעבודה סדירה, אבל צריך לזכור שבמשך החודשיים וחצי האחרונים הם לא ייצרו רכיבים בתפוקה מלאה, וכיום אנחנו מתחילים להרגיש את קשיי האספקה אצל חלק מהיצרנים היפניים. מיד כשהבחנו מה מתרחש בשוק, אספנו מידע על כל היצרנים היפניים שנפגעו והתחלנו לבצע הזמנות מוגברות כדי שלא ניפגע מהמחסור המתפתח".

חברת פלקסטרוניקס ישראל היא קבלנית הייצור האלקטרוני הגדולה בארץ, ויש המעריכים שהיא מייצרת יותר מ-40% מהמוצרים בתעשיית האלקטרוניקה הישראלית. היא נמצאת בבעלות פלקסטרוניקס העולמית, ומעסיקה כ-3,500 עובדים בישראל. מתוקף גודלה, היא מרגישה כמעט כל תופעה המתרחשת בשוק.

מה הם מאפייני הפגיעה?

"הנזק העיקרי ניגרם מרעידת האדמה עצמה, לא מהצונאמי. המגזרים העיקריים שנפגעו ממנה הם בעיקר רכיבי זיכרון, מיקרו-בקרים ורכיבים פסיביים. כך למשל, רוב היצרנים של קבלים קרמיים וקבלי אלומיניום הם יצרנים יפנים. היצרנים המערביים מתמקדים יותר בתחום קבלי הטנטלום. גם חלק גדול מאוד מיצרני הממסרים (Relays) הם יפנים, ואצלם אנחנו רואים התארכות של זמני האספקה לכחצי שנה. אלה רכיבים מאוד נפוצים בשוק הרכב, והדבר צפוי להשפיע על שוק הרכב העולמי.

"חלק מהבעיה טמון במשבר האנרגיה שהתפתח בעקבות האסון בכורים הגרעיניים בפוקושימה. נפגשתי עם יצרנים יפנים והם סיפרו שיש הנחיות ממשלתיות המגבילות את השימוש באנרגיה. בטוקיו למשל, שזו עיר של 13 מיליון תושבים, אסרו על הפעלת מזגנים".  זכריה מעריך שהמחסור צפוי להסתיים בתוך כשלושה חודשים: "הקשיים הנוכחיים נובעים מפגיעה בייצור שנמשכה כמעט רבעון שלם. לכן אנחנו מעריכים שאם לא יהיו שינויים בביקוש, גם ההתאוששות תתרחש בתוך רבעון שלם".

flextronics ייצור אלקטרוני רכיבים אלקטרוניים יפן סמיקונדקטורס
מפעל פלקסטרוניקס במגדל העמק

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: האסון ביפן , חדשות , ייצור וקבלנות משנה , רכיבים