מובילאיי מאשימה את טסלה במדיניות שתסכן את אימוץ השימוש ברכב אוטונומי

18 ספטמבר, 2016

מובילאיי גילתה כי הזהירה את טסלה מפני שימוש ב-AutoPilot ללא ידיים. "השימוש במערכת נעשה בניגוד להסכמות מוקדמות בינינו". דיווח על תאונה קטלנית נוספת נמצא בבדיקה בסין

מובילאיי גילתה כי הזהירה את טסלה מפני שימוש ב-AutoPilot ללא ידיים. "השימוש במערכת נעשה בניגוד להסכמות מוקדמות בינינו". 

מסך Autopilot של טסלה
מסך AutoPilot של טסלה

תאונת הדרכים הקטלנית שהתרחשה במאי השנה, שבה מצא את מותו נהג של מכונית מדגם S של חברת טסלה (Tesla) שעשה שימוש במצב הנהיגה ללא ידיים (AutoPilot) העכירה את היחסים שבין MobilEye ובין יצרנית הרכב החשמלי טסלה, והובילה בסופו של דבר לסיום צורם שיתוף פעולה בן שלוש שנים בין שתי החברות. כעת הן מחליפות האשמות אשר לאחריות לתוצאותיה הקשות של התאונה.

מובילאיי: "הזהרנו את טסלה מ-AutoPilot"

הוויכוח שהתנהל זמן רב מתחת לפני השטח פרץ החוצה בסוף השבוע, כאשר ביום שיש האחרון (16 אוגוסט) פירסמה מובילאיי הודעה לבורסה ובה היא טענה שמנכ"ל חברת טסלה, אלון מאסק, התחייב אישית בפני מייסד ומנכ"ל מובילאיי אמנון שעשוע, כי הנהגים ברכבי טסלה לא יורשו להסיר את ידיהם מההגה בזמן הנהיגה גם כאשר הם מפעילים את מצב AutoPilot. לטענתה טסלה הפרה את התחייבות ואפשרה לבצע נהיגה ללא ידיים. מפתחת מערכות ה-ADAS הירושלמית טוענת כי בכיריה הביעו חששות מפני כוונותיה של טסלה לאפשר נסיעה ללא ידיים כבר בשנת 2015.

ההודעה של מובילאיי מלמדת על התפתחותה של מלחמת גרסאות. יום קודם טסלה הודעה שבה היא מסרה כי שיתוף הפעולה בינה לבין מובילאיי הופסק מכיוון שטסלה החלטה לפתח מערכת נהיגה אוטונומית משל עצמה. לטענת מאסק, מובילאיי ניסתה לחבל במאמצים האלה של טסלה. מובילאיי הכחישה את הטענה. על-פי גרסתה, הוויכוח בנושאי בטיחות הוא שהוביל למשבר ולסיום היחסים בין החברות. לדבריה, היא יכולה לגבות את הטענה הזו במסמכים.

ברקע הריב המתוקשר עומדת החקירה הנמשכת של תאונת הדרכים הקטלנית במאי על-ידי הרשויות הפדרליות בארצות הברית. לא מן הנמנע שהחקירה תתרחב, עם התפתחות החקירה על תאונה תאונה קטלנית נוספת שבה היה מעורב רכב של טסלה בסין, חודשים לפני התאונה הקטלנית במאי. בהודעה שפרסמה ביום שישי ציינה מובילאיי כי הניסיון של טסלה לגלגל את האשמה אליה, הויהי גורם נוסף שהוביל לסיום מערכת היחסים בין החברות.

"האשמת המצלמה, ומאוחר יותר מערכת המכ"ם בתאונה הקטלנית, הבהירה למובילאיי כי שיתוף הפעולה בין החברות לא יכול להימשך". את ההודעה חתמה מובילאיי בכתב אשמה בוטה נגד פזיזותו של אלום מאסק: "מובילאיי מאמינה כי אימוץ הרכב האוטונומי יוביל להגברת הבטיחות ולהצלת חיי אדם. מהלך זה חשוב מכדי להסתכן ביצירת חוסר אמון של הלקוחות והרשויות, אשר יוצר אקלים של אי וודאות אשר מסכן את אימוצה של טכנולוגיה מצילת חיים".

מי אחראי על הבטיחות של הרכב האוטונומי?

לוויכוח בין שתי החברות יש משמעויות החורגות בהרבה מעבר למערכת היחסים שבין מובילאיי וטסלה. הוא מעלה שאלות ביחס למפת הדרכים של הרכב האוטונומי והאם החברות יוכלו לעמוד בתאריך היעד 2021 להשקת מכוניות אוטונומיות בכל העולם. הוא גם יכול להשפיע על רמת ועומק הרגולציה שיופעלו בתחום הזה על-ידי המדינות.

הוויכוח הזה קשור גם לשאלה נוספת, אשר יכולה להשפיע על המודל העסקי של שוק הרכב האוטונומי. השאלה המרכזית היא האם המערכת האוטונומית היא חלק בלתי נפרד מהמכונית, ולכן היצרנית נושאת באחריות כוללת על תפקודה, כפי שהיא נושאת באחריות כוללת על המנוע או מערכת הבלמים. במקרה כזה, היצרניות ישאפו להיות הבעלים של מערכות הנהגיה האוטונומית, וייכנסו לפרוייקטי פיתוח טכנולוגיים או רכישת חברות בעלות ידע בתחום.

מנגד, במידה והשוק יתפתח לכיוון של הפרדה בין שתי הפונקציות, שזו מגמה שאותה מובילה כיום בעיקר חברת Uber, יצרניות הרכב ישאפו להגדיל את הנתק בין הפלטפורמה למערכת הניהוג, כדי לא לשאת באחריות פיננסית ומשפטית על תקלות במערכת. מגמה כזו תעצים את חשיבותן של יצרניות מערכות הבקרה ויכולה להפוך את יצרני הרכב ליצרני "קופסאות לבנות", המספקים את עגלת הברזלים שעליה מתפתח שוק נפרד של חברות הייטק ועיבוד נתונים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , רכב אוטונומי

פורסם בתגיות: featured