Tower-Jazz מכוונת לשוק הסנסורים בישראל

10 ספטמבר, 2017

החברה קיימה בשבוע שעבר כנס סנסורים ראשון בישראל במטרה לקדם שיתופי פעולה עם חברות ישראליות שמפתחות סנסורים. נשיא טאואר-ג'אז בריאיון ל-TechTime: "אנחנו מזהים את שוק הסנסורים כשוק שיצמח בקצב גדול, ואנחנו לא רוצים לפספס את ההזדמנות"

[בתמונה: ד"ר יצחק אדרעי, נשיא טאואר-ג'אז]

בשנים האחרונות מתקיימת פעילות פיתוח הולכת ונרחבת בהיי-טק הישראלי בתחום החיישנים המתקדמים. יותר ויותר חברות סטראט-אפ וחברות מבוססות מתמקדות בפיתוח חיישנים לתחומי הרכב האוטונומי, ה-IoT, המכשור הרפואי, המצלמות, הביטחון, התעשייה ועוד. מגמה זו בא לידי ביטוי לא רק בישראל אלא בעולם כולו, כאשר להערכת חברת המחקר Yole, שוק הסנסורים ורכיבי MEMS נמצא בצמיחה מואצת וצפוי להגיע בשנת 2021 להיקף של כ-17 מיליארד דולר בשנת 2021.

על רקע המגמות הללו, קיימה בשבוע שעבר (5 בספטמבר) קבלנית הייצור טאואר-ג'אז (TowerJazz) ממגדל העמק באוניברסיטת תל אביב כנס ראשון מסוגו שהתמקד בנושא חיישנים (TowerJazz Sensors), בהשתתפות מפתחים ונציגים של חברות ישראליות בתחום החיישנים. הכנס נועד לקדם שיתופי פעולה בין טאואר-ג'אז לבין חברות ישראליות שמפתחות חיישנים חדשניים ויכולות להסתייע בטכנולוגיות הייצור המתקדמות של טאואר-ג'אז בתחום.

חברת טאואר-ג'אז פיתחה פורטפוליו של טכנולוגיות בתחום ה-Image Sensor CMOS התואם לדרישות המתקדמות כיום בתחומים כמו תחבורה, מצלמות ADAS למכוניות אוטונומיות, ניטור סביבתי, הדמאה רפואית, חיישנים למצלמות תלת מימדיות, חיישנים לתחום המדע והתעופה, כמו גם חיישנים ליישומים צרכניים בתחום ה-IoT ומצלמות לסמרטפונים.

נפגשו במהלך הכנס לריאיון עם נשיא טאואר-ג'אז ד"ר יצחק אדרעי והוא סיפר ל-TechTime על מטרת הכנס ועל המפנה הגדול שביצעה טאואר-ג'אז בשנים האחרונות. "אנחנו בסופו של דבר חברה ישראלית ואנחנו שמחים לעבוד עם הקהילה בארץ. אם תעשה סקר על חברות הטכנולוגיה הפועלות כעת בישראל תגלה שיש המון חברות בתחום החיישנים עם המון רעיונות, ולנו יש את הטכנולוגיות. אנחנו מזהים את תחום הסנסורים כתחום שיצמח בקצב גדול בשנים הקרובות. יש לנו 2 פאבים בארץ, שמתמקדים בתחומים הללו, ואנחנו לא רוצים לפספס את ההזדמנות, ואני מקווה שהמהלך הזה, שאותו הכנס מסמן, יניב פירות."

קבלנית הייצור המובילה בתחום האנלוגי

הצמיחה של טאואר-ג'אז בשנים האחרונות היא לא פחות ממטאורית. החברה ממגדל העמק, שבתחילת שנות האלפיים עוד רשמה הפסדים שנתיים, צמחה בשלוש השנים האחרונות בשיעור שנתי ממוצע של כ-35%, וב-2016 חצתה את רף מיליארד הדולר עם הכנסות של 1.25 מיליארד דולר, והיא נסחרת בנסד"ק לפי שווי שוק נוכחי של 8.4 מיליארד דולר. ברבעונים האחרונים שוברת החברה כמעט מדי רבעון את שיאי המכירות של עצמה, וברבעון השני של 2017 דיווחה על שיא נוסף של 345 מיליון דולר. על פי חברת IC Insights, טאואר-ג'אז היא כיום קבלנית הייצור השישית בגודלה בעולם.

אמנם בהשוואה לענקיות הייצור הגדולות כדוגמת TSMC, GlobalFoundries ו-UMC, שחולשות על רובו המוחלט של השוק, טאואר-ג'אז היא חברה בסדר גודל בינוני, עם נתח של 2% בלבד מהשוק העולמי. ואולם, בנישה שלה, תחום הרכיבים האנלוגיים, טאואר-ג'אז נחשבת לקבלנית הייצור המובילה בעולם, עם טכנולוגיות ייחודיות לייצור מעגלים אנלוגיים, מעגלי RF, מעגלי הספק גבוה וחיישני Image CMOS. אלה הם תחומים שבהן הענקיות לא מתחרות מכיוון שהן מתמקדות ברכיבים לוגיים דיגיטליים. השוק האנלוגי מהווה בערך כשליש משוק קבלנות הייצור (Foundry) העולמי.

העלויות בשוק הייצור הדיגיטלי הן אדירות. העלות של הקמת מפעל ייצור עשויה להגיע לכעשרות מיליארד דולרים, וכן קצב ההתקדמות הטכנולוגית הינו מהיר מאוד ומחייב מהחברה להקדיש משאבים גדולים כדי לעמוד בקצב של התעשייה. בשוק האנלוגי, מנגד, עלויות הייצור הן קטנות הרבה יותר ומחזור החיים של כל טכנולוגיה הוא ארוך הרבה יותר, מה שמאפשר לחברה כמו טאואר-ג'אז לנצל את יתרונותיה הטכנולוגיים והעסקיים.

"השינוי האסטרטגי שביצענו בשנים האחרונות מתבסס על כמה מהלכים," אומר אדרעי ל-TechTime. "ראשית, עברנו מחברה שמתמקדת במו"פ לחברה עם מיקוד עסקי מובהק. השינוי האסטרטגי המרכזי שביצענו הוא כמובן ההחלטה להתמקד בתחום האנלוגי. כשהקמנו את טאואר פעלנו בתחום הדיגיטלי. אבל בתחום הדיגיטלי, אתה צריך כל שנה וחצי להתקדם דור, ועל כן, אתה יכול מהר מאוד לצבור פיגור מבחינת יכולת ההשקעה שלך אם אין לך את המשאבים הדרושים. זהו גם תחום יקר מאוד מבחינת עלויות הייצור.

"לעומת זאת, בתחום האנלוגי התחברנו ללקוחות Tier-1, וברגע שאתה מחובר ללקוחות כאלה בתחום האנלוגי, העתיד שלך פחות או יותר מובטח לטווח הארוך. במקביל, נקטנו מדיניות רכישות ומיזוגים שמורכבת משני היבטים – רכישות בתחומים טכנולוגיים, למשל הרכישה של חברת Jazz, שהוסיפה לנו את תחום ה-RF, ורכישות של מתקני ייצור שנועדו להגדיל את הקיבולת שלנו. בעקבות כך יצרנו מודל מאוד מוצלח המאזן בין שולי רווח גבוהים לתפוקת ייצור גבוהה וניצול קיבולת הייצור באופן כמעט מקסמיאלי."

מה בעצם הייחוד הטכנולוגי של טאואר-ג'אז?

"אנחנו מהמובילים בעולם בתחומי חיישני התמונה וה-RF. בתחום החיישנים אנחנו, לדעתי, המובילים בעולם. שתי הטכנולוגיות הללו, בגלל מורכבותן, מספקות שולי רווח גבוהים. כמו כן, פיתחנו מיומנויות מאוד גבוהות של העברה טכנולוגית – כלומר הטמעת הטכנולוגיה שפיתחנו אצל הלקוח עצמו – בזמן סביר ובאיכות גבוהה, וזה מאוד עוזר לנו אצל לקוחות. בנוסף, אנחנו שומרים על ה-IP של הלקוחות שלנו. זה חלק חשוב מהמנטליות שלנו. וכמובן, אי אפשר בלי להזכיר את כח האדם האיכותי והמסור של החברה. זה אינו טריוויאלי."

מהם מנועי הצמיחה הנוכחיים של החברה?

"אנחנו נמצאים במקומות שיש להם הרבה לאן לצמוח, כדוגמת שוק הסלולאר, שמתבסס על רכיבים אנלוגיים, ואני צופה שהשוק הזה ימשיך לצמוח. בנוסף, תחום ה-IoT, והסנסורים וה-MEMS. זהו מנוע הצמיחה הבא. ברכב האוטונומי העתידי צפויים להיות אינספור סנסורים של קליטת המציאות ועיבוד המידע. בתחום זה יש לנו כבר שיתופי פעולה, הן בתחום חיישני התמונה והן בתחום ה-RF."

תעשיית השבבים נסמכת יותר יותר על קבלניות ייצור

הצמיחה המרשימה של טאואר-ג'אז בשנים האחרונות מתרחשת על רקע הצמיחה המהירה של תעשיית שירותי ייצור השבבים העולמית כולה. להערכת האנליסטים, שוק ה-Foundry צפוי לצמוח בשנים הקרובות בשיעור שנתי של 7.6% ויגיע להיקף של 72.1 מיליארד דולר בשנת 2021. הצמיחה הזו מונעת במידה רבה מהתנופה הנוכחית בשוק הסמיקונדוקטור העולמי, שצפוי לרשום ב-2017 גידול דו-ספרתי ולשבו את מחסום 40 מיליארד דולר.

מפעל הייצור של טאואר-ג'אז בסן אנטוניו

עם זאת, יש לציין כי הגידול בשוק ה-Foundry אף גבוה יותר מהגידול הכללי בשוק הסמיקונדוקטור, ונובע ממגמה מתרחבת בתעשייה שבה חברות IDM (חברות שבבים המייצרות בעצמן את שבביהן. לדוגמה: אינטל) רבות מחליטות לנטוש את חלק מקווי הייצור שלהן ולפעול במודל ייצור רזה יותר הקרוי Fab-Lite, שבו הן מעבירות חלק מרכזי מתפוקת הייצור לקבלניות ייצור, מה שמגדיל את חלקן של קבלניות הייצור בפעילות ייצור השבבים העולמית. הדבר בולט בעיקר אצל חברות IDM בינונית, שמתקשות להחזיק בקווי הייצור שלהן, אך באחרונה גם בקרב חברות IDM גדולות כגון טושיבה, Infineon ו-On Semiconductors, שמעדיפות לייצר חלק מהרכיבים שלהן אצל קבלני ייצור כדי לצמצם את עלויות הייצור.

טאואר-ג'אז מנצלת את המגמה הזו גם כדי להרחיב את קיבולת הייצור שלה. בשנים האחרונות בנתה לעצמה טאואר-ג'אז קיבולת ייצור באמצעות הסכמים ארוכי טווח עם יצרניות השבבים פנאסוניק ומקסים, שהחליטו לצמצם את יכולת הייצור העצמית שלהן ומכרו לטאואר-ג'אז את חלק מהפאבים שלהן. הרווח של טאואר-ג'אז מההסכמים הללו היה כפול – גם קבלת פאבים מוכנים וגם מבטיחה לעצמה זרם הזמנות לפאבים הללו למשך שנים רבות קדימה מאותן חברות שבבים.

"כל העסקאות שעשינו משקפות את הכיוון הזה. כדוגמת העסקה שלנו עם מקסים, שמכרה את הפאב לטאואר-ג'אז בגלל שלא יכלה להחזיק. גם Infineon הכריזה שהיא מתכוונת להרחיב את השימוש ב-Foundries," מציין אדרעי.

כיום יש לטאואר-ג'אז 7 מפעלי ייצור ברחבי העולם, שניים בישראל במגדל העמק, שניים בארצות הברית ושלושה ביפן. פאב 2 במגדל העמק הוא מתקן הייצור הגדול ביותר של החברה ואחראי לכשליש מהתפוקה הכוללת של טאואר-ג'אז.

טאואר-ג'אז מתכוונת להמשיך באותה אסטרטגיה. "אנחנו תמיד בוחנים רכישות חדשות, בין אם משהו שיכול להרחיב את התחום האנלוגי שלנו מבחינה טכנולוגית, או מבחינת תפוקת הייצור. גם עכשיו אנחנו בוחנים כל מיני הזדמנויות שקיימות בשוק, במיוחד בנושאים שקשורים לתחומים החדשים," מוסיף אדרעי.

ההזדמנות של השוק הסיני

בחודש שעבר הודיעה טאואר-ג'אז כי חתמה על הסכם עם חברת ההשקעות הסינית Tacoma Technology Limited להקמתו של מפעל ייצור 8 אינץ' (200 מ"מ) חדש באזור התעשייה נאנג'ינג בסין. במסגרת ההסכם, טאואר-ג'אז תסייע בהקמת המפעל ברמת הטכנולוגית, מבלי לשאת בעלויות המימון, ובתמורה תהיה זכאית לעשות שימוש ב-50% מתפוקת הייצור במפעל.

מלבד הרחבת התפוקה, ההסכם עם Tacoma מסמן עבור טאואר-ג'אז שוק יעד אסטרטגי נוסף – סין. "בסין עוברים כיום כ-40 אחוז מכל הרכיבים בשוק השבבים העולמי, בין אם הם מורכבים שם ובין אם הם נצרכים. זהו שוק של 120 מיליארד דולר. עם זאת, אין לסין יכולת ייצור לתמוך בהיקפים הללו. יכולת הייצור בסין יכולה לתמוך בכ-10 אחוז. הממשל בסין מגדיל את התמריצים להקמת פאבים במדינה. ואני חושב שבעתיד בסין יגידו שאם אתה רוצה למכור בסין אתה צריך לייצר בסין, ואם לא תהיה נוכח בסין לא תהיה חלק מהשווקים הללו. זהו גם אזור עם עלויות ייצור נמוכות יותר, ועל כן זה כדאי. אנחנו מקדישים הרבה מאוד מאמצי מכירה בסין, והקמת המפעל הוא חלק מהאסטרטגיה הזו."

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , IOT , ייצור וקבלנות משנה