אפל מתכוונת לפתח בעצמה שבבים לניהול אנרגיה

3 דצמבר, 2017

על פי הדיווח בניקיי, אפל מתכוונת לשלב כבר ב-2018 שבבים מתוצרתה במכשירי האייפון החדשים. הנפגעת הראשית: חברת Dialog Semi, שאפל מהווה כ-74% מהכנסותיה

חברת אפל (Apple) מרחיבה את מאמציה לפתח את השבבים למוצריה באופן עצמאי ולצמצם את התלות שלה בספקיות חיצוניות. לאחר שבחודש אפריל הודיעה אפל כי בכוונתה לפתח בעצמה מעבדים גרפיים למכשיריה ולוותר על שירותיה של חברת המעבדים הגרפיים הבריטית Imagination, כעת עולה כי החברה מפתחת שבבים משלה לניהול אנרגיה ןלשלבם בדגמי האייפון, כך על פי דיווח בסוף השבוע בעיתון היפני Nikkei.

שבבי ניהול אנרגיה הם הרכיבים החשובים והיקרים ביותר אחרי מעבדי הליבה, המודמים ושבבי הזיכרון. שבבי ניהול האנרגיה (PMIC) אחראים ליישומי הטעינה, ניהול הסוללה וצריכת החשמל, ותפקידם הוא להפסיק את פעילותם של רכיבים מסוימים כאשר הם אינם נדרשים לצורך ביצוע המשימה, וזאת כדי לחסוך בצריכה החשמל ולהאריך את חיי הסוללה.

מכה קשה לדיאלוג

דיאלוג היא הספקית הבלעדית של שבבים לניהול אנרגיה למכשירי האייפון, האייפד והשעון החכם של אפל. על פי הדיווח ב-Nikkei, אפל מתכוונת לשלב את שבבי ניהול האנרגיה מתוצרתה כבר במכשירי האייפון שיושקו ב-2018. דיווחים ראשונים על כוונתה של אפל לפתח בעצמה שבבים לניהול אנרגיה ולזנוח את שירותי של דיאלוג פורסמו כבר בחודש אפריל. על פי הדיווח בזמנו של האנליסטים של בנקהאוס למפה, אפל מקימה בקליפורניה ובמינכן מרכז פיתוח של שבבי ניהול צריכת חשמל בקליפורניה ובמינכן ואף מנסה לגייס למרכז במינכן מהנדסים שעובדים במרכז של דיאלוג במינכן.

בעקבות הדיווח בניקיי צנחה מנייתה של דיאלוג בכמעט 20% בבורסה של פרנקפורט. המכירות לאפל מהוות כ-74% מכלל הכנסותיה של דיאלוג ב-2016, ועל כן ביטול החוזה עם אפל יהווה מכה קשה לחברה. "על פי התוכניות הנוכחיות של אפל, החברה מתכוונת להחליף חלקית, או כמעט כמחצית, משבבי האנרגיה באייפון החל משנה הבאה", אמר מקור לניקיי. עם זאת, מקור אחרי ציין שאפל מפתחת שבבים אלו, אך אמר שמסגרת הזמן טרם נקבעה סופית וכי ייתכן שהמהלך יתבצע רק ב-2019. על פי המקור שמוזכר בניקיי, שבבי ניהול האנרגיה של אפל יהיו המתקדמים בתעשייה ויאפשר להגביר את ביצעוי האייפון תוך צריכה החשמל של הסוללה.

הספקיות של אפל מתחילות לחשוש

האסטרטגיה החדשה של אפל לייצר בעצמה את הרכיבים האלקטרוניים בתוך מוצריה נועדה להפחית את התלות שלה בספקיות חיצוניות ולהגדיל את שולי הרווח שלה, ובכך לשפר את מעמדה למול המתחרות. ייצור עצמי של שבביה יאפשר לאפל לפתח בצורה עצמאית יישומים בתחומים חדשים כגון בינה מלאכותית ומציאות מדומה/רבודה וכן לשלב בצורה טובה יותר את השבבים בחומרה ובתוכנה שלה.

אסטרטגיית הייצור העצמי של אפל מעוררת חשש בשורה של ספקיות שעימן היא עובדת, ואשר רבות מהן תלויות במידה מכרעת במכירות לאפל. הקורבן הראשון של המדיניות הזו היתה יצרנית המעבדים הגרפיים הבריטית Imagination. בחודש אפריל הודיעה אפל כי בכוונתה לפתח בעצמה מעבדים גרפיים למכשיריה ולהפסיק להשתמש במעבדים של אימג'יניישן תוך 18-24 חודשים. בעקבות ההודעה של אפל צנחה מנייתה של אימג'יניישן ואנליסטים רבים הטיל ספק ביכולתה של החברה להמשיך ולהתקיים ללא הלקוחה המרכזית שלה, שמהווה כמחצית מהכנסותיה. בחודש ספטמבר נמכרה אימג'יניישן לקרן ההון הסינית Canyon Bridge תמורת 675 מיליון דולר.

גורל דומה עשוי להיות מנת חלקן של ספקיות נוספות של אפל. האתר הפיננסי CNBC פרסם רשימה של החברות עם החשיפה הגדולה ביותר למהלך החדש של אפל. החברה עם החשיפה הגדולה ביותר לאפל היא יצרנית המעגלים המודפסים האמריקנית Multi Fineline, שכ-75% מהכנסותיה מגיעים מאפל. במקום השני מצויה יצרנית שבבי האודיו Cirrus Logic, שאפל מהווה כשני שליש מהכנסותיה. בהמשך הרשימה ניתן למצוא את Japan Display, ש-54% מהכנסותיה מגיעים מאפל, Glue Mobile (53%), ו-Gung Hu Online (52%).

מי שאמורה דווקא להרוויח מהאסטרטגיה של אפל היא חברת TSMC הטייוונית, קבלנית הייצור הגדולה בעולם, שמייצרת עבור אפל את המעבדים למכשירי האייפון שלה מאז 2016 ואמורה על פי הדיווח בניקיי לייצר את שבבי האנרגיה החדשים של אפל. אפל היוותה כ-17% מהכנסות TSMC ב-2016 וב-2017 החלק של אפל בהכנסות TSMC אמור לגדול לכ-20%. ככל הנראה, TSMC תייצר גם חלק מהשבבים העתידיים שאפל תפתח.

 

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , טאבלט וסמארטפון , סמיקונדקטורס