הוא כבר כאן: הדור החמישי כבש את ברצלונה

26 פברואר, 2018

השבוע נורתה יריית הפתיחה בתחרות על הרשתות הסלולריות של הדור הבא. העומק והיקף ההכרזות ב-MWC על פתרונות זמינים, והמספר הגדול של רשתות ניסוי פועלות, מלמדים שהתקנות ראשונות יתבצעו כבר ב-2018

MWC2018

אפשר לומר שהחל מהשבוע הפך הדור החמישי (5G) מהבטחה עתידית לטכנולוגיה מבוססת המתחילה להיכנס אל השוק. רוחב היריעה, העומק הטכנולוגי והמספר הרב של הכרזות 5G המאפיינות את תערוכת MWC המתקיימת השבוע בברצלונה, מלמדות כי התעשייה מתחילה בתהליך המעבר לטכנולוגיית התקשורת החדשה.

יריית הפתיחה, למעשה, התקיימה לפני כחודשיים כאשר קבוצת התקן 3GPP אישרה את הגדרת הארכיטקטורה של מערכות הדור החמישי ( 3GPP Release 15). האישור כולל את את המבנה טכניקות האיפנון ועקרונות הפעולה, מתן שירותי תקשורת נתונים בקצב גבוה (eMBB), זיהוי משתמשים, הרשאות מתן שירות, תמיכה ביישומים, גישה ממערכות סלולריות מרשתות אלחוטיות מקומיות (WLAN) באותו מכשיר, ותהליך ההגירה ממערכות הדור הרביעי.

בשבוע שעבר, במהלך משחקי החורף בדרום קוריאה, הצליחה אינטל לגנוב את ההצגה מכל החברות שהמתינו עם הכרזותיהן לתערוכת ברצלונה, כאשר התקינה רשת 5G מלאה באתר המשחקים בקיבולת של 3,800 טרה-בייט, 20 תחנות שידור וקליטה ב-10 אתרי תחרות שונים שסיפקה להערכת אינטל חוויית 5G מלאה, כולל צפייה מיידית בתכני וידאו באיכות גבוהה מאוד.

אם יש לי טלפון, סימן שאני אדם

להערכת ארגון GSMA, הרשת המסחרית הראשונה תושק כבר השנה, ומרגע זה יצמחו רשתות הדור החמישי בקצב של 14% בשנה. ראוי לזכור שמדובר בתהליך ארוך טווח, מכיוון שמהפיכת הדור הרביעי עצמה עדיין לא הסתיימה. בשנת 2017 התחברו רק 29% מהמנויים אל רשתות הדור הרביעי, וחלקם ידיע ל-53% בשנת 2025. יחד עם זאת, השוק הסלולרי ממשיך לצמוח. בשנת 2017 הצטרף המנוי החמישה מיליארד לרשת סלולרית, ועד 2025 יתחברו לסלולר 5.9 מיליארד בני-אדם. כלומר, 71% מהאוכלוסיה בעולם באותה שנה.

האינטרנט וה-IoT צפויים לתת לדור החמישי דחיפה חזקה מעבר לטכנולוגיות הקודמות, מכיוון שהדור החמישי כולל בתוכו את היכולת לקשר מיליארדי אבזרי IoT ומתן שירותי תקשורת אלחוטית מקומית (Wi-Fi). על הרקע הזה ברור מדוע כל החברות הגדולות הכריזו על מוצרים או על אסטרטגיות 5G במהלך התערוכה השבוע. וואווי הסינית חשפה ניסוי פרישת טכנולוגיית FDD Massive MIMO  בפיליפינים, הבודק את שיטת האיפנון של הדור החמישי. היא דיווחה שהחלה בביצוע ניסויי 5G ב-10 ערים בעולם, כולל פיילוט בקנדה שבו המנויים מקבלים תקשורת עד הבית בקצב של עד 2Gbit/s.

הפיילוטים מתבצעים בכל העולם

נוקיה הכריזה על הסכם עם חברת Vodafone Italy להקמת רשת 5G נסיונית בעיר מילאנו המבוססת על תחנות הבסיס ואנטנות ה-MIMO שלה בסדרת מוצרי Nokia AirScale. חברת קיסייט (Keysight Technologies) הציגה ערכת בדיקות מלאה לציוד אלחוטי בתקן הדור החמישי, וחברת אלקטל הודיעה שהיא תוציא מכשיר סמארטפון ייעודי לדור החמישי בשנת 2019. חברת F5 המספקת פתרונות רשת הודיעה על סדרת מוצרים חדשים לניהול אבזרי IoT, כולל פיירוול להגנת האבזרים מתוך הרשת. חברת סיסקו הכריזה על קו חדש של מוצרי חומרה ותוכנה בשם 5G Now, שנועד לסייע לספקיות שירותים לנהל את תשתיות השירות ומתן יישומים למנויי הדור החמישי ולאבזרים המקושרים.

אריקסון השיקה בברצלונה את זירת  IoT Accelerator Marketplace לשיתוף פעולה בין יצרניות אבזרים מקושים ברשתות הדור החמישי, וסמסונג אשר החליטה כבר ב-2012 על כניסה רחבת היקף לעולם הדור החמישי, הציגה בתערוכה סדרת פתרונות מלאה לתקשורת ביתית (Fixed Wireless Access) עבור רשתות הדור החמישי. להערכתה מדובר בפתרון המסחרי המלא הראשון בתעשייה. החבילה כוללת נתב ביתי ותחנת גישה לרשת הסלולרית (5G Radio Access Network) המבוססים על מודמי 5G הממומשים באמצעות ASIC ועל רכיבי RFIC מתוצרתה עבור תקשורת בגלים מילימטריים. בתוך כך היא הודיעה שבמחצית 2018 היא תפרוס רשת FWA ראשונה בשיתוף עם ורייזון בסקרמנטו, קליפורניה.

מעדכנת את תשתית התמסורת

RunEL Sparc-2020גם התעשייה הישראלית, אשר מפורסמת ביכולת שלה לזהות מגמות ולהצטרף אליהן בשלבים הראשונים, הביאה לברצלונה מוצרים חדשים הקשורים לדור החמישי. חברת סיוה מהרצליה, הכריזה על פלטפורמת קניין רוחני (IP) חדשה בשם PentaG הכוללת אשכול של מעבדי DSP ומעבד רשת נוירונית ייעודי, אשר מיועד לשמש כאבן הבניין במודמים רבי העוצמה של הדור החמישי (5G).

חברת Ceragon הכריזה על שדרוג פתרונות התמסורת (Backhaul) שלה ממשפחת FibeAir IP-20 והתאמתם לצורכי הדור החמישי. במסגרת הזאת היא אף חתמה על הסכם רישוי עם סיוה לרכישת מעבדי האותות CEVA-X2 ו-CEVA-XC4500 עבור תשתיות התמסורת האלחוטית  שלה המיועדות לרשתות 5G, וחתמה עם פוג'יטסו על הסכם להפצת הטכנולוגיה אצל חברות המקימות רשתות דור 5 בצפון אמריקה.

חברת ECI הכריזה על חבילת הפתרונות Elastic Services Platform, לתשתיות התקשורת של הספקיות, אשר מיועדות לסייע להן לעבור לתשתיות דור 5. בין השאר מדובר במתגים המותאמים לפרופיל האלחוטי של הדור החמישי, מערך בקרת השהייה ברשת להבטחת איכות שירות בדור החמישי ותותכנה לניהול איכות השירות ללקוחות ולאברי הקצה של הדור החמישי.

הווירטואליות מגיעה אל הרשת האלחוטית

חברת RunEL מראשון לציון תציג את שבב התקשורת Sparc-2020, אשר מיועד לספק יכולת תקשורת בין כלי-רכב באמצעות רשתות הדור החמישי. חברת Beam Semiconductor מרחובות הביאה לברצלונה מקמ"ש 60GHz לקישור תשתיות אלחוט בתנאי חוץ עבור רשתות הדור החמישי. הטכנולוגיה של החברה מבוססת על שבבי RF ועל אנטנת phased-array אשר מזהה את מקורות השידור החזקים ביותר, ומכוונת אליהן אוטומטית את אלומת הקליטה והשידור שלה. המודול מאפשר לספק תעבורת נתונים בקצב של עד כ-10Gbps.

חברת Asocs מפארק אפק שבראש העין מציגה בברצלונה רשת גישה וירטואלית (Radio Access Networks – vRAN) ותחנת בסיס וירטואלית, אשר פותחו בשיתוף פעולה עם ספקי תקשורת מובילים במטרה להקל על תהליך המעבר שלהם לרשתות הדור החמישי. ראוי לציין, שנכוחות הישראלית בדור החמישי גדולה בהרבה, מכיוון שחלק גדול ממנה מתבצע תחת המטרייה של החברות הגלובליות, כמו אינטל, קואלקום ברודקום או מארוול, המחזיקות מרכזי פיתוח גדולים בישראל. כך או אחרת, עם ישראל או בלעדיה, בברצלונה נולד השבוע הדור החמישי.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: IOT , חדשות , טאבלט וסמארטפון , תקשורת , תקשורת אלחוטית