סין מקימה קרן של 47 מיליארד דולר להשקעות בתעשיית השבבים

14 מאי, 2018

חברות אמריקאיות דחו בקשות להצטרף לקרן כמשקיעות. מחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר מגלה שבשנת 2017 צמחו מכירות תעשיית השבבים הסינית ב-20% להיקף של כ-80.1 מיליארד דולר

המתח המסחרי בין סין לבין ארצות הברית מגביר את הנחישות של ממשלת סין להקים תעשיית שבבים מתחרה לזו האמריקאית. החולשה הסינית התגלתה בשבוע שעבר במלוא עוצמתה, כאשר משרד המסחר האמריקאי אסר על מכירת שבבים מתוצרת ארצות הברית לחברת ZTE, וזו הודיעה בתגובה שההחלטה מסכנת את קיומה. על הרקע הזה ניתן להבין את גיוס הענק של הקרן הממשלתית הסינית China Integrated Circuit Industry Investment Fund, אשר היקפו צומח מדי יום. בתחילת השנה הודיעה הקרן שהיא תגייס כ-19 מיליארד דולר. לפני כחודש דיווח אתר בלומברג שמקורות קרובים לקרן העריכו שהגיוס יוגדל לכ-32 מיליארד דולר, ובסוף השבוע מסר העיתון וול-סטריט ג'ורנל שהיקף הגיוס עומד כיום על 47 מיליארד דולר.

גיוס ההון הגדול הקודם לעידוד תעשיית השבבים הסינית בוצע בשנת 2014, כאשר הממשלה הקימה קרן בהיקף של כ-21 מיליארד דולר, במימון הון שהגיע בעיקר מהממשלות המקומיות של מחוזות שונים בסין. אלא שבגיוס הנוכחי קיים מאצץ לגייס גם הון פרטי. משרד המסחר הסיני הודיע שחברות פרטיות מוזמנות להצטרף לקרן. מקורות מסרו לעיתון שנעשו פניות ליצרניות אמריקאיות, אולם הן דחו את הבקשה, עקב המתיחות הפוליטית הנוכחית, ובגלל שמטרת הקרן היא להתחרות בתעשייה האמריקאית.

פער של 200 מיליארד דולר בין הייבוא לייצוא

תעשיית השבבים הסינית נמצאת אומנם בצמיחה מהירה, אולם היא מפגרת עדיין בהרבה מאחורי התעשייה האמריקאית. מחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר על-ידי חברת Research and Reports, מגלה שבשנת 2017 צמחו מכירות תעשיית השבבים הסינית בשיעור של 20% להיקף של כ-80.1 מיליארד דולר. מתוך זה, הסתכם ייצור השבבים בכ-21.5 מיליארד דולר, תעשיית התכנון (חברות פאבלס) הגיעה להיקף מכירות של כ-30.7 מיליארד דולר ותעשיית אריזת השבבים הגיעה להיקף של כ-28 מיליארד דולר. בהשוואה ליצרניות השבבים המובילות בעתשייה, סין מפגרת לפחות בדור או שניים טכנולוגיים והמדינה נשענת בעיקר על ייבוא.

בשנת 2017 ייבאה סין 377 מיליארד שבבים בסכום של כ-260 מיליארד דולר – עלייה של 14.6% בהשוואה לשנת 2016. באותה שנה היא ייצאה שבבים בהיקף של כ-67 מיליארד דולר בלבד. סין היא שוק חשוב מאוד עבור התעשייה האמריקאית, בשנת 2017 הסתכמו מכירות יצרניות השבבים האמריקאיות לסין בכ-50 מיליארד דולר. כמחצית מהסכום הזה סופק על-ידי קואלקום, ברודקום, מייקרון, מארוול וסקיוורקס.

החוקרים צופים שלמרות הגידול בעלויות כוח האדם בסין, גם בשנים הקרובות היא תמשיך להיות יצרנית הייצור האלקטרוני הגדולה בעולם ואתר הייצור האלקטרוני בקבלנות משנה הגדול בעולם. אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של תעשיית השבבים הסינית הוא תעשיית הרכב. כיום סין היא יצרנית המכוניות הגדולה בעולם והשוק הגדול בעולם של מכוניות. בשנת 2017 יוצרו בסין קצת יותר מ-29 מיליון מכוניות (צמיחה שנתית של 3.2%), כאשר מתוכם 794,000 מכוניות היו מכוניות חשמליות.

זהו נתון מעניין: התוכן הסיליקוני ברכב חשמלי הוא גדול בהרבה מאשר ברכב המבוסס על מנועי בעירה פנימית, ובתחום הזה הייצור בסין צמח ב-54% בשנת 2017. להערכת החוקרים, הנסיון הסיני להדביר את הפער בתחום תעשיית השבבים יימשך 10-20 שנה וידרוש השקעות בהיקף של יותר מ-100 מיליארד דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , סמיקונדקטורס