המתחרה הגדולה של סאטקום משתלטת עליה

21 אוגוסט, 2018

Liquid Telecom, שהיא מספקיות התקשורת העצמאיות הגדולות באפריקה, זכתה במכרז לרכישת מניות השליטה בחברת סאטקום תמורת 29 מיליון שקל. כעת בית המשפט צריך לאשר את העיסקה

חברת Liquid Telecom, שהיא אחת ממתחרותיה של סאטקום מערכות (Satcom) בשוק התקשורת באפריקה, הגישה הצעה לרכישת השליטה בחברה. כך הודיעו אתמול המנהלים המיוחדים שמונו לנהל את הליך הפירוק של קבוצת יורוקום-תקשורת של שאול אלוביץ', שהיתה בעלת השליטה בסאטקום. חברת ליקוויד מציעה לרכוש את מניות השליטה של יורוקום בסאטקום (60%) תמורת 29 מיליון שקל, בדומה לשווי השוק הנוכחי של אחזקותיה של יורוקום בסאטקום.

המנהלים המיוחדים שמונו מטעם נושי חברת יורוקום – עו"ד פיני רובין, אמנון לורך ואורי גאון – הודיעו לסאטקום כי בכוונתם להביא לאישור בית המשפט את ההצעה, ולבקש את אישורו להוציא לפועל את עסקת המכירה. לפני כחודש הודיעה סאטקום כי היא מגבשת קבוצת משקיעים מטעמה במטרה להגיש הצעה לרכישת השליטה בחברה. ככל הנראה ההצעה הנגדית של החברה היתה נמוכה יותר, ולכן ליקוויד זכתה במכרז שהתקיים בחודשיים האחרונים.

רשת הסיבים האופטיים הגדולה באפריקה

חברת ליקוויד טלקום נמצאת בבעלות תאגיד הטלקום הדרום אפריקאי Econet Wireless. היא נחשבת לספקית התקשורת העצמאית הגדולה ביותר ביבשת אפריקה. בדומה לסאטקום, ליקוויד מספקת פתרונות קישוריות המתבססים על שילוב של סיבים אופטיים ותקשורת לוויינית לחברות מובייל ועסקים באפריקה.

בשנת 2009 הקימה ליקוויד את רשת הסיבים האופטיים העצמאית הגדולה והמהירה ביותר באפריקה, הנפרשת על-פני כ-50,000 קילומטרים במדינות מזרח אפריקה כמו אוגנדה, קניה, זימבבואה, זמביה ועוד, ומגיעה עד קייפטאון הנמצאת בקצה הדרומי ביותר של יבשת אפריקה. ליקוויד גם מספקת שירותי תשלום למוסדות פיננסיים וחברות קמעונאיות ושירותי אחסון, ומשקיעה כעת גם בפיתוח שירותי ענן לעסקים ולמשתמשים פרטיים. בחודש יולי היא מינתה מנכ"ל חדש, רישאד שה (Reshaad Sha), לשעבר מייסד חברת SqwidNet ובעל נסיון רב בניהול חברות טלקום בדרום אפריקה.

נכס יקר במחיר זול

מנקודת המבט של ליקוויד, ההיגיון מאחורי ההשתלטות על סאטקום הוא ברור. סאטקום הפכה בשנים האחרונות לשחקנית מובילה בשוק האינטרנט הצומח והמתפתח באפריקה. היא מספקת שירותי קישוריות לאינטרנט בעיקר באמצעות טכנולוגיה לוויינית משולבת, המאפשרת להנגיש את החיבור לאינטרנט גם לאזורים כפריים ללא תשתית של סיבים אופטיים. בשנים האחרונות היא הפכה את אפריקה למוקד הפעילות הכמעט הבלעדי שלה, כאשר 90% מהכנסותיה מגיעות מלקוחות באפריקה.

רכישת השליטה בסאטקום תסייע לליקוויד להוסיף להיצע השירותים שלה גם את מגוון הפתרונות שמציעה סאטקום, בעיקר בתחום התקשורת הלוויינית שבו סאטקום מציעה שילוב ייחודי של קישוריות המבוססת על לוויינים מסורתיים גבוהי-מסלול ולוויינים של חברת O3B, הנעים במסלול נמוך יותר מסביב לכדור הארץ ומספקים מהירות ורוחב פס באיכות של סיבים אופטיים.

סאטקום איבדה את השליטה על עתידה

קשה מאוד להעריך כיצד מתייחסים בחברת סאטקום לאפשרות של מיזוג כפוי עם היריבה האפריקאית. תהליך המכירה מתנהל על-ידי המנהלים המיוחדים שמונו לקבוצת יורוקום על-ידי בית המשפט, ללא מעורבותה של סאטקום, כאשר העסקה אינה כרוכה באישור הדירקטוריון של החברה.

מיזוג עם ליקוויד, הנחשבת לחברת תקשורת מובילה באפריקה, עשוי לפתוח בפני סאטקום הזדמנויות ושווקים חדשים באפריקה. מצד שני, הניסיון של הנהלת סאטקום לגבש קבוצת משקיעים אלטרנטיבית נועד לשמור על עצמאותה של החברה ולמנוע את מכירתה לגוף זר שתוכניותיו לגבי עתידה, הרכב הנהלתה ומתכונת הפעילות שלה, אינם ברורים – ואפילו אינם מצויים בשליטתה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: מיזוגים ורכישות , תקשורת

פורסם בתגיות: satcom , סאטקום