IC Insights: יצרניות השבבים ישקיעו השנה כ-102 מיליארד דולר בהגדלת תפוקת הייצור

30 אוגוסט, 2018

הביקושים הגבוהים, בעיקר בשוק הזיכרונות, הובילו לזינוק חד בהיקף ההשקעות של היצרניות בהרחבת קווי ייצור ובניית מפעלים חדשים. 53% מכלל ההשקעות מופנות לתחום הזיכרונות

תעשיית הסמיקונדוקטור מנסה לסגור את הפער בין הביקוש להיצע ולפתור את בעיית המחסור ברכיבים. לאור הזינוק בביקושים בתעשיית השבבים בשנתיים האחרונות, בעיקרב תחום הזיכרונות, יצרניות השבבים הגדילו באופן משמעותי את השקעותיהן בהרחבת קווי הייצור והגדלת הקיבולת, ועל פי חברת המחקר IC Insights ב-2018 סך השקעות ההון (Capex) יעמוד על 102 מיליארד דולר. מדובר בגידול של 9% לעומת 2017, והפעם הראשונה שהנתון חוצה את רף 100 מיליארד דולר.

שינוי המגמה בקרב היצרניות החל עוד ב-2017, שבה זינקו השקעות ההון ב-38% לעומת 2016 והסתכמו ב-93.3 מיליארד דולר. בתרשים של IC Insights ניתן לראות שהחלק הארי של השקעות ההון מוקדש לתחום הזיכרונות, שבו נרשמו בשנתיים האחרונות ביקושי שיא. יצרניות השבבים לא היו ערוכות לזינוק החד בביקושים וכתוצאה מכך נוצר בשנתיים האחרונות פער גדול בין הביקוש להיצע, מה שהוביל לעליית מחירים דו-ספרתית בתחום הזיכרונות. ב-2018 יותר ממחצית מכלל השקעות הוון, כ-53%, יתמקדו בהרחבת הקיבולת בייצור זיכרונות מסוג DRAM ופלאש, שני סוגי הזיכרונות המרכזיים בשוק השבבים. הדבר בא לידי ביטוי בהרחבת קווי ייצור במפעלים קיימים (פאבים) ובנייה של מתקני ייצור חדשים.

הגדלת התפוקה עשויה להוביל להצפה בהיצע וירידת מחירים

ההשקעות בתחום הזיכרונות מצויות בגידול משמעותי כבר שש שנים, במונחים מוחלטים ויחסיים כאחד. אם ב-2013 היקף ההשקעות בתחום הזיכרונות עמד 14.7 מיליארד דולר והיווה כ-27% מכלל ההשקעות בשוק, ב-2017 הסכום גדל פי שלושה ל-43.8 מיליארד דולר, כ-47% מכלל ההשקעות, וכאמור ב-2018 הסכום צפוי לגדול בשיעור נוסף. בסך הכול, בין 2013-2018 גדל היקף ההשקעות בתחום הזיכרונות בקצב גידול שנתי של 30%.

בחלוקה לפי קטגוריות המוצרים, ההשקעות הגדולות ביותר מופנות ב-2018 לתחום מוצרי הפלאש, כ-31.1 מיליארד דולר. ואולם, על פי IC Insights, בתחום זיכרונות ה-DRAM צפוי להירשם השנה הגידול הגבוה ביותר, כ-41%, וזאת לאחר שכבר ב-2017 האמירו ההשקעות בתחום זה ב-82%, מה שמלמד על הציפייה של היצרניות לזינוק בסוג זה של זיכרונות.

לאור הגידול הניכר בהשקעות בשנתיים האחרונות עולה השאלה האם שינוי הכיוון הזה יוביל לתפוקת-יתר בשוק ובעקבות כך להורדת מחירים. אם לשפוט על פי מקרי העבר, השקעות יתר בתחום הזיכרונות מובילות בדרך כלל להצפה בהיצע ולצניחת מחירים. לאור התוכניות של חברות כמו אינטל, SK, ווסטרן דיגיטל ו-XMC להגדיל בשנתיים הקרובות את תפוקת הייצור של זיכרונות הפלאש מסוג 3D NAND, ב-IC Insights צופים כי ישנה סבירות גבוהה כי גם הפעם תיווצר הצפה בשוק וההיצע יהיה גבוה מהביקוש.

 

 

 

 

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , ייצור וקבלנות משנה , מחקרים ונתוני שוק

פורסם בתגיות: IC Insights