פירוק האייפון מגלה: קואלקום וסמסונג בחוץ, אינטל וטושיבה בפנים

24 ספטמבר, 2018

IFixit ו-TechInsights פירקו את שני דגמי האייפון החדשים וגילו מודם של אינטל, זיכרונות של מיקרון, טושיבה וסאן-דיסק ורכיבים נוספים של NXP, ושל ווסטרן דיגיטל - ושני מודולי IP של סיוה הישראלית

זו כבר נהייתה מסורת בקהילת הגאדג'טים. בכל פעם שיוצא לשוק דגם חדש של מכשיר אייפון של אפל, מישהו מתנדב לפרק את המכשיר לגורמים ולספק לעולם הצצה לקרביים של המוצר המבוקש. הפעם אלו הם אתר התיקונים iFixit וחברת מחקר השבבים TechInsights  שהרימו את המסך מעל שני הסמרטפונים החדשים שהשיקה אפל בשבוע שעבר, iPhone Xs ו-iPhone Xs Max, וחשפו אילו יצרניות שבבים סיפקו רכיבים לדגמים הללו.

אפל אמנם מפרסמת מדי שנה את רשימת ספקיות הרכיבים שלה, אך היא אינה חושפת איזו חברה ייצרה כל רכיב ורכיב, ומקפידה שגם הספקיות ישמרו על סודיות. על כן, פירוק המכשירים הינו הדרך היחידה לגלות מי ייצר בכל מכשיר את הרכיבים הפנימיים כגון המודם, הזיכרונות והחיישנים השונים. עם זאת, יש לסייג ולומר כי אפל נוהגת לעיתים להשתמש במספר ספקיות עבור אותו רכיב, ועל כן פירוק לגורמים של מכשירים ספורים אינו בהכרח מלמד על כל הספקיות שהשתלבו בדגמים החדשים.

 קואלקום הוחלפה במתחרתה הגדולה

אחת השאלות המסקרנות לגבי הדגמים החדשים נגעה לזהותה של יצרנית המודמים שנבחרה על ידי אפל. במשך שנים סיפקה קואלקום את המודמים במרבית מכשירי האייפון. ואולם, בשנתיים האחרונות שתי החברות נקלעו לסכסוך משפטי סביב גובה התמלוגים שגבתה קואלקום מאפל, וההערכה הרווחת לקראת ההשקה של הדגמים החדשים היתה כי אפל תפסיק לחלוטין להשתמש ברכיביה של קואלקום.

ואמנם, הפירוק שביצעו המהנדסים של iFixit גילה כי בשני המכשירים החדשים אין שום רכיב של קואלקום, וכי המודם ושבבי התקשורת הן תוצרת אינטל. על פי הניתוח של iFixit גם ה-Xs וגם ה-Xs Max כוללים את המודם החדש של אינטל מדגם XMM 7560. ה- ,XMM 7560שאינטל השיקה בשנה שעברה, מיוצר בטכנולוגיית ייצור 14 ננו-מטר ומאפשר העברת נתונים במהירות גדולה יותר מ- Gbps1, ובחברה מייעדים אותו כדי לתמוך במהפיכת הדור החמישי בשנים הקרובות.

החלפת המודם של קואלקום במודם של אינטל היא בשורה טובה עבור חברת סיוה (Ceva) הישראלית, וזאת מאחר שהמודם של אינטל מתבסס על הקניין הרוחני (IP) של סיוה עבור מעבד האותות הספרתיים (DSP) של המודם. על פי חברת המחקר Cowen Research, שפרסמה באחרונה המלצת קנייה על מניית סיוה לאחר פגישה שקיימה עם המנהלים של סיוה, הבלעדיות של אינטל במכשירי האייפון תגדיל את הכנסות סיוה מתמלוגים בסכום של כ-10 מיליון דולר בשנה הקרובה.

המודם של אינטל באייפון החדש. מקור: TechInsights

גם סמסונג בחוץ

יצרנית מובילה נוספת הנעדרת מרשימת היצרניות שנתגלה בשני הפירוקים היא סמסונג, שסיפקה רכיבי זיכרון לדגמי אייפון קודמים, ועל פי חלק מההערכות ייצרה באופן בלעדי את הצגים ב-iPhone X.

על פי iFixit, האייפונים החדשים כוללים זיכרון DRAM מתוצרת מיקרון (Micron) וזיכרון NAND מתוצרת טושיבה (Toshiba). כזכור, חטיבת הזיכרונות של טושיבה נרכשה לפני כחצי שנה על ידי קבוצת רכישה שכללה, על פי חלק מהדיווחים, גם את חברת אפל. מנגד, הבדיקה של TechInsights גילתה זיכרון NAND של סאן-דיסק, שבבעלות ווסטרן דיגיטל.

בשני דגמי האייפון ניתן למצוא רכיבים נוספים של יצרניות כמו NXP, STMicroelectronics, Cirrus Logic, Dialog, ו-Cypress.

שבב ה-7 ננומטר הראשון אי פעם בסמרטפון

שני דגמי האייפונים החדשים גם כוללים גם את מעבד היישומים החדש של אפל, שנקרא A12 Bionic. מדובר במערכת על גבי שבב (SoC) המבוססת על ארכיטקטורה מרובת ליבות של חברת ARM. המעבד, הכולל 6 ליבות, מסוגל על פי אפל להריץ רשתות נוירוניות (neural networks) במהירות של כ-5 טריליון פעולות בשניה, וזאת בהשוואה למעבד הקודם, ה-A 11, שהיה מסוגל להריץ כ-600 מיליארד פעולות בשנייה.

ייתכן כי מאחורי ההישג הטכנולוגי המרשים של אפל עומדת שוב סיוה הישראלית. לאחר השקת הדגם הקודם של האייפון, טען האתר הטכנולוגי SemiAccurate שבבסיס מעבד ה-A 11 נמצאת ליבת DSP ייעודית לרשתות נוירוניות אשר פותחה על ידי סיוה. גם בדגמים החדשים, על פי הערכת האנליסטים של Cowen, סיוה הגדילה את תכולת הקניין הרוחני שלה ומשולבת בשבב נוסף מלבד המודם של אינטל, וככל הנראה מדובר, כאמור, בקניין רוחני למימוש טכנולוגיית הבינה המלאכותית במכשיר.

נקודת ציון טכנולוגית נוספת ב-A 12 היא גודל הטרנזיסטורים. ה-A 12 יוצר על ידי TSMC הטייוונית, קבלנית הייצור המרכזית של אפל, בתהליך של 7 ננומטר, שבב הסמרטפון הראשון אי פעם שמיוצר בתהליך החדשני. טכנולוגיית ה-7 ננומטר, שכיום יש רק ל-TSMC, איפשר לדחוס יותר טרנזיסטורים על גבי השבב. שטחו של השבב הוא 83.27 מילימטר מרובע, והוא כולל 6.9 מיליארד טרנזיסטורים, וזאת בהשוואה ל-A 11, שיוצר בתהליך של 10 ננומטר, וכלל 4.3 מיליארד טרנזיסטורים.

לשתי הסקירות המלאות:

https://www.ifixit.com/Teardown/iPhone+XS++and+XS+Max+Teardown/113021

http://www.techinsights.com/about-techinsights/overview/blog/apple-iphone-xs-teardown/

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: DSP , בינה מלאכותית , טאבלט וסמארטפון , סמיקונדקטורס , קניין רוחני , רכיבים

פורסם בתגיות: אינטל , אפל , סיוה , קואלקום