MobileODT תערוך בהודו פיילוט באבחון סרטן צוואר הרחם באמצעות הסמרטפון

8 ינואר, 2019

החברה הישראלית פיתחה מכשיר המאפשר אבחון סרטן צוואר הרחם באמצעות הסמרטפון ומהווה חלופה לבדיקת ה-PAP במדינות מתפתחות שבהן יש מחסור בציוד מתאים

חברת MobileODT מתל אביב, שפיתחה מכשיר המאפשר לאבחן סרטן צוואר הרחם באמצעות הסמרטפון, תבצע פיילוט רחב היקף וראשון מסוגו ברחבי הודו שבו אשר יבחן את יעילות הפיתרון של החברה ככלי אבחוני חלופי לבדיקת הקולפוסקופיה הווגינאלית, המצריכה ציוד הדמאה. הפיילוט יתבצע בשיתוף חברת המכשור הרפואי ההודית Genworks ורשת בתי החולים ההודית Apollo, והוא יאפשר לאמוד את יכולותו של פתרון מבוסס עיבוד תמונה ובינה מלאכותית להנגיש בדיקת סקר פשוטה, זולה ומדויקת למיליוני נשים החיות באזורים שבהם אין את הציוד המתאים כדי לבצע את בדיקת הקולפוסקופיה.

סרטן צוואר הרחם נחשב לגורם מוביל לתמותת נשים במדינות מתפתחות. להערכת ארגון הבריאות העלומי מדי שנה מתות כ-275 אלף נשים מסרטן צוואר הרחם, בעיקר בגלל היעדר גילוי מוקדם של המחלה.

בדיקת הסקר המקובלת כיום לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם היא בדיקת ה-PAP, שבה נלקחת דגימה תאית מצוואר הרחם של האישה ונבחנת תחת מיקרוסקופ. במידה ומתגלות חריגות, האישה נדרשת לעבור בדיקת הקרויה קולפוסקופיה, שבה מבצעים הדמיה של צוואר הרחם. בארצות הברית לבדה מתבצעות מדי שנה כ-55 מיליון בדיקות PAP וכ-4 מיליון בדיקות קולפוסקופיה. ואולם, על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי לכ-85% מהנשים בעולם אין גישה הולמת לבדיקות הללו.

קולפוסקופיה ניידת באמצעות הסמארטפון

MobileODT, אשר הוקמה בשנת 2012 על-ידי אריאל בארי ודוד לויץ, פיתחה ערכה ניידת וזולה בשם EVA System, המתבססת על יכולות העיבוד והצילום של הסמארטפון ומאפשרת לבצע את בדיקת הקולפוסקופיה הווגינאלית. הערכה כוללת עדשת הגדלה המורכבת על-גבי מצלמת הסמרטפון ויחידת תאורה עוצמתית המאפשרת לקבל הדמאה ברורה של צוואר הרחם. בתום הבדיקה ניתן להעביר את צילומי הבדיקה באמצעות אפליקציה לגניקולוגים ורופאים מומחים לצורך אבחון. כמו-כן, המוצר כולל גם יכולת פיענוח חכמה של הבדיקה, המתבססת על אלגוריתמים שפותחו באמצעות למידת מכונה שנעשתה מול מאגרים גדולים של צילומי הדמאה של מטופלות.

הערכה מאפשרת לאחיות, מיילדות ומטפלים לבצע בפשטות את בדיקת האבחון גם באזורים מרוחקים ובמדינות שבהן התשתית הרפואית לקויה, ובכך לסייע בהפחתת שיעורי התמותה מסרטן צוואר הרחם. ערכת EVA System קיבלה ב-2016 את אישור ה-FDA והיא נמכרת כיום בכ-26 מדינות ונמצאת בשימוש ב-50 מרפאות בארצות הברית. ערכת EVA System הינו המוצר הראשון של החברה. כיום היא נערכת ליפתחו ערכות בדיקה נוספות שיאפשרו לרתום את הסמארטפון ולהופכו לכלי דיאגנוסטי לאבחון מחלות ומצבים בריאותיים שונים.

הפיילוט הקרוב, אשר יתבצע בקליניקות של Apollo ברחבי הודו ובמהלכו ייבדקו כ-250 נשים הודיות מדי יום, יסייע גם לשפר את דיוק האלגוריתמים האבחוניים של המערכת על ידי השוואת התוצאות למול בדיקות ה-PAP. פיילוט קודם, שנערך בשש קליניקות של Apollo, העלה כי מערכת ה-EVA של MobileODT סייעה באיתור מוקדם של סרטן צוואר הרחם בשיעור הגבוה פי שלושה בהשוואה לבדיקת ה-PAP.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: טאבלט וסמארטפון , מכשור רפואי

פורסם בתגיות: MobileODT , הודו , סרטן צוואר הרחם