בירד פיתחה מערכת AI לזיהוי כלי-שיט חשודים

12 יוני, 2019

היצרנית הביטחונית מהרצליה פיתחה מערכת חיישנים ובינה מלאכותית המזהה ספינות חשודות במרחבי מים הומים. תציג בסלון האווירי בפאריס קונספט חדש של מערכת קומפקטית להגנה על מטוסים בפני טילי-כתף

חברת בירד אירוסיסטמס (BIRD Aerosystems) מהרצליה פיתחה מערכת תצפית ועיבוד נתונים חדשה המצליחה לזהות כלי-שיט חשודים במרחב הימי. המערכת, בשם OSCAR, מותקנת על-גבי מטוסי סיור ומשימה (ASIO) שהחברה מכשירה עבור לקוחותיה. היא כוללת מערך סנסורים האוספים מידע בזמן אמת ואלגוריתם למידת מכונה המאפשר להצליב את הנתונים המגיעים ממספר רב של מקורות חיצוניים, וללמוד את מפת האיומים הייחודית של האזור.

סגן הנשיא לפיתוח עסקי בחברה, שאול מזור, גילה ל-Techtime שהפיתוח החל במטרה לענות לבעיות שלקוחות החברה נתקלו בהן: "זיהוי מטרות חשודות במרחב הימי דומה למציאת מחט בערימת שחת. המכ"ם רואה מאות כלי-שיט, אך קשה מאוד לאפיין על סמך אותות המכ"ם בלבד איזה מטרות הן חשודות. לכן גופי הביטחון מסתמכים בעיקר על מידע מודיעי ולא מידע אלקטרוני".  

למידה חוסכת שעות טיסה

מערכת OSCAR כוללת חבילת חיישנים כמו מכ"ם, מצלמות וחיישנים אלקטרו-אופטיים מסוגים אחרים. אולם, הייחוד העיקרי שלה הוא בעיבוד המידע. בירד פיתחה אלגוריתמים המנתחים בזמן אמת נתונים המגיעים מהחיישנים במטוס הסיור ונתונים המגיעים ממקורות חיצוניים, כמו לוויינים, תחנות חוף, מערכות זיהוי אוטומטיות (AIS), מידע מודיעיני ומאגרי ענן נוספים. תוכנת בינה מלאכותית מתיכה את כל המידע הזה ומבודדת מתוך כלי השיט הרבים המשייטים במרחב, את אלה המגלים דפוסי תנועה חשודים. מרגע שהם הוגדרו, המטוסים מקבלים משימה מפורטת לביצוע בדיקות נספות של כלי-השיט הספציפיים.

לדברי מזור, באמצעות הבינה המלאכותית המערכת לומדת ולכן משפרת לאורך זמן את התובנות שהיא מייצרת באזור הספציפי, ואת הכללים שעל-פיהם היא מצביעה על כלי-שיט חשוד. "הלמידה מתבצעת בשני אופנים: לפני הפריסה הראשונית אנחנו מבצעים התאמה לדרישות המבצעיות של הלקוח ומיפוי האזור הימי. בשלב המבצעי, המערכת מדייקת את עצמה כל הזמן, על-סמך תוצאות העבר. כך למשל, אם קריטריון מסויים הביא ליצירת התראות שווא, המערכת תנסה לגבש כללים חדשים המתאימים יותר לאזור. היא עוזרת למקד את המשימות באיומים אמיתיים ולחסוך בשעות טיסה של מטוסי הסיור".

מערכת SPREOS DIRCM החדשה. אנטנת המכ"ם ומשבש הלייזר מצויים ביחידה אחת
מערכת SPREOS DIRCM החדשה. אנטנת המכ"ם ומשבש הלייזר מצויים ביחידה אחת

בירד תציג את הפתרון החדש בסלון האווירי בפריז, שייפתח בשבוע הבא. "יש לנו כבר לקוח ראשון למערכת. יש גם מספר מדינות המגלות בה עניין וייתכן שהן ירכשו אותה עוד לפני שייבנו עבורן מטוסי הסיור הימיים. בפריז נציג לראשונה כיצד המערכת פועלת באופן חי, ואיך היא מזהה ומסווגת מטרות, ומייצרת משימות".

חברת בירד מכשירה מטוסי תצפית ומשימה המותאמים לדרישות הלקוח באמצעות התקנת חיישנים ומערכות ניהול משימה מתוצרתה על-גבי מטוסי ססנה (Cessna Citations). המטוסים משמשים בעיקר למשימות סיור כמו בקרת גבולות ומניעת פעילויות בלתי חוקיות כמו פיראטיות הברחות, דיג בלתי חוקי, גניבת נפט ועוד. מרבית לקוחות החברה בתחום הן מדינות מתפתחות באפריקה, אסיה ודרום אמריקהץ מדובר בפתרון חסכוני ופשוט יחסית לתפעול ותחזוקה, המתאים למדינות החסרות את אמצעי בקרת הגבולות והניסיון המבצעי של מדינות המערב.

המיירט הטילים SPREOS DIRCM יוצא לשוק

קו המוצרים השני של בירד הוא של מערכות הגנה למטוסים מפני טילים (AMPS). בסלון האווירי בפריז היא תציג לראשונה את הדגם המוגמר והמסחרי של מערכתSPREOS DIRCM  העוקבת אחר טילי-כתף מונחי חום ומשבשת את פעילותם. מערכת SPREOS מבוססת על מכ"ם דופלר ומכשיר לייזר המשולבים במארז מאוחד במשקל נמוך במיוחד. המכ"ם עוקב אחר המטרה, ובאמצעות תופעת דופלר מזהה בוודאות שמדובר בטיל. 

מרגע שמתקבלת החלטה שמדובר בטיל-כתף, משוגרת קרן לייזר מתוך נקב המצוי במרכז אנטנת המכ"ם (שבמילא כבר מכוונת אל המטרה). הקרן הזאת משבשת את חיישן הביות של הטיל וגורמת לו לסטות מהמסלול. להערכת החברה מדובר במערכת ייחודית בשוק ה-DIRCM (Directional Infrared Counter Measures). המערכות האחרות בשוק מבוססות על שימוש בשתי יחידות נפרדות: עוקב אופטי ושבש לייזר. ההפרדה מייצרת מערכות מורכבות וכבדות, המייצרות הרבה מאוד התראות שווא.

המערכת של בירד כוללת את שתי היחידות במארז מאוחד ולדברי החברה התראות השווא מצטמצמות למינימום. בשונה ממערכות התצפית (ASIO) המיועדות בעיקר למדינות מתפתחות, מערכת SPREOS מתאימה דווקא לצבאות של מדינות המערב, המתמודדים עם איום גובר של טילי-כתף באזורי סכסוך. החברה כבר מכרה מספר מערכותSPREOS  , ואלה צפויות להיכנס לפעילות מבצעית עד סוף השנה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות