נובלסאט מפתחת קידוד ואפנון וידאו לדור החמישי
16 יולי, 2019
תפתח עם איגולג'י האמריקאית מערכת משולבת, בקופסה אחת, שתבצע קידוד ואפנון של וידיאו ותגדיל את קיבולת רוחב הפס הלווייני. סמנכ"ל השיווק ל-TechTime: "יצרניות ומפיצות התוכן יוכלו לשדר יותר תוכן ברוחב פס נתון"
חברת NovelSat מרעננה וחברת Igolgi האמריקאית יפתחו ביחד פתרון משולב לקידוד ואפנון שידורי וידאו בתקשורת לוויינית. הפתרון יאפשר ליצרניות תוכן, תאגידי שידור, אולפני טלוויזיה וחברות סלולאר לשפר את קיבולת תעבורת התוכן כדי לחסוך בעלויות השימוש ברוחב פס לווייני, ולספק למשתמשי הקצה שירותי תוכן רב-ערוציים גם באמצעות תשתיות הדור החמישי. שיתוף הפעולה בין שתי החברות מתקיים ביוזמת קרן בירד (Bird Foundation), שגם תתמוך בו פיננסית.
שילוב של שתי טכנולוגיות נפרדות
כיום שתי החברות עוסקות בהיבטים טכנולוגיים שונים של הפצת שידורי טלוויזיה (Broadcast) באמצעות לוויין. נובלסאט פיתחה פרוטוקול ייחודי לאפנון (modulation) התשדורות הלווייניות, שלהערכתה משפר בעשרות אחוזים את קיבולת רוחב הפס. איגולג'י, מצדה, נחשבת לחברה מובילה בפיתוח שיטות דחיסת וידיאו באמצעות קידוד (encoding), המאפשרות להעביר יותר תוכן ברוחב פס נתון. כיום מתבצעות שתי הפעולות האלו (קידוד ואפנון) מתבצעות בשני מודולים נפרדים.
פרויקט הפיתוח המשותף נועד לשלב את שתי הטכניקות לפיתרון מאוחד שיבצע בתהליך עיבוד אחד גם את הקידוד וגם את האפנון. בשיחה עם Techtime הסביר סמנכ"ל השיווק של נובלסאט, אביב רונאי, כי האינטגרציה בין שתי הטכנולוגיות תאפשר לייעל את תעבורת הווידאו בלוויין. "היכולות של איגולג'י לטפל בווידאו ביחד עם יכולות השידור שלנו, יאפשרו לספק פיתרון משולב בקופסה אחת, שיבצע התכת נתונים בצורה מאוד עמוקה ויקטין משמעותית את רוחב הפס הנדרש לשידורי וידאו בלוויין".
כניסה לשוק חדש
עבור נובלסאט, הפרויקט מסמן מהלך אסטרטגי שנועד לספק לה גישה אל סגמנטים נוספים בתעשיית התוכן מבוסס לוויין. עד כה סיפקה החברה בעיקר פתרונות תקשורת ליצרניות תוכן ומפיצות וידאו וכעת תציע גם פתרונות עיבוד וידאו. אחד מלקוחותיה האסטרטגיים כיום הוא איגוד השידור האירופי, שהשתמש לאחרונה בתשתית של החברה כדי להפיץ את שידורי האירוויזיון שהתקיים השנה בישראל לתחנות טלוויזיה ברחבי אירופה והעולם.
רונאי: "בחצי השנה האחרונה אנחנו מבצעים מעבר לעולם קישוריות התוכן. הפתרון החדש אמור לשבת בנקודות הקצה של הרשת, גם בתחנת השידור וגם בתחנת הקליטה, ומכוון לכל שרשרת הפצת הווידאו: החל מיצרניות תוכן ועד לחברות המפיצות את השידורים אל משתמשי הקצה".
הסמארטפון הופך לטלוויזיה ניידת
שיפור תעבורת הווידאו אינו רק צורך טכנולוגי אלא גם כלכלי. הגלובליזציה בעולם הטלוויזיה, ריבוי הערוצים, שיפור איכות השידור והתמונה, והפצת התוכן גם לפלטפורמות המובייל, מגדילים בצורה ניכרת את היקף השימוש ברוחב פס לווייני. כתוצאה מכך, השימוש ברוחב פס הופך לאחת מהעלויות הגבוהות ביותר של חברות הברודקאסט. עלות השימוש השנתית ברוחב פס לווייני עבור הפצת שידורי וידאו נאמדת ב-8 מיליארד דולר.
"התמהיל של ערוצי הווידיאו הולך ומשתנה. כיום יש פחות ערוצים SD, ויותר HD, 4K ואפילו 8K, מה שמגדיל אף יותר את רוחב הפס הנדרש. אנחנו מאפשרים לדחוס יותר תוכן לאותו רוחב פס. השגת נצילות גבוהה יותר של שידורי הלוויין תסייע לחסוך משמעותית בעלויות, מאחר שחברות התוכן וההפצה יצטרכו פחות רוחב פס".
צוואר הבקבוק של הדור החמישי
הפתרון של נובלסאט ואיגולג'י מתכתב עם מגמה נוספת בתעשייה. מאחר שחל גידול רב בצפייה בתכני וידאו באמצעות מכשירי סמארטפון, ספקיות הסלולאר הופכות למעין חברות ברודקאסט או יוצרות שיתופי פעולה סינרגיים עם חברות תוכן. על הרקע הזה, למשל רכשה חברת AT&T את טיים וורנר ואת DirecTV, והתפתח שיתוף הפעולה בין וורייזון לבין יוטיוב. גם בארץ ניתן לזהות מגמה זו, עם כניסת שירותי הטלוויזיה של סלקום ופרטנר.
התהליך צפוי להתעצם עם המעבר לעידן הדור החמישי, שבו הסמארטפון אמור להפוך גם למעין ממיר לטלוויזיה רב-ערוצית ניידת. רונאי סבור כי שירותי התוכן בדור החמישי עשויים ליצור עומס אדיר על הרשתות. "ריבוי הערוצים ישתק את התמסורת הסלולארית. הפתרון שאנחנו מפתחים כולל ערוץ לווייני ייעודי שיאפשר את העברת הווידאו ישירות מהלוויין לתחנות הבסיס הסלולריות ומשם למשתמשי הקצה, מבלי להעמיס על התשתיות הקרקעיות של סיבים אופטיים או ערוצי מיקרוגל. כך אנחנו למעשה משתלבים במגמה העתידית של הדור החמישי שבו הוגדרו גם ערוצי ברודקאסט ייעודים מכשירים ניידים".
פורסם בקטגוריות: דור חמישי , ריאיונות , תקשורת , תקשורת אלחוטית
פורסם בתגיות: אביב רונאי , הדור החמישי , נובלסאט