ה-FAA רכשה את סימולטור הרחפנים של סימלט

27 פברואר, 2020

הרשות האמריקאית תבצע סימולציות במטרה להגדיר מדיניות שמיים פתוחים לכלי-טיס בלתי מאויישים. כיום החברה מפתחת מערכת לאימון אלגוריתמים מטיסים, ולאיתור אוטומטי של נפגעים באזורי אסון

רשות התעופה הפדרלית (FAA) רכשה מחברת סימלט (Simlat, Inc) הישראלית סימולטור להפעלת רחפנים. הסימולטור הותקן בחודש שעבר במעבדת כלי הטיס הלא מאויישים (UAS) במרכז הטכני של הרשות בניו-ג'רזי, וישמש לצורך ביצוע סימולציות של תרחישים אוויריים כחלק ממאמצי הרשות לגבש מתווה רגולטורי שיאפשר את פתיחת השמיים לכלי-טיס בלתי מאויישים, דוגמת רחפני משלוחים ומוניות מעופפות.

ה-FAA מטילה כיום שורה של מגבלות על הטסת רחפנים מסחריים בשמי ארצות הברית, ובכלל זה איסור על הטסת רחפנים בשעות הלילה, מעל אנשים ומעבר לקו הראייה של המפעיל. האיסורים האלו מונעים את הרחבת השימוש ברחפנים ליישומים מסחריים ואזרחיים. בשיחה עם Techtime הסביר הטכנולוג הראשי של סימלט, רועי פשין, כי השחקניות המרכזיות בתעשייה, כמו אמזון וגוגל, דוחפות להקלת הרגולציות על הפעלת רחפנים.

פשין: "הרשות מעוניינת לפתוח את השמיים לכלי-טיס בלתי מאוישים והקימה מעבדה מיוחדת לבחינת הנושא. הם ישתמשו בסימולטור שלנו כדי לבחון איך משלבים בצורה בטיחותית את התעופה הלא-מאוישת עם התעופה האזרחית, מבלי לפגוע בתעבורה האזרחית וברמת הבטיחות הקיימת בה כיום. סימולציות מאפשרות לבחון תרחישים מורכבים מבלי לסכן איש".

סימולטור לכל משימה

חברת סימלט מפתחת סימולטורים להכשרת מפעילי כלי טיס ומערכות רובוטיות קרקעיות וימיות, ליישומי חילוץ והצלה, סקירות ימיות ומשימות בקרה ופיקוח בענפי החקלאות, הגז והנפט, התשתיות ועוד. "תפעול כלי טיס לא מאויישים נעשה פשוט, הן מבחינת המכשור והן מבחינת המיומנויות המוטוריות הנדרשות. אולם מבחינות אחרות המשימה מורכבת יותר, מכיוון שהיא מייצרת שטף גדול של מידע ומתבצעת בתווך רווי בכלים אחרים, אשר אסור להפריע להם פיזית או אלקטרונית".

חברת סימלט מפתח-תקווה הוקמה בשנת 2004 ומעסיקה כיום כ-15 עובדים היא מחזיקה בחברה הבת Simlat Inc הפועלת מדייטון, אוהיו, אשר מוכרת סימולטורים לתוכניות הכשרת מפעילי כל טיס לא מאויישים, בעיקר בארצות הברית, ליצרניות כלי טיס המעוניינות לספק ללקוחות סימולטור מותאם לדגמיהן, ולגופים המפעילים ציי רחפנים כמו משטרה וחברות תשתית.

לדבריו, החברה מפתחת כיום טכנולוגיות משחימות, דוגמת סימולטורים אשר ייצרו מאגרי נתונים סינתטיים לצורך אימון מערכות אוטונומיות. "העידן האוטונומי הוליד סוג חדש של משתמש: האלגוריתם. אם עד כה המפעיל הוא אנושי, היום יש צורך גם לאמן אלגוריתמים של מערכות בינה מלאכותית. זהו תחום חדש לגמרי: לאמן מכונות".

ניהול רחפנים באזורי אסון

בימים אלה מעורבת החברה בפרויקט מסקרן נוסף ביחד עם סינקלייר קולג' (sinclair college) מאוהיו, הנחשב למוביל בתחום הכשרת מפעילי כלי טיס לא מאויישים ורחפנים. במסגרת הפרויקט, סימלט מפתחת פלטפורמה מבוססת בינה מלאכותית לניהול משימות איתור נפגעים באזורי אסון. מדובר למעשה במחשב ובחיישנים האוספים נתונים בזמן-אמת מרחפנים ומרובוטים, ומריצים אלגוריתם לאיתור מהיר של נפגעים בזירת האסון.

הפרויקט זכה ב-2017 למענק מתוכנית המענקים בתחום ביטחון המולדת (HLS) של קרן BIRD, שגם מלווה את הפרויקט לכל אורכו. בפרויקט מעורבים גם משרדי ביטחון המולדת של ישראל וארצות הברית. רועי: "במצבי אסון, השעות הראשונות הן החשובות ביותר, מאחר שככל שעובר הזמן סיכויי ההישרדות של הפצועים בשטח יורד דרמטית, חשוב לאתר במהירות את הניצולים הזקוקים לחילוץ. אחת מהבעיות המרכזיות היא שבשעות הראשונות של האירוע נוצר צוואר בקבוק מבחינת כוח האדם.

"אם בימות שגרה די בכמה עשרות מפעילים כדי לכסות שטח של עיר ממוצעת בארצות הברית, הרי שבשעת האסון זה לא מספיק, ולכן יש צורך לייעל את הפעילות באמצעות שימוש במערכות אוטונומיות". החברה צפויה לערוך פיילוטים ראשונים במערכת לקראת סוף השנה, בשיתוף גופי כבאות והצלה בישראל ובארצות הברית, ולהיערך למסחור וייצור המערכת כבר ב-2021.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , רובוטיקה , רחפנים

פורסם בתגיות: FAA , סימולטור , סימלאט