חמ"ל בכל מפעל: תעשיית הייצור נאבקת בקורונה

16 מרץ, 2020

סנמינה, ניסטק, RH ו-USR הקימו חדרי מצב, שלחו עובדים הביתה, ביטלו חדרי אוכל וריווחו את קווי הייצור באמצעות ארגון מחדש של תחנות העבודה או מעבר למשמרות. כיצד התעשייה הישראלית עוברת את מבחן הבידוד

תעשיית האלקטרוניקה בישראל נערכת במהירות להתמודדות עם הקורונה: המפעלים סגורים בפני אורחים, עובדים במשמרות כדי להקטין את הצפיפות ומעבירים את כל מי שניתן למתכונת של עבודה מקוונת מהבית. זהו העידן של פגישות וידאו.

חברת סנמינה במעלות מאפשרת עבודה מהבית לכל מי שיכול לבצע אותה, אם זו עבודה משרדית או עבודה אחרת מול המחשב. החברה שינתה את כל נוהל הפגישות בתוך הארגון: רובן עברו לפגישות מקוונות באמצעות תשתית תוכנה שכבר קיימת בחברה. לדברי מנהלת התפעול, אורנה שטנצלר, גם ישיבות בתוך החברה נעשות באמצעות מחשב. "בעבר, כשקבענו ישיבה כל אחד היה מגיע אליה מהמשרד שלו. כיום, גם אם המשתתפים נמצאים באתר, הם מתחברים לישיבה באמצעות המחשב".

סנמינה: משמרות וחמגשיות

האתגר הגדול ביותר היה בקו הייצור. החברה איתרה את המחלקות שבהן קשה לשמור על מרחק של 2 מטרים לפחות בין עובד לעובד או על פחות מ-10 עובדים בחדר, והוסיפה בהן משמרת נוספת, כדי לצמצם את מספר העובדים בכל משמרת. במקביל, בוטלו הארוחות בחדר האוכל. מהשבוע העובדים מקבלים חמגשיות ויוצאים לחצר המפעל כדי לאכול אותן. "חילקנו ג'ל לחיטוי לכל העובדים, והגדלנו את מספר המנקות במפעל. בהסעות של העובדים אנחנו שומרים של מרחק הנוסעים ובינם לבין הנהגים".

ניסטק: ניוד עבודות

סמנכ"ל שיווק ומכירות קבוצת ניסטק, ארבל ניסן, מספר שלא חל שינוי בקצב ההזמנות והן ממשיכות להגיע כרגיל. הקבוצה מעסיקה כ-900 עובדים וכוללת שלושה מפעלי הרכבות בפתח תקווה, מעלות וקצרין, ואת יצרנית המעגלים המודפסים אלטק. ארבל: "החלטנו שמי שיכול לעבוד מהבית, כמו עובדי התכנון למשל, יעבוד מהבית.

"קווי הייצור עברו לעבודה במספר משמרות כדי לצמצם את מספר האנשים העובדים בכל משמרת, בהתאם לתקנות של משרד הבריאות. אסרנו על כניסת אורחים למתקנים שלנו והתקנו בכל הכניסות מכשירי אלגו-ג'ל לחיטוי". לדבריו, החברה גם ביצעה היערכות מיוחדת כדי לנייד עבודות בין שלושת מפעליה. "במקרה שמפעל מסויים ייכנס למצוקה, נוכל להמשיך מיידית בייצור במפעל אחר של הקבוצה".

RH אלקטרוניקה: מתכוננת למחסור ברבעון הראשון 2021

קבלנית הייצור מנוף הגליל (לשעבר נצרת עלית), חברת RH אלקטרוניקה, מעסיקה כ-800 עובדים בישראל ועוד כ-70 עובדים במפעל מקביל ברומניה. החברה הקימה צוות מניעה מיוחד שאותו מנהל סמנכ"ל התפעול טל רוזנברג. לדבריו, הצוות מקיים הערכות מצב יומיות בכל תחומי המאבק בקורונה, ממעקב אחר מצב העובדים ועד מעקב אחר מצב שרשרת האספקה. רוזנברג: "הוצאנו יותר מ-50 עובדים לעבודה מהבית ואנחנו שומרים על קשר יומי עם העובדים שהוכנסו לבידוד.

"בקווי הייצור ריווחנו את עמדות העבודה כדי שיהיה ביניהן מרחק של יותר מ-2 מטרים בהתאם להנחיות משרד הבריאות, וסגרנו את חדר האוכל המרכזי. העובדים מקבלים כריכים במקום ארוחות. כל עובד עבר הדרכה בשמירה היגיינית. פרסנו 30 עמדות חיטוי במשרדים ובאולמות הייצור, בכל מקום שיש בו ריכוז של אנשים.

"אסרנו על ביקורים חיצוניים ופנימיים: המנהלים שלנו לא יוצאים לפגישות מחוץ לחברה, ואורחים המגיעים אלינו נכנסים רק לאחר קבלת אישור מנכ"ל ומילוי שאלון רפואי שנבנה בהנחיית התאחדות התעשיינים. הפעלנו מערכת SMS המאפשרת עידכון מיידי של כל העובדים בכל התפתחות, ובנינו מערך פינוי במקרה הצורך בשיתוף פעולה עם תחנות מד"א ותחנת המשטרה המקומית.

"מטרת צוות המניעה היא שמירה על בריאות העובדים ומניעת התפשטות הנגיף, אבל גם שמירת ההמשכיות העסקית. שרשרת האספקה פחות פגועה. אנחנו נמצאים בקשר רציף עם הספקים והמשלחים, ובתחום הזה עברנו להערכתי את השלב הקשה".

כיצד אתם מתמודדים עם המחסור ברכיבים ובחומרי-גלם?

רוזנברג: "כשראינו מה קורה בסין, קיבלנו החלטה לקדם חומר במהירות וכבר בינואר נכנס לנו מלאי גדול מאוד. לכן אנחנו יחסית בסדר. שני המפעלים שלנו, בישראל וברומניה, מבצעים הרכבות אלקטרוניות, מכניקה וכבלים. הצלחנו לבצע העברה מהירה של עבודה אליהם ולהתגבר על העיכוב בייצור הסיני של מכניקה וכבלים. אנחנו מוגדרים כמפעל חיוני לשעת חירום ולכן גם אם יהיה סגר מלא, נמשיך לעבוד. אני משער שאחרי הקורונה תהיה עלייה במחירי כל הרכיבים. כיום אנחנו ממליצים ללקוחות שלנו להעריך מחדש את המלאי הקריטי שלהם ולהצטייד בכל מה שהם יכולים, כדי לא להיתקע ברבעון הראשון של 2021".

USR: צוות פעולה ייעודי

חברת USR המעסיקה כ-500 עובדים בשלושת אתריה: כרמיאל, ירושלים ונתניה, הקימה לדברי סמנכלי"ת מכירות וקשרי לקוחות, רונית שלו, צוות משימה ייעודי בשלב מוקדם מאוד של התפרצות המגיפה. "לשמחתנו הצוות ביצע הערכת-יתר עוד מתחילת ניצני מגיפת הקורונה במטרה לקטום את גובה 'הצונאמי' שנחזה מבעוד מועד. החברה הגדירה גישה כוללת שכללה את המנגנון הבא: בלימה אפקטיבית: על-ידי מיפוי וניתוק החוזרים מחו"ל. ניתוק איומים מול הלקוחות והספקים ושיתוף עובדים בפעולות הננקטות לבידוד ומיגור הסיכון (מטרייה מוראלית).

"במקביל, בנינו מקורות אנרגיה חלופית ורשת חיצונית כ-DRP, אנחנו מבצעים בקרה יומית של סממני המחלה על-ידי בדיקה אקטיבית יומית של כל העובדים טרם כניסתם למתחם החברה, בנינו רשת דיווח על כל אנומליה בריאותית שהעובדים חוזים בשטח בזמן אמת, ומבצעים בחינה של רלוונטיות ההחלטות בדיון שמתקיים בכל בוקר. USR מוגדרת כארגון מל"ח (משק לשעת חירום) ואנו פועלים בהתאם להגדרה זו כדי לשמור על שירות רציף ללקוחות".

זיילינקס ואינטל מורידות הוראות מגבוה

בחלק מהמקרים, המדיניות הזו מבוססת על הוראות המגיעות מחו"ל. ל-Techtime נודע למשל שנשיא זיילינקס העולמי, נתן הוראה לכל עובדי החברה שלא לבקר באתרי חברות אחרות ולא לקיים פגישות או התכנסויות של יותר מ-25 משתתפים. אלא שבכל אתר, העובדים כפופים קודם כל להנחיות המקומיות. לכן עובדי זיילינקס ישראל מבצעים כיום את כל פגישותיהם באמצעות האינטרנט.

חברת אינטל מיישמת החל מיום שבת בכל אתריה בעולם, כולל ישראל, את המדיניות שחלק ממרכיביה נוסה בהצלחה בסין: עבודה מהבית לכל העובדים שתפקידם מאפשר זאת, הגבלת מספר העובדים בחדרי ישיבות ובחדרי אוכל, אימוץ מדיניות שמירת מרחק באולמות הייצור והרחבת פעולות הניקיון והתחזוקה של מתקני החברה למספר רב של פעמים במהלך היום. העקרונות האלה נוסחו על-ידי צוות ייעודי שהחברה הקימה להתמודדות עם מגיפות. הצוות מורכב ממומחי רפואה, בטיחות ותפעול. הוא הוקם לפני כ-15 שנה וסייע לחברה להתמודד עם שפעת העופות, הסארס ומגיפת האבולה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , ייצור וקבלנות משנה , משבר הקורונה , תעשייה ישראלית