ישראל שיגרה לחלל את לוויין הריגול אופק-16

6 יולי, 2020

הלוויין שוגר על-גבי משגר שביט ישראלי וכולל מטעד אלקטרו-אופטי של חברת אלביט. היום בבוקר הלוויין נכנס למסלול והחל בסדרת בדיקות. יועבר לשימוש מבצעי ביחידת המודיעין 9900

הלוויין אופק-16 (Ofeq) שוגר היום לפנות בוקר (ב') על-ידי התעשייה האווירית ומנהלת החלל במפא"ת (המינהל למחקר, פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית שבמשרד הביטחון). השיגור בוצע באמצעות משגר לוויינים תלת-שלבי מסוג "שביט", משדה ניסויים במרכז הארץ. משרד הבטחון דיווח הבוקר שהלוויין נכנס למסלול סביב כדור הארץ והחל לשדר נתונים.

כעת הלוויין מתחיל תקופת בדיקות מקיפה, לאימות תקינותו ורמת הביצועים, ורק לאחר מכן ייכנס לפעילות מבצעית ויותפעל על-ידי יחידה 9900, שהיא יחידת המודיעין הגיאוגרפי חזותי של אגף המודיעין בצה"ל. הלוויין אופק-16 הינו לוויין תצפית אלקטרו-אופטי שפותח על-בסיס הניסיון שנצבר בפיתוח לוויינים קודמים מסדרת "אופק", המשוגרים לחלל החל משנת 1988.

פיתוח וייצור הלוויין והמשגר נעשו באמצעות מנהלת החלל "אתגר" במפא"ת. התעשייה האווירית היא הקבלן הראשי של הפרויקט: מל"מ פיתחה את המשגר ומפעל "חלל" את הלוויין. בלוויין הותקנה מצלמה מתוצרת אלביט מערכות. מנועי הטיל יוצרו על-ידי רפאל וחברת "תומר"- החברה הממשלתית לייצור מערכות הנעה רקטית. בפרויקט שותפות חברות נוספות, בהן "רוקר" ו"סיאלו".

הלוויין אופק-16 בתע"א לפני שילובו במשגר "שביט"
הלוויין אופק-16 בתע"א לפני שילובו במשגר "שביט"

מנהל מפעל חלל בתעשייה האווירית, שלומי סודרי, אמר שהלוויין מצטרף ללוויינים פעילים מסדרת אופק הנמצאים כבר. "היום בלילה השלמנו תהליך ספירה לאחור שלוקח מספר שעות, בהן אנחנו עושים בדיקות מאוד פרטניות לכל מרכיבי הלוויין והמשגר. בסוף התהליך הזה המריאו לחלל המשגר שביט ועליו אופק-16. המשימה הושלמה בהצלחה: הלוויין הוצב במסלולו וכעת הוא חג סביב כדור הארץ ואפילו העביר לנו תשדורות תקינות בזמן שהוא חלף מעל תחנת הקרקע בתעשייה האווירית. כרגע אנחנו נכנסים לסדרת בדיקות פרטניות, לפני שאנחנו מוסרים את הלוויין לשימוש מבצעי של מערכת הביטחון".

משגר דלק מוצק תלת-שלבי

המשגר הישראלי שביט נמצא בשימוש כבר כ-25 שנה והיה אחראי על הכנסת כל לווייני משפחת אופק אל מסלולי ההקפה שלהם בחלל. הוא כולל שלושה מנועי דלק מוצק המאפשרים לו לשאת לחלל לוויין במשקל של עד 380 ק"ג למסלול הקפה נמוך (Low Earth Orbit). שני המנועים הראשונים מביאים את הלוויין אל מסלול הקפה ראשוני בגובה של כ-110 ק"מ. בשלב זה הם מושלחים והמנוע השלישי מביא את הלוויין אל מסלולו הסופי, בגובה של בערך כ-250 ק"מ מעל האדמה.

חברת אלביט מספקת את המצלמה האופטית של לווייני אופק מאז הושקה התוכנית. החברה פיתחה מצלמה היפר-ספקטרלית הבודקת טווח גדול מאוד של אורכי-גל כדי לאתר פרטים גלויים וסמויים. הטכנולוגיה הזו שולבה במצלמת Jupiter שהותקנה בלוויין הצבאי האיטלקי OPSAT, אשר מאפשרת לקבל צילומים ברזולוציה של חצי מטר מגובה של 600 ק"מ.

פרופיל המשימה של הכנסת לוויין למסלול באמצעות המשגר "שביט". מקור: תע"א
פרופיל המשימה של הכנסת לוויין למסלול באמצעות המשגר "שביט". מקור: תע"א

גרסה שלה הותקנה בלוויין הישראלי-צרפתי VENµS, שנבנה לצורך ביצוע מחקרים סביבתיים. המצלמה שלו סורקת 12 רצועות תדר שונות ומספקת תמונות ברזולוציה של 5.3 מטר מגובה של 720 ק"מ. שני הלוויינים האלה שוגרו לחלל מגויאנה הצרפתית בחודש אוגוסט 2017, על-גבי משגר Vega של חברת Arianespace הצרפתית.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אלקטרואופטיקה , חדשות , חלל , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית