הדור החמישי דוחף את יוזמת הרשת הפתוחה

10 דצמבר, 2020

קונסורציום ענק הכולל 26 ספקיות תקשורת מרכזיות ו-190 ספקיות שבבים ומערכות תקשורת, משנה את פני הרשת הסלולרית המוכרת. המטרה המרכזית: להשתחרר מהלפיתה החונקת של ספקיות הציוד

אחד מהנושאים החמים ביותר בעולם התקשורת האלחוטית בשנת 2020 הוא המהלך רחב ההיקף שספקיות התקשורת מנהלות כדי להעביר את תשתיות התקשורת האלחוטית שלהן אל פלטפורמות פתוחות. המהלך מנוהל ומקודם באמצעות קונסורציום O-RAN ALLIANCE הענק, אשר הוקם לפני שנתיים בלבד וכבר היום חברות בו 26 ספקיות תקשורת, אשר ביחד מספקות שירותים ליותר מ-2.4 מיליארד מנויים. להערכת חברת ABI Research, למרות שהתחום מצוי עדיין בחיתוליו, הוא יצמח בקצב שנתי של 75%, כאשר בשנת 2030 לבדה יותקנו בתחנות הבסיס הסלולריות בעולם יותר מ-200 מיליון משדרים מהסוג החדש .

הרעיון של רשתות אלחוטיות פתוחות (Open RAN, או O-RAN) נועד להקטין את התלות של ספקיות שירותי התקשורת ביצרניות הציוד ולאפשר להן לרכוש מרכיבים שונים של הרשת מיצרנים שונים, כדי להוזיל עלויות ולבצע בקלות רבה יותר שינויים ברשת ובשירותים שהן מספקות. הרשת הסלולרית המסורתית מבוססת על שלושה מרכיבים: הציוד של משתמש הקצה, תחנת הבסיס וליבת הרשת. תחנת הבסיס כוללת אנטנות וציוד שידור וקליטה (Radio Units) המאפשרים תקשורת אלחוטית (Radio Access Network) עם האבזרים הניידים המצויים בסביבת התחנה (התא הסלולרי) וקישורם אל ליבת הרשת (Core).

השתחררות מכבלי הספקים

בנוסף, תחנת הבסיס כוללת גם מרכיבים חישוביים של ה-RAN: יחידת Distributed Unit ויחידת Centralised Unit אשר מנתחות את המידע ומעבירות אותו אל ליבת הרשת כדי לטפל בניתוב השיחה, בקבלת הרשאות, בחישוב עלויות שירותים ועוד. היסטורית, כל מרכיבי ה-RAN סופקו על-ידי יצרניות ציוד שסיפקו את כל התשתית – תקשורת אלחוטית, חומרה ותוכנה. הצרכים המגוונים של הדור החמישי וה-IoT לצד התפתחות הענן והעוצמה הגוברת של המחשבים, מסייעים כעת לספקיות התקשורת להשתחרר מהלפיתה העסקית והטכנולוגית של ספקיות הציוד.

מהסיבה הזאת הן הקימו את קונסורציום O-RAN ALLIANCE אשר מקדם את את התקנים המאפשרים לבנות רשתות סלולריות פתוחות. הרעיון מבוסס על הדרישה שהיצרניות יפתחו את הפרוטוקולים הפנימיים שלהן ויאמצו פרוטוקולים משותפים. אל הקבוצה הזאת הצטרפו רוב יצרני השבבים הגדולים, בהם: אינטל, קואלקום, מארוול, ברודקום, אנלוג דיווייסז ועוד. בהם אפילו סיליקום הישראלית. בסך הכל, 190 יצרניות שבבים ומערכות תקשורת הצטרפו אל היוזמה. הקבוצה הגדירה 11 פרוטוקולים שונים המאפשרים לממש רשתות פתוחות, וכעת היא עוסקת בשלב הבא: העברת מרכיבי העיבוד של יחידות ה-DU וה-CU למימוש באמצעות מחשבים סטנדרטיים ולא בציוד עיבוד ייעודי (vRAN) ואפילו ניהול תחנות הבסיס באמצעות הענן (Cloud RAN).

יחידות תקשורת נסיוניות שפותחו על-ידי MTI עבור רשת ה-5G הפתוחה של DISH Network האמריקאית
יחידות תקשורת נסיוניות שפותחו על-ידי MTI עבור רשת ה-5G הפתוחה של DISH Network האמריקאית

הזדמנות חדשה ליצרניות השבבים

ההצטרפות של יצרניות השבבים אל המהלך נועדה לפתוח בפניהן שוק הנמצא בתהליכי שינוי. חברת אנלוג דיווייסז וחברת מארוול הכריזו השבוע על פתרון תקשורת 5G מרובה אנטנות המבוסס על רכיבי RF של אנלוג ועל המעבדים ורכיבי הרדיו של מארוול. "המטרה שלנו בשיתוף הפעולה עם אנלוג היא לספק פלטפורמת רדיו המבוססת על תקנים פתוחים", הסביר מנהל קבוצת המעבדים במארוול, ראג' סניג. כעת שתי החברות מתחילות בפרוייקט פיתוח משותף עם Benetel האירית, במטרה לספק מערכת תקשורת רדיו מלאה במחצית השנייה של 2021.

לפני כחודש הכריזה קואלקום על מחוייבות לרשתות פתוחות, במסגרת ההודעה שלה שבמחצית הראשונה של 2022 היא תוציא לשוק פלטפורמת 5G RAN מלאה. הפלטפורמה כוללת את כל המרכיבים של תחנת הבסיס (ללא המשדרים/מקלטים והאנטנות) ותספק תמיכה מלאה ב-Open RAN וב-vRAN. להודעה נילוו ברכות נלהבות של ספקיות תקשורת מרכזיות שהביעו תמיכה בקואלקום בזכות התמיכה ברשתות פתוחות. בהן: AT&T, דויטשה טלקום, NTT DOCOMO, טלפוניקה, וודאפון, רקוטן ועוד. הפלטפורמה הזאת תשמש בסיס לניסוי רחב היקף שהיא תבצע ביחד עם חברת DISH Network, המפעילה רשת סלולרית ארצית בארה"ב, שבמסגרתו תוקם רשת 5G פתוחה ומבוססת ענן.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: WIRELESS , חדשות , תקשורת , תקשורת אלחוטית

פורסם בתגיות: Open RAN