רשות ההגבלים הבריטית החלה לחקור את עסקת ARM-אנבידיה

7 ינואר, 2021

פירסמה הודעה שבה היא מבקשת לקבל עדויות מגופים החוששים שהעיסקה תפגע בהם. מניית אנבידיה בנסד"ק הגיבה בירידות. מייסדי ARM מתנגדים לעיסקה

רשות ההגבלים הבריטית (CMA) החלה אתמול (ד') בחקירת עסקת רכישת חברת ARM הבריטית על-ידי חברת אנבידיה תמורת 40 מיליארד דולר. אתמול (ד') פירסמה הרשות הודעה מיוחדת ובה היא ביקשה לקבל הערות מכל גוף אשר סבור שהעיסקה תשפיע עליו, לפני שהיא מתחילה בביצוע החקירה מאוחר יותר השנה. "רשות ההגבלים תבדוק האם בעקבות העיסקה יהיה ל-ARM מניע למנוע או לפגוע באיכות שירותי הרישוי הטכנולוגי שהיא מעניקה למתחרות של חברת אנבידיה".

בעקבות ההודעה צנחה אתמול מניית אנבידיה בנסד"ק בכ-5.9% והיא נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-312 מיליארד דולר. בדיקה של רשות ההגבלים העסקיים אינה אירוע יוצא דופן בעיסקאות מסוג כזה הדורשות אישורים רגולטוריים. אולם לא לעתים קרובות הרשויות מפרסמות בקשה לקבלת עדויות מכל גורם שעשוי לחשוש שהעיסקה תפגע בו. לפי הודעת הרשות ניתן יהיה להגיש את ההערות עד ה-27 לינואר 2021. הרשות הבהירה שהחקירה תתמקד בסוגיית התחרותיות בלבד. "עניינים אחרים, כמו השפעת העיסקה על תעסוקת העובדים בבריטניה או על הביטחון הלאומי, הם עניינה של הממשלה ולא של הוועדה הזאת".

מייסדי ARM מתנגדים לעיסקה

כדי לממש את הרכישה צריכה חברת אנבידיה להתגבר על קמפיין ציבורי למניעתה, המנוהל כעת על-ידי הרמן האוזר, אחד מהמייסדים המשותפים של ARM שהוקמה בשנת 1990 בעקבות היפרדות מחברת Acorn Computers הבריטית. בחודש ספטמבר 2020 הוא שלח מכתב לראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, וביקש ממנו למנוע את העיסקה. מלבד הסכנה לעתידם של אלפי מקומות עבודה בבריטניה, הוא הזהיר שהעיסקה תהרוס את המודל של ARM, שהוא "להיות שווייצריה של תעשיית השבבים".

הוא גם הזהיר מפני השלכות אסטרטגיות: "חברת ARM היא החברה הטכנולוגית הבריטית היחידה שיש לה מעמד דומיננטי בשוק הסמארטפונים שבו יש לה נתח שוק של 95%. בריטניה נפגעה מהשליטה הטכנולוגית האמריקאית על-ידי חברות כמו גוגל, פייסבוק, אמזון, נטפליקס אפל ואחרות. ארה"ב משתמשת בטכנולוגיה כנשק במלחמת הסחר עם סין, שבה בריטניה תיפגע".

מדינת-וסל של ארה"ב

"מכירת ARM לאנבידיה תביא לכך שהיא תהיה כפופה לתקנות OFAC – Office of Foreign Assets Control של משרד האוצר אמריקאי (הגוף האחראי על אכיפת סנקציות כלכליות בהתאם למדיניות החוץ של ארה"ב). יש בבריטניה מאות חברות המעסיקות עשרות אלפי עובדים המשתמשות במוצרי ARM ומוכרות מוצרים לסין. גם הן ייאלצו לפעול בהתאם לתקנות OFAC. התוצאה: ההחלטות למי ARM יכולה למכור יתקבלו בבית הלבן ולא בדאונינג סטריט. העברת הנשק הטכנולוגי החזק ביותר של בריטניה לידיים אמריקאיות תהפוך את בריטניה למדינת-וסל (vassal) של ארה"ב".

האוזר הקים את אתר האינטרנט Save Arm כדי לאסוף חתימות של מתנגדי העיסקה. לטענתו הוא החתים יותר מ-2,000 תומכים בעלי משקל מתעשיית האלקטרוניקה, התעשייה הפיננסית, מייסדים משותפים נוספים של חברת ARM, חברי בית הלורדים ופרופסורים רבים מאוניברסיטת קיימברידג'. קשה לדעת האם הקמפיין יתפוס משקל בשיח הציבורי בבריטניה, אולם ברור שכבר היתה לו השפעה: בעקבותיו התחייבה אנבידיה להשאיר את ARM בבריטניה, ובעקבותיו הבהירה רשות ההגבלים שהחקירה שלה מתמקדת בתחרות בלבד, ולא "בשיקולים אסטרטגיים".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מיזוגים ורכישות , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: ARM , אנבידיה