"V2X היא הטכנולוגיה היחידה שיכולה לשפר משמעותית את הבטיחות בדרכים"

19 אפריל, 2022

חברת אוטוטוקס הישראלית היא אחת מהחברות המובילות בעולם שבבי ה-V2X. שוק האופניים גדול משוק המכוניות, והמהפיכה הגדולה תגיע בשנים 2024-25

בתמונה למעלה: מייסד אוטוטוקס און הרן (מימין) והמנכ"ל חגי זיס. צילום: Techtime

חברת אוטוטוקס הישראלית (Autotalks) נמצאת במצב הביניים המיוחד המאפיין כיום יצרניות רבות המפתחות פתרונות מתקדמים לתעשיית הרכב: המתנה לרגע שבו הטכנולוגיות החדשות ייכנסו לייצור סדרתי ויגיעו אל השוק. מעמדה המיוחד בא לידי ביטוי בדיווח של החברה מהחודש שעבר, שלפיו צמח צבר ההזמנות שלה להיקף של כ-200 מיליון דולר, למרות שלדברי מנכ"ל החברה, חגי זיס, "כרגע אנחנו עדיין לא נמצאים בשלב הייצור ההמוני".

בפגישה עם Techtime הסבירו המנכ"ל חגי זיס והמייסד והטכנולוג הראשי און הרן, כיצד נראית התחרות בתחום ה-V2X, מהו תאריך היעד של התעשייה העולמית, והיכן לדעתם מסתתר הפוטנציאל הגדול ביותר של השוק החדש (רמז: לא במכונית). חברת אוטוטוקס מכפר נטר הוקמה בשנת 2008 ועד היום גייסה כ-130 מיליון דולר. היא נחשבת לחברה הראשונה בשוק שפיתחה שבבי V2X, המקשרים בין הרכב לבין כלי-רכב אחרים ותמרורי הדרך.

היא גם הייתה הראשונה שהצליחה לשלב בשבב יחיד את טכנולוגיית התקשורת הייעודית DSRC עם טכנולוגיית C-V2X המתחרה. עד היום היא החברה היחידה בעולם המספקת שבבים העובדים בשתי הטכנולוגיות, ויש לה הסכמי אספקת שבבים עם שש יצרניות רכב גדולות. לדברי און הרן, "תעשיית הרכב מיצתה את היכולת לספק פתרונות בטיחות חדשים, ולכן יש צורך בשינוי רדיקלי שרק ה-V2X מסוגל לספק. חבילות הגנה אלקטרוניות, כמו מובילאיי למשל, משפרות את המצב הקיים, אבל לא שוברות את תקרת הזכוכית. רק ה-V2X יכול לעשות זאת, מכיוון שהוא החיישן היחיד המאפשר להתמודד עם ארועים הנמצאים מעבר לקו הראייה".

קואלקום שינתה את הכיוון של כל התעשייה

און הרן וחגי זיס נפגשו במהלך שירותם ביחידה 81 בצה”ל. לאחר השירות דרכיהם נפרדו: הרן עבד טקסס אינסטרומנטס והיה CTO בחברת פסווה, כאשר חגי זיס הצטרף לאיזיצ'יפ וסרגון, שבה היה המשנה למנכ”ל. בשנת 2008 גילה הרן שיש ביפן דיונים ראשונים בנושא התקשורת בין כלי-רכב. לכן כאשר החברה הוקמה ב-2009, המודל העסקי שלה היה מוכוון-יפן. האבטיפוס הראשון יושם בשנת 2010 על-גבי FPGA, שהעניק לחברה זכייה במכרז של טויוטה.

הפתרון של אואוטוקס להגנה על "משתמשי דרך פגיעים" המצויים מחוץ לרכב
הפתרון של אואוטוקס להגנה על "משתמשי דרך פגיעים" המצויים מחוץ לרכב

מאז עבר שוק ה-V2X שינויים רבים: בתחילה התעשייה התמקדה בפרוטוקול DSRC הייעודי, אולם לאחר מכן חברת קואלקום קידמה את הרעיון שלה, שקיבל את הכינוי C-V2X, בין השאר בגלל שחלק מהפרוטוקולים הגיעו מהעולם הסלולרי (שקואלקום היתה מזוהה איתו). רוב המדינות בעולם אימצו את פרוטוקול C-V2X מלבד האיחוד האירופי, אשר ממשיך להעדיף את טכנולוגיית DSRC. "התחלנו עם DSRC ובהמשך אימצנו גם את C-V2X, וכיום אנחנו החברה היחידה המספקת שבבים דואליים”.

מהפיכה עולמית בשנת 2024-25

"זהו תחום שקשה מאוד להיכנס אליו. האתגרים החישוביים מאוד קשים: צריך לדעת כיצד לקלוט מידע ממספר רב של כלי-רכב בו-זמנית, ולספק ודאות מלאה לזיהוי המקור של כל שידור. הרכיב שלנו יכולה לוודא תקשורת מלאה בין 200 מקורות שונים. הטכנולוגיה המתקדמת והדרישות המחמירות של השוק מייצרים חומת כניסה גבוהה מאוד. לכן, מבחינת הפיתוח אנחנו לא מתנהגים כמו חברת סטארט-אפ, אלא כמו תאגיד גדול אשר צריך לעבוד בזהירות ובקפדנות רבה מאוד".

מתי הטכנולוגיה תיכנס לשוק?

"שנת המהפיכה תהיה 2024-25. החל משנת 2023 ישולב ה-V2X כאחד מהפרמטרים בדירוג כוכבי הבטיחות של מכוניות ובאירופה ובארה"ב. זוהי נקודת הזמן שאליה מכוונות יצרניות המכוניות את רוב התוכניות שלהן, ושבה צפויה טכנולוגיית V2X להיכנס לשימוש המוני בתעשיית הרכב".

הפתעה: השוק הגדול ביותר יהיה מחוץ לרכב

און הרן: "אנחנו נמצאים גם בתחום התשתית. בחלק מהרמזורים בעולם כבר קיימת יכולת לזהות רכב ביטחון מתקרב, כדי לאפשר לו מעבר חלק ללא עיכובים. שוק התשתיות קטן יותר משוק כלי-הרכב. צריך לזכור שמספר ההרוגים בתוך הרכב קטן בהרבה ממספר ההרוגים שמחוץ לרכב. המגמה היום בערים הגדולות היא לאפשר לאופניים ולמשתמשים פגיעים להגיע אל הכביש, ולכן הם הנפגעים העיקריים בתאונות שבהן מעורבות מכוניות.

"הרכב החשמלי הנמכר ביותר בעולם הוא אופניים חשמליים. באירופה אנשים קונים אופניים חשמליים במחיר של עד 5,000 אירו. לדעתנו, לא ייתכן שיהיו בעיר אופניים חשמליים שאין להם הגנת V2X, מכיוון שהחיישנים האחרים המצויים ברכב מתקשים בזיהוי אופניים. זהו האתגר הבא שלנו. מערכות V2X באופניים, דוגמת פתרון ZooZ שלנו, צריכות להיות זולות ובעלות הספק נמוך מאוד. מדובר במהירות תנועה שונה וברגולציה שונה, והדבר דורש אופטימיזציה אחרת של השבבים ושל התוכנות. אולם יש כאן פוטנציאל גדול מאוד – אנחנו סבורים שבסופו של דבר, השוק שמחוץ לרכב יהיה שוק ה-V2X הגדול ביותר בעולם".

רוצים להישאר מעודכנים? הירשמו למטה לקבלת הניוזלטר השבועי שלנו

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות , סמיקונדקטורס , תעשייה ישראלית , תקשורת

פורסם בתגיות: autotalks , V2X , אוטוטוקס , שבבים