AIR השלימה ניסויי טיסה ראשונים של מטוס-רחפן

13 יולי, 2022

כלי-הרכב מיועד לתפקד כמכונית פרטית מעופפת, ולשמש בנסיעות לעבודה הלוך וחזור. הוא מאפשר לשאת שני אנשים למרחק של עד 180 קמ"ש. החברה קיבלה 150 הזמנות. מתכננת להביא אותו אל השוק ב-2024

חברת AIR מפרדס חנה השלימה בהצלחה את ניסויי הריחוף במטוס רחפן הראשון שהיא מפתחת, AIR ONE. הניסויים בוצעו בשבועיים האחרונים במנחת המטוסים מגידו (עמק יזרעאל) שבמהלכן נבדקו אושרו יכולת המטוס לבצע המראה אנכית, ריחוף יציב ונחיתה בטוחים. החברה מתכנתת להרחיב את הניסויים ולבצע ניסויי טיסה מלאים כבר במהלך 2022. פלטפורמת AIR ONE שייכת לקטגוריה של כלים תעופתיים חשמליים בעלי יכולת המראה ונחיתה אנכית (eVTOL). המערכת מבוססת על שימוש בארבעה מדחפים כפולים במתכונת של רחפן, ובכנפי עילוי קצרות לצורך שיוט במצב תעופה אופקית.

הכלי מיועד לשימוש אישי ושוקל כ-970 ק"ג. בהתאם, הוא יכול לשאת עד שני נוסעים (או משקל כולל של 250 ק"ג) למרחקים קצרים של עד כ-180 ק"מ ולשייט באוויר במהירות מקסימלית של עד 250 קמ"ש. הוא מיועד לשימוש ככלי תחבורה אישי בדומה לשימוש במכונית, למשל לצורך נסיעה מהבית לעבודה בלא הפקקים שבכבישים. בהתאם, הוא מופיע בגודל המאפשר לאחסן אותו במוסך הביתי או במגרש חנייה. על-פי הערכות של החברה, הפוטנציאל בשוק האמריקאי צפוי להסתכם בכ-15,000 כלי-רכב בשנה.

החברה מסרה שהיא עובדת בשיתוף פעולה עם רשות התעופה בארה"ב (FAA) במטרה לקבלת הסמכה עבור AIR ONE והגדרת הדרישות לקבלת רשיון הטסת המטוס-רחפן. ככל הנראה אחד מהאתגרים המרכזיים בקבלת אישור FAA יהיה קבלת ההסמכה לתוכנת הטיסה של AIR ONE, אשר בנויה במתכונת שהחברה מגדירה כ-Fly by Intent. כלומר מחשב המשימה יודע לנהל בעצמו את כל פונקציות השליטה המורכבות ואת הניווט, באופן המאפשר הטסה על-ידי משתמשים שאינם טייסים בעלי הכשרה מוקדמת.

אישור ה-FAA צפוי להתקבל ב-2023

חברת AIR הוקמה בשנת 2017 על-ידי הטכנולוג הראשי חן רוזן, שאליו הצטרפו בהמשך המנכ"ל רני פלאט ומנהל התיפעול נתנאל גולדברג. גולדברג הגיע מחברת אמימון שנמכרה ב-2018 ל-Vitec הבריטית, אשר מתמחה בפיתוח שבבי תקשורת אלחוטית להעברת קול ונתונים, עם התמקדות בשוק הרחפנים. הוא שימש בחברה כגן נשיא לפיתוח ומצר ומנהל תוכנית הרחפנים. חן רוזן שימש בשנים האחרונות כמנהל הטכנולוגי תוכנית הרחפנים של אמימון. לפני כן עבד קצת יותר מ-7 שנים בחברת אלביט, שבה עסק בפיתוח תפישות עתידיות בתחום מערכות הטיסה הבלתי מאויישות.

במהלך השנה האחרונה, לאחר שהחברה יצאה ממעטה החשאיות שלה עם גיוס של של כ-10 מיליון דולר, היא השלימה את בדיקות המבנה, מערכת ההנעה ומערכת הבקרה האלקטרונית. למרות שהמטוס-רחפן עדיין לא יצא לשוק, החברה כבר קיבלה 150 הזמנות ראשוניות במחיר סופי של 150,000 דולר ליחידה. להערכת החברה, היא צפויה לקבל אישורים מה-FAA במהלך 2023 ולספק את המטוסים ללקוחות במהלך שנת 2024.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: AIR , מטוס חשמלי , רחפנים