משבר הסלולר צפוי להימשך עד סוף שנת 2023

5 פברואר, 2023

המכירות של קואלקום לשוק הטלפונים הניידים ירדו ב-18%. מספר המכשירים שנמסרו ללקוחות ב-2022 ירד ב-15.4%. היצרניות הסיניות מדווחות על ירידות חדות של 27%-20%

ברבעון האחרון של שנת 2022 התכווץ שוק הסמארטפונים העולמי ב-15.4% והסתכם בכ-301 מיליון יחידות. כך עולה מבדיקת חברת המחקר Omdia, אשר ציינה שברבעון האחרון של השנה חלה ירידה של 0.7% במכירות – למרות שבדרך-כלל זהו רבעון השיא של השנה בתחום הסמארטפונים. בחישוב שנתי הצטמצם שוק הסמארטפונים העולמי ב-9.9%: בשנת 2022 נמסרו כ-1,207 מיליון יחידות ללקוחות – בהשוואה לכ-1,340 מיליון מכשירים שנמסרו בשנת 2021.

מי שהצליחה לעבור בשלם את הרבעון האחרון היא חברת אפל שמכירותיה במהלכו צמחו בכ-42% (סך הכל 74 מיליון יחידות) בהשוואה לרבעון השלישי – אולם בחישוב שנתי היא מדווחת על ירידה של 1.3% במספר הטלפונים שנמסרו ללקוחות בשנת 2022. הגורמים המרכזיים לירידות הן בהתעוררות האינפלציה בכלכלה העולמית ובהתחזקות שער הדולר בהשוואה למטבעות האחרים בעולם, אשר צמצמו את היקף הכסף הפנוי שבידי הצרכנים. אנליסט ראשי ב-Omdia, ג'אסטי הונג, הסביר שאפל חסינה יחסית להשפעות האלה, מכיוון שלקוחותיה הם לרוב נאמנים מאוד ובעלי הכנסה גבוהה יותר מהממוצע.

גם מוטורולה, המדורגת תשיעית בהיקף השוק, נהנית מלקוחות בעלי מאפיינים הדומים ללקוחות אפל, ומכירותיה ירדו בכ-1.4% בלבד בחישוב שנתי. אולם ככל שעוברים למזרח הבעיה מחריפה. חברת סמסונג, שהיא הספקית הגדולה בעולם, דיווחה על ירידה 4.8% במספר המכשירים שנמסרו. אולם בסין התמונה קיצונית בהרבה: הענקיות הסיניות Xiaomi, Vivo ו-Oppo דיווחו על ירידה של יותר מ-25% במספר המכשירים שנמסרו ברבעון האחרון של 2022, ועל ירידות של 20%-27% בחישוב שנתי.

הדו"ח של קואלקום מבטא את עומק משבר הסלולר

התופעה הזאת באה לידי ביטוי בדו"ח הכספי של חברת קואלקום, ספקית מעבדי הסלולר הגדולה בעולם, אשר פורסם בשבע שעבר. חברת קואלקום פועלת במתכונת של שתי יחידות עסקיות נפרדות שכל אחת מהן היא חברה בת בבעלותה המלאה: הראשונה היא Qualcomm CDMA Technologies, המופיעה גם בכינוי QCT, ועוסקת במכירת שבבים ופתרונות. זוהי החטיבה הגדולה והחשובה ביותר של החברה. השנייה היא Qualcomm Technology Licensing, המוכרת גם בכינוי QTL, אשר מוכרת רשיונות שימוש בקניין הרוחני (IP) של החברה.

ברבעון הראשון של 2023 ירדו מכירות החברה ב-12% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, והסתכמו בכ-9.46 מיליארד דולר. מכירות השבבים (QCT) ירדו ב-11% ומכירות הקניין הרוחני ירדו ב-16%. אולם הנתון המעניין קשור למגזרי הפעילות המרכזיים: המכירות לתחום מכשירי הטלפון ירדו ב-18% והסתכמו בכ-5.75 מיליארד דולר. המכירות לתחום ה-IoT עלו ב-7% (להיקף של 1.68 מיליארד דולר. הצמיחה המרשימה ביותר היתה בתחום המכירות לתעשיית הרכב – צמיחה של 58% – אולם זוהי תעשייה כמעט שולית בתהלי של קואלקום והיתה אחראית למכירות בהיקף של 456 מיליון דולר ברבעון.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: WIRELESS , חדשות , טאבלט וסמארטפון , מחקרים ונתוני שוק , תקשורת

פורסם בתגיות: אפל , סלולר , קואלקום