בירד תחשוף בפאריז מערכת ניטור ימית לזיהוי דליפות נפט

14 יוני, 2023

אסון הנפט בחופי ישראל ב-2021 חשף את הצורך בניטור סביבתי של המרחב הימי. המערכת יודעת לזהות כתמי נפט, לחזות את התפשטותם - ולהתחקות אחר האחראים לגרימתם

מאת יוחאי שויגר

ב-17 בפברואר, 2021, התכסו חופי ישראל בכתם שחור של זפת סמיכה, במה שהוגדר אז על ידי מנכ"ל רשות הטבע והגנים דאז כ"אסון הטבע החמור ביותר בישראל בעשרות השנים האחרונות". הזיהום הימי המפושט המיט הרס אקולוגי עצום לים ולחופים, והביא למותם של בעלי חיים רבים, ובכלל זה צבי ים, סרטנים, דגים וציפורים – וגם לווייתן אחד שגופתו נפלטה אל החוף. לאחר חקירה מורכבת התברר כי מקור הזפת במאות טונות של נפט גולמי שנשפכו, ככל הנראה במזיד, ממיכלית נפט בעלת זיקה לאיראן בשם Emerald, שחלפה שבועיים לפני כן מול חופי ישראל.

האסון חשף את ההשלכות החמורות של הניטור הסביבתי הלקוי של המרחב הימי של ישראל, שהרי הזיהום התגלה רק כשבועיים לאחר הדליפה בפועל מן המיכלית, כאשר הזפת כבר הגיעה אל החוף והנזק היה ברובו בלתי הפיך. ואמנם, בוועדת המנכ"לים שהוקמה בעקבות האסון, הומלץ בין היתר להקים מערך שיאפשר ניטור סביבתי רציף של חופי ישראל.

לזהות כתמי נפט בזמן אמת – ולחזות את התפשטותם

כיום, הניטור הסביבתי של המים מתבסס בעיקר על תצלומי לוויין, אך אלה מספקים תמונה חלקית ומאוחרת. בסלון האווירי בפאריז, התערוכה הבטחונית החשובה בעולם, שתיפתח בשבוע הבא, תחשוף החברה הבטחונית Bird BIRD Aerosystems מהרצליה, מערכת ניטור ימי בשם ASIO Environmental Monitoring System, אשר מאפשרת לזהות בזמן אמת דליפות מזהמות ממיכליות וספינות סוחר – ולהתחקות אחר האחראים. 

המערכת החדשה, המותקנת על מטוסי סיור קלים, מתבססת על מספר חיישנים אלקטרו-אופטיים וגלאי לייזר, אשר באמצעות ניתוח ספקטראלי של החזרי האור מסוגלים לזהות כתמי נפט וחומרים אחרים, על פני המים וגם כאלה ששקעו לעומק של מספר מטרים. ניתוח ספקטרום האור מאפשר למערכת גם לזהות במדויק את סוג החומר, בין אם מדובר בנפט גולמי, מזוט, דלק מטוסים וכדומה.

יתרה מכך, באמצעות אלגוריתמיקה מבוססת AI שפיתחה החברה, המערכת יודעת, תוך שקלול פרמטרים כמו זרמי המים, כיוון הרוחות וסוג החומר, לחזות את תוואי ההתפשטות הצפוי של הכתם, וכך לסייע לתכנן בצורה טובה יותר את פעולות הטיפול בזיהום.

בשיחה עם Techtime הסביר סמנכ"ל השיווק של בירד אירוסיסטמס, שאול מזור, כי דליפות נפט וחומרים מזהמים הן תופעה שכיחה מכפי שנדמה. "אנחנו שומעים בעיקר על הקטסטרופות הגדולות, אבל דליפות נפט הן עניין שבשגרה. בחלקן הן תוצאה של רשלנות ותחזוקה לקויה, אך ישנן גם פרקטיקות פסולות כדוגמת מיכליות שמנקות את מיכלי הנפט במי הים. כדי להיאבק בכך יש קודם כול צורך בפתרון ניטור ופיקוח יעיל."

מדינות מערביות מגלות עניין

קושי נוסף שעלה מתוך אסון הזפת בחופי ישראל הוא הקושי להתחקות אחר האחראיים. במסגרת החקירה שהוביל משרד איכות הסביבה, סומנו לא פחות מ-40 ספינות חשודות. אחת מהן, למשל היתה אניה יוונית, שכדי לברר את החשד היה צורך לשלוח חוקרים לבדוק את האניה בנמל ביוון. בסופו של דבר, למרות שהסימנים מעידים בצורה ברורה מאוד לאותה מיכלית Emerald איראנית, האירוע מוגדר רשמית כדליפת נפט שמקורה אינו ידוע.

גם לכך מערכת ה ASIO Environmental Monitoring System Sea Eye נותנת מענה. למעשה, Sea Eye היא מתבססת על מערכת של החברה המשמשת לניטור ופיקוח תנועות של כלי שיט, ועל כן היא גם כוללת מכ"ם. המכ"ם מספק תיעוד של כלי-השיט שחלפו באזור במועד הרלוונטי, ועל כן ניתן להצליב את מיקום הכתם עם ספינות שחלפו במקום. כמו כן, גם העובדה כי המערכת יודעת לסווג את סוג החומר מסייעת באימות המקור.

מזור: "המערכת זוכה לעניין רב בקרב מדינות מערביות, שרוצות להגביר את הפיקוח הסביבתי במים שלהן, לרבות על אסדות ובארות נפט. מערכת כזאת תאפשר להן לאכוף את החוקים הסביבתיים שלהן ולהטיל קנסות על הפרות. זה גם ייצר הרתאה ויגרום למיכליות והסוחרות להקפיד יותר."

בירד היא, כאמור, חברה שפועלת בעיקר בעולמות הבטחוניים. החברה פיתחה מערכת הגנה לכלי-טיס מפני טילי קרקע-אוויר כמו טילי כתף, אשר מותקנת על גבי יותר ממאה כלי טיס, ובכלל זה מסוקים של האו"ם ושל צבאות נאט"ו נוספים. המומחיות השנייה של בירד היא הכשרת מטוסי משימה ייעודיים. בתחום זה, החברה מציידת מטוסי ססנה בחיישנים ומערכות בקרה ושליטה מיוחדות, והם משמשים למשימות ניטור ימי ובקרת גבולות מול תופעות כמו דיג בלתי חוקי, הברחות, שוד ימי וכדומה. באחרונה חשפה החברה כי מטוסיה היוו נדבך משמעותי בפרויקט Deep Blue של ממשלת ניגריה למיגור תופעת הפיראטים שהטילה אימה על חופיה של המדינה ושיבשה את תנועת הסחר.

לדברי מזור, הרעיון לפתח את מערכת ה ASIO לניטור סביבתי וימי עם חיישן ה- Sea Eye צמח מתוך הניסיון המוצלח של החברה בתחום מטוסי המשימה וההבנה שניתן להפיק עוד יישומים מהפלטפורמה הזו. "הבנו שמטוסי המשימה הם פלטפורמה אידיאלית לצורך כיסוי שטחים גדולים, והחלטנו להוסיף עוד חיישנים ולפתח את האלגוריתמיקה הייעודית לניטור הזיהומים במרחב הימי. תחום מטוסי המשימה לקח אותנו מהעולם הביטחוני לעולם ביטחון המולדת, וכעת גם לתחום האזרחי, וזה מה שהיה חשוב לנו להראות בסלון האווירי."

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , קלינטק , ראיית מכונה , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: BIRD Aerosystems , דליפות נפט , הסלון האווירי