הפסד ורווח ל-TowerJazz מעיסקת פוג'יטסו-פנאסוניק

4 אוגוסט, 2014

פוג'יטסו ופנאסוניק מקימות חברת פאבלס חדשה במימון הבנק היפני לפיתוח. אלא שהמהלך שהוביל להקמת חברת TowerJazz Panasonic Semiconductor, מביא גם להופעת שתי מתחרות חדשות...

החלטת פנאסוניק לצאת מתחום הייצור הובילה להקמת חברת TowerJazz Panasonic Semiconductor

מפעל הייצור של פוג'יטסו ב-Mie
מפעל הייצור של פוג'יטסו ב-Mie

להיערכות הנמשכת של תעשיית הסמיקונדקטורס היפנית יש השלכות על כלל התעשייה העולמי, ולעתים באופן בלתי צפוי גם ישירות על חברות ישראליות. הפעם מדובר בחברת TowerJazz הישראלית, המספקת שירותי ייצור שבבים ומנהלת בשנים האחרונות אסטרטגיית התרחבות אגרסיבית לשוק האסיאתי.

חברה של 1.5 מיליארד דולר

ההתפתחות האחרונה קשורה להסכם שנחתם בשבוע שעבר בין חברת Fujitsu לבין חברת Panasonic והבנק הממשלתי לפיתוח יפן (DBJ), שבמסגרתו תוקם חברת שבבים משותפת ללא מפעל ייצור (Fabless). חברת הפאבלס החדשה תתבסס על עובדי פוג'יטסו ופנאסוניק המתמחים בתחומי הווידאו, אימאג'ינג וקישוריות (Networking). החברה תתמקד בתחומים צומחים, כמו למשל רשתות אופטיות ומתוכננת לצאת בתוך מספר שנים להנפקה ציבורית בבורסה.

מפעל הייצור של פוג'יטסו ב-Mie
הארגון מחדש בחברת פוג'יטסו

החברה תהיה בבעלות משותפת של פוג'יטסו (40%), פנאסוניק (20%) והבנק לפיתוח יפן (40%). על-פי התוכנית, היא תתחיל לפעול מהרבעון האחרון של 2014 ותעסיק כ-2,800 עובדים. תחזית המכירות שלה לשנה הראשונה, על-סמך המכירות המשותפות ב-2013 של פוג'יטסו ופנאסוניק בתחום, צפויה להיות כ-1.5 מיליארד דולר.

למהלך האסטרטגי הזה יש משמעות גם לחברת TowerJazz הישראלית. החלטתה של פנאסוניק לצאת מתחום הייצור הובילה לעיסקה שבמסגרתה הוקמה חברת TowerJazz Panasonic Semiconductor הנמצאת בבעלות טאואר (51%) ובבעלות פנאסוניק (49%). העיסקה מחודש מאי השנה מבוססת על שלושה קווי ייצור יפניים של פנאסוניק שהועברו לשותפות החדשה. בין השאר, היא העניקה ליצרנית השבבים ממגדל העמק טכנולוגיית ייצור חיישני תמונה (CMOS Image Sensors) המתחרה באיכויות של חברת סוני.

אלא שלמהלך הזה יש גם מחיר מבחינתה של חברת TowerJazz: פירוק חטיבת הסמיקונדקטור של פוג'יטסו לא בנוי רק על הקמת חברת פאבלס. התהליך כולל גם כניסה משמעותית לתחום מתן שירותי ייצור שבבים (Foundry), המתחרה ישירות בטאואר. מפעלי הייצור של החברה בערים Mie ו-Aizu-Wakamatsu שביפן יופרדו מהחברה ויתחילו לפעול החל מסוף 2014 כמתכונת של שתי חברות ייצור חדשות.

חברת Mie תספק שירותי ייצור בפרוסות סיליקון בקוטר של 150 מ"מ. החברה ב-Aizu תספק שירותי ייצור ללקוחות בפרוסות סיליקון בקוטר של 200 מ"מ, כאשר אחת מבעלי המניות המעניינות בה היא חברת ON Semiconductor שתחזיק ב-10% מהמניות.

בשבוע שעבר הודיעו שתי החברות כי On Semi תשלם 7 מיליון דולר תמורת חלקה בחברה, ובמקביל תבצע הזמנות ייצור במפעל. כעת נותר לראות האם טאואר היא יותר מרוויחה או יותר מפסידה מהמהלך.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: featured