חיפה נגד פתח-תקווה: הגישה התלת-מימדית של אינטל מתחרה בזו של גוגל

9 פברואר, 2015

בשעה שמתחילים לצאת לשוק מחשבים מבוססי אינטל הכוללים מצלמת RealSense שפותחה בחיפה, מוציאה גוגל את ערכות הפיתוח לפרוייקט טנגו (Tango) הכולל את המצלמה התלת-מימדית של Mantis מפתח-תקווה

בשעה שמתחילים לצאת לשוק מחשבים מבוססי אינטל הכוללים מצלמת RealSense שפותחה בחיפה, מוציאה גוגל את ערכות הפיתוח לפרוייקט טנגו (Tango) הכולל את המצלמה התלת-מימדית של Mantis מפתח-תקווה

REALSENSE

בחודשים הקרובים מתחיל להתפתח מאבק מעניין בין שתי גישות שונות ליישום מצלמה תלת-מימדית בתוך מחשבים ואבזרים ניידים כמו טאבלטים וסמארטפונים. המאבק יתנהל בין חברת אינטל (Intel) לבין חברת גוגל (Google), אלא שמאחורי הקלעים זהו גם מאבק בין שתי קבוצות פיתוח ישראליות: האחת היא קבוצת הפיתוח החיפאית של מצלמת ReralSense האינטלית, והשנייה היא קבוצת הפיתוח של חברת Mantis Vision מפתח-תקווה.

בשלב הנוכחי אינטל מובילה: בשנת 2013 היא רכשה את חברת Omek Interactive הישראלית, והקימה על-בסיסה את מרכז הפיתוח של מצלמת RealSense.

המצלמה המבוססת על טכנולוגיית Coded Light המאפשרת לקבל מידע תלת-מימדי על האובייקט המצולם, ולבצע עליו פעולות שונות. היא מבוססת על עיקרון Structured Light Pattern המוכר שנים רבות: כאשר מקרינים פס אור (או צל) על משטח עקום כלשהוא, גם פס האור (או הצל) נראים עקומים. מדידת העקמומיות שלהם מאפשרת לספק מידע על עקמומיות המשטח שעליו הוטלו. כלומר על התכונות התלת-מימדיות של האובייקט המצולם.

נשיא חברת אינטל (Intel) ישראל, מולי אדן, סיפר ל-Techtime שברבעון הזה יוצאת המצלמה לשוק: חברת אינטל שילבה את המצלמה בתכנון הייחוס של מחשבים חדשים, והחל מהימים הקרובים כל היצרניות הגדולות שעובדות איתה יתחילו להוציא לשוק את מחשביהם החדשים כשהם כוללים את המצלמה.

Project Tango מתבגר

אלא שבשבוע שעבר התברר שגוגל מאיצה גם היא את המנועים: באתר המפתחים של חברת גוגל (Google) נמסר בימים האחרונים שהיא החלה בהפצה של כלי-פיתוח (SDK) לחברות נבחרות מהתעשייה, לצורך פיתוח יישומים חדשים עבור פרוייקט טנגו (Tango Project). ההפצה החלה בעקבות העברת הפרוייקט ממעמד של פיתוח מעבדתי המבוצע במעבדת הטכנולוגיה (Advanced Technology and Projects), למעמד של מוצר. פירוש הדבר שהיא מתכננת להוציא אותו לשוק כמוצר מסחרי.

פרוייקט טנגו הוא שם הקוד של גוגל לפיתוח טאבלט חדש בעל מסך של 7 אינטש המבוסס על מעבד של חברת Nvidia וכולל מערך שלם של פתרונות חישה תלת-מימדיים. מבצע רבע מיליון מדידות תלת-מימדיות בשנייה. מעדכן בכל רגע את מיקומו ואת כיוונו, וממזג את המידע המגיע מהחיישנים ומהמצלמה התלת-מימדית למודל תלת-מימדי של הסיבה בה המשתמש מצוי. הטאבלט פועל באמצעות מערכת ההפעלה אנדרואיד וכולל ממשק פיתוח יישומים (API) המאפשר לשלב את נתוני המיקום והעומק ביישומוני אנדרואיד סטנדרטיים הנכתבים בשפות Java ו-C/C++, וכן Unity Game Engine.

המצלמה התלת-מימדית של מאנטיס בפעולה
המצלמה התלת-מימדית של מאנטיס בפעולה

מבחינת החומרה מדובר במכשיר שרירי במיוחד: במרכז נמצא המעבד NVIDIA Tegra K1, ומסביבו זיכרון RAM בנפח של 4GB, זיכרון נתונים בנפח של 128GB, תקשורת אלחוטית לטווח קצר מסוג  Wi-Fi ו-Bluetooth Low Energy, ותקשורת סלולרית מסוג 4G LTE. וכמובן חיישני מיקום ותנועה כמו GPS, ג'יירוסקופ, מד תאוצה ועוד. בתוך המארז ניתן למצוא שלוש מצלמות שונות: מצלמת סטילס סטנדרטית ברגישות של 4MP, מצלמה העוקבת אחר תנועות, ומצלמה תלת-מימדית של חברת Mantis Vision הישראלית.

חברת Mantis vision (המוכרת גם כ-MV4D), מייצרת תמונות תלת-מימדיות בטכנולוגיית Structured Light Pattern. הטכנולוגיה של החברה מבוססת על שימוש במקורות תאורה מגוונים, כולל אור אינפרא-אדום, ובאלגוריתם המנתח את התמונה המתקבלת ומייצר ממנה מידע תלת מימדי על האובייקט. כאשר גוגל בחרה במצלמה של מאנטיס, היא צירפה לפרוייקט את חברת SagivTech מרעננה, אשר מתמחה בעיבוד תמונה ואלגוריתמיקה לניצול יעיל של מעבדי CPU ו-GPU בעיבוד תמונה. מנכ"לית החברה, ד"ר שגיב חן, סיפרה ל-Techtime שהתפקיד שלה היה סיוע בכתיבת האלגוריתמים וביצוע האצה והתאמה שלהם לפלטפורמה של אנבידיה.

שתי תפישות עולם נפרדות

למרות שהתחרות נראית צמודה, על-פי התיאורים באתרי החברות נראה שקיימים הבדלים מהותיים בגישות של אינטל ושל גוגל לסוגייה התלת-מימדית. בחברת אינטל מדגישים במיוחד את סוגיית הממשק בין האדם למחשב. "הממשק אדם מכונה הוא אסון. אנחנו צריכים לתקשר עם מחשבים באופן שבו אנחנו מתקשרים עם בני אדם", אמר מולי אדן בכנס iNNOVEX.

בחברת גוגל מתייחסים אל המצלמה התלת-מימדית כחלק ממערך של חיישנים ותוכנות המאפשר למחשב לייצר מידע תלת מימדי, ולהשתמש במידע תלת-מימדי המגיע מהענן. לא לחינם הפרוייקט משלב מומחים בתחום הרובוטיקה ואחת מהיכולות החשובות שלו היא יכולת התמצאות תלת מימדית, ולא רק ממשק אדם מכונה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אלקטרואופטיקה , חדשות , טאבלט וסמארטפון

פורסם בתגיות: featured