סין החליטה להקים תעשיית ענן: פותחת את השוק בפני זרים

16 מרץ, 2015

בשלב הראשון, יוכלו חברות ענן לפעול באופן עצמאי באזור הסחר החופשי של שנחאי. תהילה לוי: "שוק מחשוב הענן בסין תופס היום רק כ-2%-5% משוק הענן העולמי"

בשלב הראשון, יוכלו חברות ענן לפעול באופן עצמאי באזור הסחר החופשי של שנחאי. תהילה לוי: "שוק מחשוב הענן בסין תופס היום רק כ-2%-5% משוק הענן העולמי"

תהילה לוי
תהילה לוי

ממשלת סין החליטה להקים תעשיית ענן (Cloud) במדינה, אשר תאפשר לה לזנק אל מעבר לפער הקיים כיום בינה לבין מדינות המערב בתחום מרכזי הנתונים והשירותים המבוססים על תשתיות ענן. לדברי תהילה לוי, שותפה ומנהלת את מחלקת סין במשרד עורכי הדין זיסמן אהרוני גייר*.

"ממשלת סין קיבלה החלטה אסטרטגית בסוף 2014, ובעקבותיה מוקמים כיום מרכזי מחשוב גדולים בערים כמו בייג'ינג, שנחאי, שנזן ובערים קטנות יותר. שוק מחשוב הענן בסין תופס היום רק כ-2%-5% משוק הענן העולמי, והיקפו בשנת 2014 נאמד בכ-19 מיליארד דולר. על-פי הערכות שונות, הוא עשוי לצמוח להיקף של 56 מיליארד דולר עד 2016".

כיצד מתבטא שינוי המדיניות?

לוי: "עד עכשיו סין לא עודדה חברות זרות לספק שירותי ענן בסין. חברה זרה שרצתה לפעול בתחום, נזקקה להקים חברה מקומית עם שותף סיני המחזיק במניות הרוב של החברה המקומית. כעת היא החליטה לפתוח את השוק באופן חלקי, ומאשרת לחברות זרות להקים תשתיות ענן באזור הסחר החופשי בשנחאי, שיש בו פחות מגבלות רגולטוריות מאשר בשאר האזורים בסין".

מעניין לציין שהמהלך הזה נעשה במקביל למהלך הדרגתי של פיתחת שוק המסחר האלקטרוני הסיני בפני חברות זרות. ב-13 בינואר 2015 החליטה משרד התעשיה וטכנולוגיית המידע בסין (MIIT) לאפשר למשקיעים זרים להקים חברת מסחר אלקטרוני בבעלות זרה מלאה (Wholly Foreign Owned Enterprise) באיזור הסחר החופשי בשנחאי.

חברות אלו יוכלו לספק שירותי עיבוד מידע (Data Processing) ועיבוד עסקאות (Transaction Processing) ללא צורך בשותף מקומי. שירותים אלו כוללים בין היתר גם שירותי מחשוב "ענן", תחום שהתחזק מאוד בשנתיים האחרונות בסין.

ראוי לציין שחלק מברות הענן הגדולות גילו את השוק הסיני גם לפני התפנית האחרונה. מיקרוסופט הייתה החברה הזרה הראשונה שנכנסה לתחום מחשוב הענן בסין בפברואר 2013, בשותפות עם חברת 21Viant המקומית. אחריה הגיעה יבמ, ואמזון נכנסה לפני שנה לשוק הענן בסין.

יכול להיות שהפתיחות החדשה בתחום קשורה להתחזקות העצומה של ענקיות מסחר אלקטרוני סיניות. ניסיון העבר מלמד שממשלת סין נוטה להטיל הגבלות על תחרות עד להיווצרות תעשייה מקומית חזקה, ורק אז להסיר אותן.

כיום, למשל, פועלות בסין חברות מחשוב גדולות מאוד כמו Aliyun, Tencent, Baidu, China Telecom, Huawei ו-Aliyun שבבעלות קבוצת אליבאבא, הנחשבת לחברה הגדולה ביותר בתחום ומציעה את שירותיה גם לסקטור הפרטי וגם למוסדות הממשלה בסין.

* משרד זיסמן אהרוני גייר מספק שירותים לחברות ישראליות הפועלות בסין ולחברות סיניות הפועלות בישראל. החל מהקמת חברות, שותפי פעולה, ייעוץ בחוזים, בקניין רוחני, בדיני עבודה ובכל מה שקשור למשפט מסחרי בסין.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , טכנולוגיות מידע