יבמ וטבע יפתחו שיטות ריפוי חדשות במחשב וואטסון

30 אוקטובר, 2016

החברות הציבו שני יעדים עיקריים: פיתוח מערכת חכמה שתסייע לבצע ייעוד מחדש של תרופות קיימות למחלות אחרות, ופיתוח כלים מבוססי ענן שישפרו את ניהול הטיפול בחולים כרוניים

החברות הציבו שני יעדים עיקריים: פיתוח מערכת לביצוע ייעוד מחדש של תרופות קיימות למחלות אחרות, ופיתוח כלים מבוססי ענן לניהול הטיפול בחולים כרוניים. הפיתוח יתבסס על מחשב העל Watson של IBM

dwblog-watson-450x225

יו"ר חברת טבע פרופ' יצחק פטרבורג, ויו"ר חברת IBM וירג'יניה רומטי הכריזו בכנס World of Watson בלאס וגאס על העמקת שיתוף הפעולה בין שתי החברות. שיתוף הפעולה יתמקד בשני פרויקטים מרכזיים: פיתוח מערכת חכמה שתסייע לגלות אפשרויות טיפול חדשות על-ידי ייעוד מחדש של תרופות קיימות למחלות אחרות, ופיתוח כלים מבוססי ענן שיסייעו בשיפור ניהול הטיפול בחולים כרוניים.

הפרויקטים המשותפים החדשים יתבססו על מחשב הביג-דאטה של IBM, הקרוי Watson ומתבסס על אלגוריתמים של בינה מלאכותית (AI). שתי החברות חתמו הסכם שיתוף פעולה בספטמבר 2015, במטרה ליצור שירותי בריאות חכמים ומותאמים אישית, אך רק כעת הציגו מיזמים קונקרטיים.

לחסוך את העלויות הגבוהות ואת התהליך הממושך שכרוך בפיתוח תרופה חדשה

פרופ' יצחק פטרבורג
פרופ' יצחק פטרבורג

במסגרת שיתוף הפעולה, החברות יחלו במחקר בן שלוש שנים במטרה לפתח טכנולוגיות קוגניטיבית שיאפשרו לגלות באופן שיטתי ויעיל יותר שימושים חדשים לתרופות קיימות. ייעוד מחדש הוא הסבה של תרופה שפותחה עבור מחלה אחת לטיפול במחלה אחרת. למעשה, כמעט שליש מהתרופות המאושרת על ידי ה-FDA הינן תרופות שפותחו במקור עבור מחלות אחרות. כיום, הייעוד מחדש מתבצע באופן מעט אקראי, על בסיס ניסוי וטעייה או מחקר מבודד.

IBM וטבע מתכוונות לפתח מערכת חכמה, על בסיס כלי האינטליגנציה המלאכותית והביג-דאטה של ווטסון, כדי לאתר שימושים חדשים לתרופות קיימות למחלות נוספות וכך להרחיב את היצע הטיפולים, ולחסוך את העלויות הגבוהות והתהליך הממושך הכרוכים בפיתוח תרופה חדשה: תהליך שעשוי להימשך עד 20 שנה ולעלות כ-2.5 מיליארד דולר. הסבה מחדש של תרופות קיימות גם מקלה על קבלת אישורים רגולטוריים של התרופה, וזאת מאחר שמדובר בתרופות שכבר בוצעו עליהן מחקר מקיף שהוכיח את בטיחותן ויעילותן.

התרעה מוקדמת להתקף אסתמה

מטרה נוספת של שיתוף הפעולה היא פיתוח כלים חכמים לשיפור את הטיפול באנשים הסובלים ממחלות כרוניות. במסגרת הפרויקט הן ינסו לרתום את שירותי הענן של וואטסון במטרה לחשב את הסיכון לאירועים בריאותיים בקרב חולים כרוניים, כגון התקף אסתמה. השירות יספק התרעה מוקדמת לחולה או לרופא המטפל באמצעות אפליקציה. ההתרעה תאפשר לנקוט בפעולות הדרושות כדי למנוע את האירוע הבריאותי ואולי לחסוך ביקור אצל רופא או אשפוז בבית חולים. בשלב ראשון יתמקד המיזם במחלות מערכת נשימה ומערכת העצבים.

"העבודה המשותפת בין טבע ל-יבמ מייצרת הזדמנות חסרת תקדים לעזור לרופאים ולמטופלים ברחבי העולם לממש את חזון הרפואה המותאמת אישית," אמרה דבורה דיסנצו, המנהלת הכללית של שירות וואטסון בתחום הבריאות.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מכשור רפואי