עסקת קואלקום-NXP צריכה להתגבר על המתיחות בין סין וארה"ב

9 פברואר, 2017

על-פי הערכת חברת קפיטול פורום, הרגולטור בסין עשוי לחייב את החברות למכור כמה נכסי מפתח, מה שיוביל להתערבות של הרגולטור בארצות הברית ולסבך את העסקה

האם המיזוג הענק בין NXP לקוואלקום עשוי ליפול בשל מאבקי הכוח שבין סין לארצות הברית? על פי דו"ח של חברת המחקר  Capitol Forum, עסקת הרכישה של NXP על-ידי קואלקום תמורת 39 מיליארד דולר צפויה להיתקל במכשולים מצד הרשויות הרגולטוריות בסין ובארצות הברית, מה שעשוי בסופו של דבר לסכל את העסקה. קפיטול צופה כי משרד המסחר של סין (MOFCOM) עשוי לחייב את שתי החברות למכור שורה של נכסים מהותיים כתנאי לאישור המיזוג.  הבעיה היא שבמקרה כזה, ועדת ההשקעות הזרות בארצות הברית (CFIUS) עשויה להתנגד לוויתורים שקוואלקום ו-NXP יציעו למופקום וזאת מחשש לזליגת רגישות לסין.

מופקום עשויה להערים מכשולים על העסקה מתוקף החוק נגד מונופולים בסין. עם זאת, המניעים האמיתיים להתנגדות של מופקום, הכפופה לממשל בסין, קשורים יותר ליעד האסטרטגי של סין בשנים האחרונות והוא לבנות תעשיית שבבים מקומית ולצמצם את הפער הטכנולוגי בינה לבין העולם. כדי להגשים את התוכנית הזו, סין השקיעה משאבים רבים בשנים האחרונות במטרה לרכוש שורה של חברות טכנולוגיות זרות. עם זאת, אסטרטגיה זו נחלה כישלונות רבים, וזאת לאחר שרשויות רגולטוריות בעולם, ובעיקר בארצות הברית, סיכלו מספר עסקאות גדולות של מיזוגים ורכישות בתחום השבבים, וזאת מהחשש שטכנולוגיות רגישות יפלו לידיה של סין. בתגובה לכך, סין, באמצעות מופקום, עשויה להפגין שריר ולשים כיעד את עסקת NXP-קוואלקום ולנסות ולהוציא מידי החברות מספר נכסים בתחומים אסטרטגיים בייצור שבבים.

תשע חברות בנות בארה"ב

המיזוג בין קואלקום ו-NXP הוא אחת מעסקאות המיזוג הגדולות ביותר בתעשיית השבבים העולמית בשנים האחרונות, והוא חברת ענק גלובלית שתחלוש על כמה תחומים של קניין רוחני (IP), עיצוב השבבים, רכב אוטונומי ו-IoT. מופקו עשויה לחייב את שתי החברות למכור לחברות סיניות נכסים הקשורים לתחומים אלה. עורכת הדין אשלי צ'אנג  של קפיטול פורום אמרה בראיון לפורטל הטכנולוגיה EE Times כי לא ברור אם מופקום ינסה לסכל לחלוטין את העסקה, "אבל בהחלט יכול לחבל בה על ידי התארכות בדיקת המיזוג".

אם אכן שתי החברות יציעו ויתורים למופקו בתחומים הרגישים הללו, מי שעשויה להיכנס לתמונה היא CFIUS, ועדת ההשקעות הזרות בארצות הברית. ל-NXP יש 9 חברות בנות בארצות הברית, חל'ן מעורבות בפיתוח ביטחוני. לכן יש בכוחה של CFIUS להטיל וטו על העסקה, אם אכן תכלול מכירה של נכסים רגישים מחברות הללו. ממשלו של אובמה נקט קו נוקשה מאוד במלחמה הטכנולוגית נגד סין, אך קו זה עשויה להיות חריף אף יותר תחת ממשלו של דונלד טראמפ.

כעת עולה השאלה אילו נכסים יעלו במשא ומתן בין קואלקום ו-NXP לבין MOFCOM, והאם מכירת הנכסים הללו תפגע בכדאיות העסקה או תוביל להתערבות של CFIUS.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס