טושיבה מבצעת רה-ארגון במטרה להתמודד עם המשבר הפיננסי

24 אפריל, 2017

החברה היפנית, שספגה הפסדי עתק מחטיבת הכורים הגרעיניים, תפצל 4 חטיבות לחברות בת עצמאיות. בתוך כך, לפי דיווחים בתקשורת, טושיבה שוקלת 4 הצעות לרכישת חטיבת הזיכרונות שלה

טושיבה (Toshiba) מבצעת רה-ארגון של הפעילות העסקית שלה, וזאת כצעד נוסף בהתמודדות עם המשבר הפיננסי החמור שאליו נקלעה בעקבות הפסדי העתק של חטיבת הכורים הגרעיניים שלה. החברה הודיעה היום כי בכוונתה לפצל ארבע חטיבות עסקיות בחברה לארבע חברות-בת עצמאיות. במסגרת המהלך, תיכלל חטיבת הכורים הגרעיניים בחברת בת חדשה בתחום האנרגיה.

שלוש חברות – שיתמקדו בתחומי התשתית החברתית, מכשירים אלקטרוניים ומידע – יחלו לפעול כחברות עצמאיות החל מה-1 ביוני. החברה הרביעית – מערכות ופתרונות אנרגיה – תחל לפעול החל מה-1 באוקטובר ואליה תמוזג חטיבת הכורים הגרעיניים הכושלת של החברה. החברה ציינה כי בכוונתה להעתיק כ-4,400 עובדים לחברות החדשות, אך לא ציינה אם מהלך ההתייעלות יהיה כרוך בפיטורי עובדים. עם זאת, העיתון היפני  Nikkei Asian Reviewמדווח כי המהלך עשוי לגרור פיטורין של כ-19,000 עובדים, מתוך 166,900 העובדים המועסקים על ידי טושיבה ברחבי העולם.

מטרת המהלך היא לאפשר לחברה לעמוד בדרישות לחידוש הרישיון לביצוע מיזמי התשתית הגדולים של החברה, המחייבים עמידה בדרישות הון מסוימות.

הקרב על חטיבת שבבי הזיכרונות מגיע לישורת האחרונה

עם זאת, המהלך המרכזי שבאמצעותו מתכוונת טושיבה להתמודד עם המשבר הפיננסי הוא מכירת חטיבת שבבי הזיכרונות של החברה. באחרונה הצביעו בעלי המניות של טושיבה על פיצול חטיבת השבבים של החברה, Storage & Electronic Devices Solutions Company, שהיא אחת מהחטיבות המרכזיות בחברה וכוללת גם את חטיבת ה-NAND flash. המטרה היא למכור אותה למרבה במחיר כדי לגייס באמצעות המהלך סכום של כ-9 מיליארד דולר. זאת, לאחר שהחברה נאלצה לרשום מחיקת ענק של כ-6.3 מיליארד דולר בגלל חטיבת הכורים הגרעיניים.

על פי פרסומים בתקשורת היפנית, עד כה הגישו 10 חברות הצעות רכישה, ובכללן יצרניות שבבים מתחרות וחברות טכנולוגיה אחרות. עם זאת, ברויטרס מדווחים כי טושיבה צמצמה את הרשימה לארבע הצעות בלבד, ובכלל זה הצעותיהן של ברודקום, פוקסקון, ווסטרן דיגיטל ו-SK Hynix. בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ההצעה הגבוה ביותר עד כה היא של פוקסקון הטייוונית, העומדת על 27 מיליארד דולר.

על פי הדיווחים, פוקסקון מגישה את ההצעה בשיתוף אפל, ששוקלת לרכוש כ-20% מהבעלות על החטיבה. כידוע, פוקסקון היא קבלנית המשנה של אפל לייצור מכשירי האייפון והאייפד.

על פי חלק מהערכות, ממשלת יפן עשויה להתנגד למכירת טושיבה לחברה הטייוונית, שמרבית מפעלי הייצור שלה מצויים בסין, וזאת מתוך חשש לזליגת טכנולוגיה לידיים סיניות, והיא תעדיף רוכש אמריקני או יפני. נראה כי ההצטרפות של אפל להצעה  נועד בין היתר לסייע באישור העסקה על ידי הרגולטור היפני.

הערת "עסק חי"

מוקדם יותר החודש פרסמה טושיבה הערת "עסק חי" וציינה כי ייתכן שלא תוכל להמשיך ולפעול בעקבות הפסדי העתק של חברת ווסטינגהאוס. בטושיבה ציינו כי חטיבת ווסטינגהאוס אלקטריק יצרה "חוסר ודאות משמעותי" לגבי המשך פעילות החברה.

כמו כן, לאחר שתי דחיות, פרסמה החברה את דו"חותיה הכספיים לרבעון השלישי של 2016, וזאת למרות שהדו"חות לא קיבלו את אישור חברת רואי החשבון המבקרת את טושיבה. בדו"חות דיווחה החברה על הפסד של 5.2 מיליארד דולר, וציינה כי ההפסדים בשנת 2016 כולה עשויים להגיע לכדי 9 מיליארד דולר.

בדו"ח ציינה החברה כי היא מקווה שמכירת חטיבת הזיכרונות תסייע לכסות על ההפסדים ולהבטיח את המשך קיומה של החברה. בחודש שעבר ביקשה חטיבת ווסטינגהאוס בארצות הברית הגנת נושים לפי סעיף 11 לחוקה כדי להימנע מפשיטת רגל.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס