בעקבות אובדן אפל, Imagination מחפשת קונה

25 יוני, 2017

כחודש בלבד לאחר שהחליטה למכור את חטיבות MIPS ו-Ensigma, מודיעה אימג'יניישן על מכירת הקבוצה כולה, לרבות חטיבת המעבדים הגרפיים (GPU). החברה דיווחה שכבר החלה במגעים עם רוכשים פוטנציאליים

חברת אימג'יניישן (Imagination Technologies) הבריטית מעמידה את עצמה למכירה: שלושה חודשים בלבד לאחר שהלקוחה הגדולה ביותר שלה, חברת אפל, הודיעה שהיא מתכוונת להפסיק ולהשתמש במעבדים הגרפיים של Imagination, מודיעה החברה הבריטית שהקבוצה כולה עומדת למכירה והיא פתוחה להצעות רכישה. במכתב לבעלי המניות שנשלח ב-22 ביוני 2017, מסר יו"ר מועצת המנהלים של אימג'יניישן, פיטר היל, כי במהלך השבועות האחרונים החברה קיבלה מספר פניות מצד גורמים שהביעו עניין ברכישת הקבוצה. "בעקבות כך, מועצת המנהליםהחליטה להתחיל בהליך מכירה רשמי ונמצאת במגעים ראשוניים עם רוכשים פוטנציאליים".

המהלומה של אפל

חברת אימג'יניישן היא יצרנית קניין רוחני (IP) של שבבים בתחומי המיחשוב והקישוריות. אולם המוצר המרכזי שלה הוא פלטפורמת מעבד גרפי. בחודש אפריל 2017 הודיעה אפל (Apple) שבכוונתה להפסיק ולהשתמש במעבדים הגרפיים של אימג'יניישן במכשיריה בתוך 15-24 חודשים, ולפתח בעצמה את המעבדים הגרפיים (GPU) שלה. בהיותה הלקוחה העיקרית של אימג'יניישן, האחראית למחצית מהכנסותיה, הודעתה המפתיעה של אפל גרמה להתמוטטות של כ-70% במחיר מניית אימג'יניישן ב-3 באפריל.

בעקבות כך, אנליסטים רבים העלו ספקות בנוגע ליכולתה של החברה להמשיך להתקיים. בין השאר מכיוון שהלקוחה המרכזית מתכננת להיות המתחרה המרכזית. גם התחזקותה של ARM בתחום המעבדים הגרפיים, תקשה על אימג'יניישן לשמור על מעמדה בשוק.  בבנק ההשקעות UBS, למשל, העריכו כי החברה צפויה לרשום הפסדים בשנת 2019.

לאור ההתפתחות הללו, הודיעה אימג'יניישן לפני כחודש כי היא מעמידה למכירה שתיים מהחטיבות שלה: חטיבת MIPS המספקת IP למעבדי CPU, וחטיבת Ensigma המספקת IP לקישוריות מובייל ויישומי IoT. החברה הצהירה כי היא מוכרת את שתי החטיבות במטרה להתמקד בפעילות המעבדים הגרפיים, המהווה את עסקי הליבה של החברה.

מנייתה של אימג'יניישן בשנה האחרונה (מקור: בלומברג)

במקביל, הדיון עם אפל הפך לסכסוך גלוי: לאחר שהמגעים הראשוניים עם אפל למציאת "חלופות מסחריות" לסיום החוזה לא עלו יפה, הודיעה אימג'יניישן על סכסוך ופנייה לבוררות, ואף רמזה כי פיתוח עצמאי מצד אפל של מעבדים גרפיים עשוי להיות כרוך בגניבת הקניין הרוחני של, לאור השותפות ארוכת השנים בין שתי החברות.

נסחרה בשווי של 2 מיליארד פאונד

חברת אימג'יניישן נוסדה בשנת 1985 והיא מעסיקה כ-1,400 עובדים. החברה נסחרת בבורסה של לונדון לפי שווי שוק של 485 מיליון ליש"ט (620 מיליון דולר), וזאת לאחר שמניית החברה זינקה בכ-20% בעקבות ההודעה ביום חמישי על החלטתה להימכר.

המעבדים הגרפיים של אימג'יניישן הוטמעו כבר במכשיר ה-IPod הראשון של אפל. בין השנים 2009-2012, על רקע השגשוג בשוק הסמארטפונים, נסקו מניות אימג'יניישן והיא נסחרה באפריל 2014 על-פי שווי שוק של כ-2 מיליארד פאונד. בעקבות כך, גם אפל וגם אינטל החליטו להשקיע בחברה.

עם זאת, לאורך השנים לא הצליחה החברה הבריטית להפחית את התלות בחוזה הענק עם אפל. גם התחרות מצד חברות כמו קואלקום ו-ARM פגעו במעמדה של החברה בשוק. מעניין לציין שכאשר נפוצו שמועות בתחילת השנה שאפל מתכוונת לפתח מעבדים גרפיים בעצמה, אימג'יניישן מיהרה להכחיש אותן וטענה כי מדובר בסך הכול ב"שדרוג שמבצעת אפל".

מי הם הרוכשים הפוטנציאליים

אבל כעת, משנראה שאפל אבודה לגמרי מבחינתה, אימיג'יניישן החליטה שהמשחק הסתיים והודיעה על מכירת הקבוצה כולה, על שלושת חטיבותיה. מי עשוי להיות הקונה של אימג'יניישן? אין ספק כי אובדן אפל כלקוחה הינו מכה קשה להערכת השווי של החברה, אולם מחיר אטרקטיבי והפורטפוליו העשיר של קניין רוחני עשויים לעניין חברות מתחום השבבים והקניין הרוחני: החל ביצרניות שבבים, יצרניות סמארטפונים המתחרות באפל, או חברות מתחומי הרכב האוטונומי, הבינה המלאכותי וה-IoT, שגם כן נזקקות לטכנולוגיית GPU.

בין השמות שהוזכרו בימים האחרונים כרוכשים פוטנציאליים ניתן למנות את אינטל, שבעבר השקיעה באימג'יניישן ומכרה את החזקותיה ב-2015, קואלקום, סמסונג ו-Media-Tek. הפעם מכל מקום, CEVA הישראלית נשארת בחוץ: בעבר היא נאבקה מרות מול אימג'יניישן על רכישת MIPS, אולם פרשה מהתחרות לאחר שהמחיר עלה ל-100 מיליון דולר.

השאלה הסינית

וכמובן, תמיד קיימת האפשרות הסינית: בחודש מאי 2016 רכשה חברת Tsinghua Unigroup הסינית 3% ממניות אימג'יניישן. צינגואה היא גוף פיננסי במימון ממשלתי המבצע רכישות של חברות והשקעות בחברות שבבים סיניות, במטרה לסייע בבניית תעשיית שבבים לאומית.

לסין גם יש היכרות עמוקה עם ארכיטקטורת MIPS. בשנת 2012 נחשף המעבד Loongon הסיני שפותח במימון ממשלתי. זהו מעבד למחשבי-על המבוסס על מעבד Godson – המבוסס על ארכיטקטורת MIPS. מעניין לציין שהמפתחים בסין הוסיפו למעבד 300 פקודות חישוב חדשות כדי לא להתמודד בתביעות קניין רוחני. למעשה, זהו מעבד ה-MIPS הראשון בעולם המשמש במחשב-על. האם הסינים ינצלו את ההזדמנות כדי להשתלט על הארכיטקטורה כולה?

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס