לא הכל דיגיטלי. המסחר בגאז עדיין מתבצע ידנית…

13 אוגוסט, 2017

חברת P.Z. Projects הישראלית השיקה פלטפורמת תוכנה המאפשרת את רישום המסחר בין גופים בענף הגז הטבעי. אולם הפיתוח חושף תופעה מפתיעה: "ההזמנות בשוק הגאז הטבעי בוצעו ותועדו בתהליך ידני ולא רשמי שהתבסס על היכרויות אישיות ועל אמצעים דוגמת שיחות טלפון"

P.Z. Projects Carmi

פיתוח ישראלי חדש בתחום המסחר של עיסקאות גאז מגלה עובדה מפתיעה: העסקים חובקי העולם בתחום תשתיתי כל-כך קריטי עדיין מתבצעים בצורה ידנית ועל סמך שיחות טלפוניות, כאילו אנחנו נמצאים עדיין אי-שם בשנות ה-70! הדבר מעורר תהיות רבות, לאור התחושה הקיימת בעולם שכל מה שיכול להיות דיגיטולי הפך דיגיטלי – ובמיוחד כל מה שקשור לתשתיות קריטיות בעלות משקל כלכלי מכריע הנחשבות למרכיב מרכזי במדיניות הלאומית של כל מדינה בעולם. מעניין איזה עוד תחומי ליבה כלכליים עדיין מבוססים על חוגה, אפרכסת נייר ועיפרון.

הפיתוח עצמו מפתיע ברמת הבסיסיות הרעיון: חברת P.Z. Projects הישראלית השיקה פלטפורמת תוכנה המאפשרת את רישום המסחר בין גופים בענף הגז הטבעי. הפלטפורמה פותחה במשך שנתיים ונוסתה בהצלחה על-ידי מספר שחקנים מובילים בתעשיית הגז הטבעי בישראל ובחו"ל. המערכת מאפשרת לצרכנים וחברות שיווק גז, לפרסם הצעות למכירה או לקניה של גז טבעי, ליצור קשר עם שותפי הסחר הפוטנציאליים ולתעד את העסקה בצורה מלאה ופורמלית במערכת, לאחר שזו התבצעה באופן פיזי מחוץ למערכת.

המודל העסקי של המערכת מבוסס על מכירת התוכנה במתכונת של רישיונות שנתיים. מעבר לפיתוח הראשוני של המערכת עבור הלקוח, P.Z. Projects עשויה להתקשר עם הלקוח במסגרת הסכמי שדרוגים ותחזוקה ולבצע התאמות תוכנה לפי צורכי הלקוח. על-פי נתונים שהוצגו בפני ועדת צמח בנושא הגז הטבעי, גז טבעי הינו מקור האנרגיה שקצב הגידול שלו הוא המהיר ביותר, הן בצריכה והן בהפקה, לעומת מקורות האנרגיה האחרים. על פי ההערכות, אם ימשיכו המגמות הקיימות, הגז הטבעי יהפוך להיות מקור האנרגיה העיקרי במחצית הראשונה של המאה ה-21.

מנכ"ל P.Z. Projects, כרמי זינגר, אמר שעד כה ההזמנות בשוק הגז הטבעי בוצעו ותועדו בתהליך ידני ולא רשמי שהתבסס על היכרויות אישיות ועל אמצעים דוגמת שיחות טלפון, הודעות דואר אלקטרוני וכמויות גדולות של גיליונות Excel. "אמצעים אלה יצרו מצב שבו הסחר התרכז באופן טיפוסי בין היצרנים למפעלים ובמסגרתו קונה או מוכר היה בוחן עסקה מול גוף אחד. המערכת שפיתחנו תאפשר לכל קונה או מוכר להיחשף לכמות גדולה של שותפי סחר, ולקבל את ההצעה הנכונה עבורו בהיבטי מחיר, כמות וזמינות. כתוצאה מכך תיפתח הדלת בפני יצירת שוק גז טבעי חופשי, תחרותי ומשוכלל ככל האפשר".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , טכנולוגיות מידע