טושיבה חתמה על מזכר הבנות למכירת חטיבת הזיכרונות לביין קפיטל

13 ספטמבר, 2017

ביין קפיטל העלתה באחרונה את הצעתה ל-22.3 מיליארד דולר. עם זאת, בטושיבה הדגישו כי הם עדיין פתוחים להמשך המו"מ עם שתי קבוצת הרכישה המתחרות של ווסטרן דיגיטל ופוקסקון

הסאגה למכירת חטיבת הזיכרונות של טושיבה (Toshiba) נמשכת. היום הודיעה ענקית האלקטרוניקה היפנית כי דירקטוריון החברה אישר חתימת מזכר הבנות בלתי מחייב עם קבוצת הרכישה בהובלת קרן ביין קפיטל (Bain Capital), שבו מביעה טושיבה רצון להשלים את העסקה עד סוף החודש. באחרונה העלתה קבוצת הרכישה בהובלת ביין קפיטל את הצעתה מ-18 מיליארד דולר ל-22.3 מיליארד דולר, ובכך התעלתה מעל הצעת הרכישה המתחרה של הקבוצה בהובלת ווסטרן דיגיטל (Western Digital).

עם זאת, טושיבה ממשיכה "לרקוד בשתי החתונות" ובמזכר ההבנות עם ביין קפיטל מצוין כי אין מניעה מבחינתה של טושיבה להמשיך לנהל משא ומתן עם קבוצות אחרות, מה שמותיר את הפתח לשתי הקבוצות מתחרות – בהובלת ווסטרן דיגיטל ובהובלת פוקסקון – להציע הצעות נגדיות.

טושיבה העמידה למכירה את חטיבת זיכרונות הפלאש שלה כדי לכסות על הפסדי העתק שנגרמו לחברה בעקבות פשיטת הרגל של חטיבת הכורים הגרעיניים של החברה בארצות הברית. בעקבות כך, נאלצה טושיבה לרשום מחיקה של כ-6.3 מיליארד דולר ודיווחה על הפסד של 3.1 מיליארד דולר בשנה הפסיקאלית של 2016, ואף פרסמה אזהרת "עסק חי". טושיבה היא הספקית השנייה בגודלה בעולם של זיכרונות פלאש, ומחזיקה בנתח של 18% משוק זיכרונות הפלאש העולמי, כך על פי חברת DRAMeXchange.

פלונטר משפטי ורגולטורי

לאורך החודשים האחרונים ניהלה טושיבה מגעים עם שורה של קבוצות, שהיו מעוניינות בחטיבת הזיכרונות הרווחית, אך לא הצליחה להגיע להסכם מוגמר עם אף אחת מהקבוצות, בין אם בשל התנגדויות רגולטוריות ובין אם בשל בעיות משפטיות. כעת, הזמן דוחק וטושיבה מעוניינת לחתום על הסכם במהרה ולהשלים את עסקת המכירה עד סוף השנה הפיסקאלית, שמסתיימת במרץ 2018, וזאת כדי שהחברה תוכל לדווח על מאזן חיובי, מאחר שדיווח על הון עצמי שלילי במשך שנתיים רצופות עשוי להוביל לסילוק החברה מהבורסה בטוקיו.

טושיבה מיטלטלת בחודשים האחרונים בין ההצעות של ביין קפיטל, ווסטרן דיגיטל ופוקסקון. בחודש יוני כבר הודיעה טושיבה כי בכוונה למכור את החטיבה לקבוצת רכישה בהובלתה של קרן Bain Capital ויצרנית השבבים הדרום קוריאנית SK Hynix, ובגיבוי חברות של ממשלת יפן, תמורת כ-18 מיליארד דולר. ואולם, ווסטרן דיגיטל, שמנהלת במשותף עם טושיבה מפעל לייצור שבבי זיכרון פלאש, הגישה לבית הדין הבינלאומי לבוררות תביעה על מנת למנוע מטושיבה למכור את החטיבה לגורם אחר וזאת בטענה כי הדבר מפר את החוזה שבין טושיבה לווסטרן דיגיטל, ובעקבות כך העסקה נקלעה למבוי סתום ונפלה.

בעקבות כך, האיצה טושיבה מחדש את המגעים עם ווסטרן דיגיטל ובסוף חודש אוגוסט נראה היה כי שני הצדדים קרובים לחתימה, אך העניינים המשפטיים התלויים ועומדים בין שתי החברות מכשילות כרגע את השלמת העסקה.

הצעתה המחודשת של ביין קפיטל נהנית כרגע מעדיפות על פני שתי ההצעות האחרות, הן מבחינה גובה ההצעה והן מבחינת הסבירות שהעסקה תאושר על ידי הרשויות הרגולטוריות ביפן. מעניין לציין כי שמה של יצרנית השבבים הדרום קוריאנית SK Hynix נפקד מהודעתה היום של טושיבה היום על מזכר ההבנות. SK היתה כלולה בהצעה הראשונית של קבוצת ביין קפיטל ואף היתה אמורה במסגרת מתווה ההסכם לקבל חזקת מיעוט בטושיבה תמורת השקעתה. עם זאת, מעורבותן של חברות זרות היוותה בעבר מכשול להגעה להסכם, וזאת לאור התנגדותה של ממשלת יפן כי חטיבת הזכרונות תיפול לידיים זרות. כך למשל, פסלה ממשלת יפן את  ההצעה משותפת של ברודקום וקרן ההשקעות סילבר לייק וההצעה של פוקסקון הטייוונית.

בסוכנות הידיעות רויטרס מציינים כי SK עדיין מהווה חלק בקבוצת הרכישה, אך לא ברור אם השקעתה תקנה לה חזקה כלשהי בטושיבה. כמו כן, ברויטרס מציינים כי להצעה החדשה עשויים להצטרף תאגיד ההשקעות Innovation Network, הנתמך על ידי ממשלת יפן, את בנק הפיתוח של יפן. עם זאת, שני הגופים הללו כלולים כרגע בקבוצת הרכישה של ווסטרן דיגיטל, והצטרפותן לקבוצה החדשה תלויה בליבון העניינים המשפטיים בין טושיבה לווסטרן דיגיטל.

ווסטרן דיגיטל ופוקסקון לא אמרו את מילה האחרונה

בווסטרן דיגיטל הגיבו היום להודעתה של טושיבה: "אנחנו מאוכזבים מעצם האפשרות שטושיבה תנקוט במהלך כזה. המטרה שלנו היתה ונשארה להגיע לתוצאה ההדדית שתטיב בצורה הטובה ביותר עם הצרכים של טושיבה ובעלי מניותיה."

למרות ההודעה הדרמטית היום של טושיבה, עדיין לא ברור כיצד היא תצליח להיחלץ מתוך הפלונטר המשפטי והרגולטורי שנוצר בעקבות מלחמת הצעות המחיר. עדיין אין להוציא מכלל אפשרות כי פוקסקון תגיש הצעה נוספת שתתעלה מעל הצעתה החדשה של קבוצת ביין קפיטל. פוקסקון היא יצרנית השבבים הגדולה בעולם, והיא בעלת אמצעים להגיש הצעה גבוהה יותר. עם זאת, ממשלת יפן עשויה להתנגד לכל הצעה של פוקסקון, וזאת לאור העובדה כי לפוקסקון מפעלי ייצור רבים בסין.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , מיזוגים ורכישות