חשש לביטול עיסקת הטילים של רפאל בהודו

20 נובמבר, 2017

מקורות בהודו מדווחים על עימות בין הצבא ומשרד הביטחון: הצבא מעוניין בטילים מתוצרת רפאל, ומשרד הביטחון מנסה לבטל את עיסקת חצי מיליארד הדולר, לטובת פיתוח עצמי וייצור מקומי

Rafael Spike Missile

העיתון ההודי The Indian Express דיווח היום שמשרד הביטחון בהודו ביטל עיסקת טילים עם רפאל בהיקף של כ-500 מיליון דולר. ההסכם היה צפוי להיחתם בקרוב, בעקבות המשא ומתן שנערך בין רפאל לבין משרד הביטחון בהודו.  מדובר בעיסקה לייצור ושיווק טילי ספייק (Spike) אלקטרו-אופטיים של רפאל. ספייק היא משפחה שלמה של טילי-כתף רב שימושיים ואנטי-טנקיים, ונחשבת לאחד מהמוצרים המצליחים ביותר של רפאל: עד היום היא סיפקה כ-27,000 טילי ספייק ל-26 מדינות בעולם.

דובר רפאל מסר ל-Techtime שלחברה "לא ידוע באופן רשמי על כל שינוי בהחלטה. מערכת טילי הספייק נבחרה בהודו לאחר תהליך ארוך ומתמשך, שבמסגרתו נבחנה המערכת ועמדה בהצלחה יתרה מול מגוון רחב של תרחישים. לאחר סיום המשא ומתן אף הקמנו, יחד עם חברת קליאני וחברת BDL, תשתית ייצור, והחל תהליך העברת ידע וייצור כחלק מתנאי make in India. רפאל ממשיכה בשלב זה לפעול כרגיל על-פי התוכנית".

מפעל טילים ישראלי הודי בהיידרבאד

על-פי הידיעה בעיתון, משרד הביטחון ההודי ביקש מסוכנות המחקר ההודית Defence Research and Development Organisation – DRDO לפתח ולייצר בעצמה את הטילים. הידיעה תופסת את רפאל בהפתעה, שכן היא כבר ביצעה היערכות משמעותית לאספקת הטילים. במסגרת הזאת היא הקימה בחודש אוגוסט השנה מפעל לפיתוח ולייצור טילים ומערכות נוספות, שהוקם ביחד עם השותפה ההודית שלה, קבוצת קליאני (Kalyani).

במסגרת הזאת בחודש ינואר 2017 חתמה רפאל על הסכם לשיתוף פעולה עם קבוצת קליאני שבמסגרתו הוקמה החברה המשותפת KRAS –  Kalyani Rafael Advanced Systems שבה מחזיקה קליאני ב-51% מהמניות ורפאל מחזיקה ב-49% מהמניות. המפעל החדש נמצא בבעלות KRAS ופועל מהעיר הידראבאד בהודו. הוא יעסוק בייצור מערכות עבור הצבא ההודי. בנוסף, יפותחו בו מערכות שליטה, בקרה וניווט, טכנולוגיות אלקטרו-אופטיקה, עמדות נשק נשלטות מרחוק, אמצעי לחימה מונחים ומדויקים, וכן תבוצע בו הנדסת מערכות ואינטגרציה.

Spike MR Missile
טיל כתף מדגם Spike MR לשימוש חיילי חי"ר

מאבק בהודו בין הצבא לבין משרד הביטחון

העיתון ההודי ציטט מקור במשרד הביטחון שטען כי סוכנות DRDO פיתחה בהצלחה שני טילים אנטי-טנקיים. "משרד הביטחון משוכנע שבתוך שלוש-ארבע שנים היא יכולה לפתח טילים מהדור של טילי ספייק של רפאל. יחד עם זאת, ככל הנראה מתחולל מאבק כוחות בנוגע לעיסקה בתוך הצמרת הביטחונית בהודו. העיתון מצטט מכתב שנשלח מצבא הודו למשרד הביטחון, שבו הצבא מזהיר כי ביטול ההסכם תפגע בתוכנית המודרניזציה של הצבא. "קיימת דחיפות מבצעית בקבלת טליי ספייק. הם מעניקים יתרון משמעותי ביותר לכוחות הלוחמים הנמצאים בחזית מול הכוחות הפקיסטניים (Line of Control)".

צבא הודו מעוניין להצטייד בטילי Spike MR של רפאל שהם טילי שגר ושכח מהדור השלישי המתאימים ללחימה ביום וללחימה בלילה ובעלי טווח של עד 2.5 ק"מ. העיתון מסר שכיום יש בידי צבא הודו רק טילים מהדור השני שאינם מתאימים ללחימת לילה. להערכת הצבא, חסרים לו לפחות 68,000 טילים הדרושים כדי לעמוד בהנחייה הממשלתית שלפיה הצבא צריך להיות מצוייד ביכולת לחימה בהיקף מלא במשך 10 ימים לפחות.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון