לאן נעלמו התקוות גלילאו ו-DSPC?

28 אוקטובר, 2010

שתי החברות שנמכרו בעבר תמורת סכום כולל של 4.3 מיליארד דולר, מעסיקות היום 1,200 עובדים בפתח-תקווה וביקנעם, ומפתחות את מוצרי הדור הבא של מארוול העולמית

שתי חברות הענק הישראליות שנמכרו בעבר תמורת סכום כולל של 4.3 מיליארד דולר, מעסיקות היום 1,200 עובדים בפתח-תקווה וביקנעם, ומפתחות את מוצרי הדור הבא של מארוול העולמית

רוני ליפשיץ

שאלת המכירה של חברות סטארט-אפ ישראליות לענקיות עולמיות היא אחת מהסוגיות השנויות ביותר במחלוקת בתעשייה. לצד משקיעים שרואים באקזיט את נקודת השיא בהשקעותיהם, בתעשייה סבורים רבים שהיא סימן מובהק לכישלון. לחוסר היכולת של חברת הסטארט-אפ הישראלית להתמודד עם השוק העולמי.

שתיים מהחברות הישראליות הבולטות ביותר שנמכרו לענקיות עולמיות הן גלילאו ו-DSPC: שתיהן פיתחו טכנולוגיות פורצות דרך בתחום השבבים ושתיהן השיגו עסקאות אקזיט בסכומים חסרי תקדים. לאן הן נעלמו?

מנקודת המבט של אליעז לביא, מנכ"ל חברת מארוול ישראל וסגן נשיא בכיר במארוול העולמית, לא רק שהן לא נעלמו – הן פורחות ומשגשגות. לביא הוא מוותיקי תעשיית השבבים בישראל. הוא עבד 12 שנים במרכז הפיתוח של אינטל בחיפה. בשנת 1996 הצטרף לגלילאו ומונה לסמנכ"ל התיפעול של חברת הסטארט-אפ הישראלית. כאשר גלילאו נמכרה למארוול בשנת 2001 תמורת עסקת ענק בהיקף של 2.7 מיליארד דולר, הוא המשיך במארוול, בה מילא מספר תפקידי ניהול שונים עד למינוי לתפקיד הנוכחי.

אליעז לביא
אליעז לביא, מנכ"ל מארוול ישראל

לדבריו, "גלילאו ומארוול השלימו אחת את השנייה, מכיוון שהמתגים המהירים של גלילאו, והתכנון ברמת PHY של מארוול, יצרו פיתרון מלא". בחודש יוני 2003 רכשה מארוול את חברת Radlan תמורת 170 מיליון דולר, ושילבה את תוכנות המיתוג שלה בפיתרון המשולב של מארוול וגלילאו לשעבר. אולם תנופת הרכישות לא פסקה: בנובמבר 2006 רכשה מארוול את קבוצת הסלולר של אינטל בישראל תמורת 600 מיליון דולר.

אינטל מתחרטת

מדובר למעשה בחברת DSPC לשעבר, שאותה רכשה אינטל בשנת 1998 תמורת 1.6 מיליארד דולר במזומן. רכישת DSPC על-ידי אינטל נחשבת עד היום לעסקת המזומנים הגדולה ביותר של ההייטק הישראלי. בצעד אירוני, חזרה לאחרונה אינטל על ניסיון נוסף בתחום הסלולרי, ורכשה לפני כחודשיים את חטיבת התקשורת האלחוטית של אינפיניאון (Infineon's Wireless Solutions Business)  תמורת כ-1.4 מיליון דולר.

בסוף 2008 רכשה מארוול את חברת איימבה, שפיתחה פתרונות GPON, בעסקה של 10 מיליון דולר. בעקבות עסקאות אלה צמחה מארוול ישראל לענק טכנולוגי המעסיק כ-1,200 עובדים, הפועל בשני מרכזים גדולים: מרכז פיתוח ביקנעם המעסיק כ-400 עובדים ומרכז פיתוח בקרית-אריה בפתח-תקווה המעסיק כ-800 עובדים. כגוף טכנולוגי, יש למארוול ישראל משקל מיוחד בחברה העולמית, המעסיקה כ-5,500 עובדים (רובם בעמק הסיליקון בארה"ב).

אליעז: "הקמת מרכז הפיתוח בישראל היה הישג חסר תקדים בתחום המיזוגים והרכישות. נידרש מאיתנו ליצור תרבות אחת מאוחדת. להבין את הגנטיקה של כל ארגון ולדעת כיצד למזג אותו מבלי לפגוע בתכונות שעשו אותו לארגון מוצלח. כך למשל הרבה מעובדי גלילאו לשעבר הם תושבי הגליל, או מהנדסים מהמרכז שהתיישבו בגליל משיקולים ערכיים. היינו צריכים לרתום אותם להקמת חברה חדשה, שהיא למעשה גוף בינלאומי שאינו מרוכז בגליל, ולשמור על האופי המיוחד שהתאים לאורח החיים שהם חיפשו".

מהו תפקידה של מארוול ישראל בחברה העולמית?

"אנחנו משמשים כמרכז פיתוח טכנולוגי של החברה. הפעילות שלנו מזינה מוצרים לחטיבות האנטרפרייז וה-Wireless של מארוול העולמית, ואנחנו מדווחים ישירות לנשיא החברה, סיהאט סוטארג'ה.

"ברמת הפיתוח שלנו, אנחנו עובדים בקנה מידה שאינו מאפיין מרכזי פיתוח בישראל. כבר בגלילאו הבנו שכדי לעבוד מול חברות Teir-1, אתה צריך להתנהג כמו חברת Teir-1. אתה צריך מומחים בכל דיסציפלינה ויכולת כניסה לעומק של כל טכנולוגיה. למשל, אנחנו עובדים כיום מול 11 פאבים המייצרים את השבבים של מארוול. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לשלוח להם תכנון, ולקוות שהייצור יהיה תקין. אנחנו לוקחים את האחריות על הייצור ולכן מתמחים בטכנולוגיות הסיליקון על-מנת שנוכל להבטיח שהלקוח הרוכש שבבים בכמויות גדולות יהיה מרוצה.

"אנחנו מכירים את תהליך הייצור ברמת האינטימיות שהיצרנים מכירים אותו. יש אצלנו מעבדת בדיקות ברמה שניתן למצוא בחברות כמו אינטל. היא מקבלת את הדוגמאות מהיצרנים, בודקת אותן, מאתרת תקלות, יודעת להגדיר כיצד לתקן אותן ומוודאת שהייצור מושלם".

בתוך הטכנולוגיה

בילי הרבויה, סגן נשיא ומנהל חטיבת הבקרים במארוול ישראל
בילי הרבויה, סגן נשיא ומנהל חטיבת הבקרים במארוול ישראל

הכניסה לתוך הקרביים של הטכנולוגיות מאפיינת את כל הפעילויות של מארוול ישראל. היא אחת מהחברות המעטות בעולם שקיבלו מעמד של Architecture License מחברת ARM. פירוש הדבר שיש לה יכולת להיכנס לתוך הקוד של ARM ולבצע בו שינויים, כדי למטב אותו לטובת מוצריה.

לדברי בילי הרבויה, סגן נשיא ומנהל חטיבת הבקרים במארוול ישראל, "לפני שנתיים היינו הראשונים שהוציאו לייצור SoC מבוסס ARM  שעבד במהירות של 1.2GHz בתצורת ליבה יחידה ובתצורה של שתי ליבות. אנחנו הראשונים שהוציאו לשוק שבבים משובצים (Embedded) של ARM במהירות של 2GHz (מוצר Armada 300 של מארוול) הנמצא כעת בייצור. כיום אנחנו מספקים ללקוחות דוגמאות של SoC הכולל ארבע ליבות ARM, לאחר שביצענו שינויים ארכיטקטוניים פנימיים בקוד של ARM.

"בתחום הסלולרי אנחנו אחת מהחברות המעטות בעולם המייצרות מודמים לדור השלישי, וכעת אנחנו נכנסים לתחום ה-LTE במטרה להוביל אותו. קבוצת הפיתוח הסלולרית בישראל ממוקדת בתחום הטלפונים החכמים, וכיום כל המכשירים של RIM כוללים שבבים שפותחו בישראל".

חברת מארוול נחשבת לחברת ה-Fabless, השלישית בגודלה בעולם, לאחר קואלקום וברודקום. היא נסחרת בנסד"ק לפי שווי שוק של 11.43 מיליארד דולר, וברבעון האחרון הסתכמו מכירותיה ב-896 מיליון דולר, והרווח נטו הסתכם ב-273 מיליון דולר. להערכת אליעז, התרומה של מארוול ישראל לצמיחה של מארוול העולמית היא מאוד משמעותית. "מארוול צמחה בזכות רכישות שביצעה בישראל ויש לה ניסיון מצוין עם חברות ישראליות. לכן אנחנו תמיד מחפשים לבצע בארץ רכישות נוספות בישראל".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס , תעשייה ישראלית , תקשורת