האם ברזיל מחליפה את טורקיה?

8 אפריל, 2011

שתי התעשיות הביטחוניות הישראליות הגדולות - אלביט והתעשייה האווירית - מגדירות את ברזיל כארץ יעד אסטרטגית ומשקיעות בה משאבים גדולים. מאחורי ההתפתחות המעניינת הזו ניצבת תוכנית שאפתנית למודרניזציה של הצבא הברזילאי

תוכנית המודרניזציה השאפתנית של צבא ברזיל היא אחת מהסיבות שבעטיין מגדירות אלביט והתעשייה האווירית את ברזיל כשוק יעד אסטרטגי

רוני ליפשיץ

Techtime UAV IAIהתעשייה הביטחונית מתקיימת על-בסיס הסכמים ארוכי טווח עם מדינות, ולכן קשרים הדוקים, בניית תשתיות הדדיות ויחסים מדיניים תקינים חיוניים להתפתחותן. בשבועות האחרונים נראה כי לאחר שהסתיים הרומן של העשור האחרון בין התעשייה הביטחונית הישראלית לבין טורקיה, מססמנות שתי התעשיות הביטחוניות הישראליות הגדולות, אלביט מערכות והתעשייה האווירית, יעד חדש: ברזיל.

אתמול, ערב תערוכת LAAD 2011 , המוקדשת לנושאי Latin America Aerospace & Defense ושתתקיים בריו דה-ז'נרו, ברזיל, ב-12-15 באפריל, הכריז מנכ"ל התעשייה האווירית, יצחק ניסן, שהתע"א "רואה בברזיל שוק יעד אסטרטגי".

רכב חכם ישראלי-ברזילאי

בתור שוק שכזה, היא תגיע לתערוכה בהיקף מרשים, בביתן גדול מאוד המוקם בשיתוף עם תאגיד הענק המקומי Synergy Group, שאיתו היא משתפת פעולה. בביתן יוצגו מל"טים שונים ובהם ה-Heron, חליפות התרעה מוקדמת ובקרה אווירית למטוסים, חימוש מונחה לייזר, סנסורים אלקטרו-אופטיים ומערכות מכ"ם.

Techtime IAI TAC Motors
רכב השטח Stark מתוצרת TAC Motors

התע"א תנצל את ההזדמנות כדי לחשוף את ה-Stark IRV, שהוא רכב לאיסוף מודיעין ותצפית מתוצרת אלתא, שפותח בשיתוף עם יצרני הרכב הברזילאית TAC Motors.

זהו רכב טקטי בעל עבירות גבוהה שעליו מותקנות מערכות גילוי, זיהוי ואיכון מטרות ביום ובלילה, ובתנאי ראות ומזג אוויר קשים.

גם חברת אלביט מנהלת פעילות עניפה בברזיל. בחודש דצמבר 2010 היא רכשה שתי חברות מתחום התעופה בברזיל: Ares Aeroespecial e Defesa ו- Periscopio Equipamentos Optronicos. שתיהן מעסיקות כ-70 עובדים ומשלימות סדרה של השקעות בברזיל בהיקף של כמה עשרות מיליוני דולרים.

בינואר 2011 היא זכתה בחוזה בהיקף של 260 מיליון דולר לאספקת מאות צריחים בלתי מאויישים מדגם UT30 BR 30 mm עבור צבא ברזיל. העיסקה תבוצע באמצעות Aeroeletrônica, שהיא חברה בת בבעלות אלביט. מדובר בעסקת המשך בעקבות זכייתה של אלביט במכרז פתוח שנערך בשנת 2009, שבו התמודדו חברות ביטחוניות מכל העולם.

התעשייה האווירית עדיין לא הודיעה על חוזה בקנה מידה כה גדול, אולם דיווחה לאחרונה שאלתא זכתה במספר חוזים לאספקת מערכות מכ"ם מוטסות באמריקה הלטינית בהיקף של 33 מיליון דולר. אלה כוללים אספקת מכ"מ בקרת אש הנועד לשדרוג מטוסי קרב, ומכ"ם תצפית למטוסי סיור ימי ולמטוסים ללא טייס (מל"ט) לשימוש בידי חילות האוויר, הים והמשטרה הפדרלית של הלקוח.

תוכנית שאפתנית

ברזיל הפכה בשנים האחונות לקניינית ביטחונית אדירה. תקציב הביטחון שלה הסתכם ב-2009 ביותר מ-27 מיליארד דולר, אולם נתון אחר מעניין יותר את התעשיות הביטחוניות הישראליות: ביולי 2009 הודיע שר הביטחון הברזילאי שברזיל תקצה בכל שנה 0.13% מהתל"ג שלה לצורך מודרניזציה של הצבא. במונחים ישראלים מדובר בשיעור זעיר, אולם במדינה גדולה כמו ברזיל מדובר בסכום הנאמד ביותר מ-13 מיליארד דולר בשנה.

ייתכן שמבחינת התעשיות הביטחוניות ברזיל אפילו עדיפה על טורקיה: היא גדולה יותר, פותחת בפניהן את שעריה של אמריקה הלטינית כולה, וקשה לראות כיצד משבר פוליטי בין ברזיל לישראל יכול להתפתח לעוינות בסדר גודל טורקי.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דעות , חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית