ארגון IRmep האמריקאי תובע לגבות מישראל 6.64 מיליארד דולר פיצויים, נזקי ריגול תעשייתי שכביכול פגע בחברות אמריקאיות

26 מאי, 2011

הארגון טוען שישראל ניצלה שלא כדין מידע מסווג שהגיע אליה ערב הדיונים על הסכם הסחר בינה לבין ארה"ב. הסכם זה סייע בבניית התעשייה הישראלית, ולטענת הארגון גרם נזק ליצואניות אמריקאיות. הוא דורש ממשרד המסחר להפעיל את סעיף 301 בחוק המסחר, המאפשר להעניש מדינות שהפרו הסכמי סחר הדדיים עם ארה"ב

IRmep דורש ממשרד המסחר להפעיל את סעיף 301 בחוק המסחר, המאפשר להעניש מדינות שהפרו הסכמי סחר הדדיים עם ארה"ב

תעשייה ייצוא הייטק הי-טק ריגול
תמונת גרנט סמית' מעמוד הפייסבוק שלו. "איפא"ק הוא סוכן של מדינה זרה"

מערכת היחסים ההדוקה בין ישראל וארצות הברית צריכה להתמודד כעת עם גורם חדש: ארגון אמריקאי שהוקם על-ידי פעיל השלום גרנט סמית', אשר יוצא כנגד מערך ההסכמים הכלכליים שבין ישראל וארה"ב.

סמית' הקים את ארגון Institute for Research Middle Eastern Policy , המתמקד בעיקר במערכת היחסים בין ישראל, ארצות הברית וארגון איפא"ק, מתוך מטרה להוכיח שיחסים אלה מזיקים לארצות הברית.

ריגול מסחרי

אתמול הודיע הארגון שהגיש למשרד המסחר האמריקאי בקשה רשמית לאכוף קבלת פיצויים בהיקף של 6.64 מיליארד דולר ממשלת ישראל, בהתאם לסעיף 301 בחוק המסחר האמריקאי, ולחלק את הכסף בקרב רשימה של יוצאנים אמריקאים.

סעיף 301 מעניק לנשיא ארצות הברית סמכות להחרים כספים של מדינה זרה, במידה והיא הפרה הסכמי סחר הדדיים עם ארצות הברית. הארגון טוען שהפיצויים נובעים משימוש לא הוגן של ממשלת ישראל במידע שקיבלה מארצות הברית בשנת 1984, במהלך הדיונים על הסכם הסחר הבי-לטרלי בין שתי המדינות.

המידע הגיע לאיפא"ק

לטענתו, משרד המסחר האמריקאי ביקש מידע חסוי מחברות המייצאות לישראל מתוך הבטחה שהוא לא יתפרסם, כדי להיערך לקראת הדיונים מול על הסכם הסחר החופשי בין שתי המדינות. ממשלת ישראל השיגה את הדו"ח המסווג שהוכן במשרד המסחר האמריקאי והעבירה אותו לאיפא"ק, שהיא קבוצת הלובי היהודית החזקה בוושינגטון, כדי שישמש לקידום האינטרסים של ישראל.

לטענת IRmep, חקירה של ה-FBI גילתה שאיפא"ק שיכפלה את הדו"ח לפני שהחזירה אותו בהתאם לחוק למשרד המסחר האמריקאי. הארגון טוען בעתירה שהוגשה למשרד המסחר האמריקאי, שישראל השתמשה במידע המסווג של החברות האמריקאיות, כדי להשיג יתרונות לא הוגנים המקדמים את הייצוא שלה לארה"ב ופוגעים בייצוא האמריקאי לישראל.

לדברי הארגון, "הסכם הסחר החופשי ישראל-ארה"ב הוא יוצא דופן ושונה מכל הסכמי הסחר האחרים של ארה"ב". הוא יצר מאזן סחר שלילי מבחינת ארצות הברית בהיקף של 11.2 מיליארד דולר ב-2010, ובהיקף מצטבר של 80.9 מיליארד דולר מאז שנת 1984. אגב, מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה שהמאזן החיובי של ישראל הסתכם בכ-11.8 מיליארד דולר ב-2010.

פיצוי באמצעות מיסוי

הדו"ח ממליץ לגבות מישראל באמצעות מסים בחמש השנים הבאות 6.64 מיליארד דולר, שיחולקו בין 80 חברות אמריקאיות שלטענתו נפגעו בהסכם הסחר החופשי ישראל-ארה"ב. קשה להעריך מה תהיה השפעתו של הדו"ח. למנהל הארגון, גרנט סמית', שכאמור מגדיר את עצמו כ"פעיל שלום", יש יחס מיוחד לישראל. עד היום הוא כתב ופירסם מספר ספרים בשמות כמו: "מסחר וריגול: כיצד הלובי הישראלי פוגע בכלכלה האמריקאית", "מאבקו של משרד המשפטים לרישום הלובי הישראלי כסוכן של מדינה זרה" ועוד.

טרור אמזון מודיעיןסמית' הוא משתתף קבוע בתוכניות הרדיו של מכון Randolph Bourne. מדובר בגוף אידיאולוגי המטיף נגד כל מעורבות אמריקאית בארצות זרות, צבאית וכלכלית, ומממן מחקרים וספרים בנושאים שונים. אחד מהספרים המפורסמים ביותר שהארגון מימן את כתיבתו היה "חידת הטרור: 9/11 והקשר הישראלי". בספר ניטען שסוכנים ישראלים עקבו מקרוב אחר ההכנות לפיגוע בבנייני התאומים, אולם לא הזהירו את האמריקאים.

ייתכן שהמהלך הוא סהרורי ולא ישפיע כהוא זה על יחסי המסחר ישראל-ארה"ב. אולם עצם הפירסום הרב שהוא קיבל ב-24 השעות האחרונות, כבר גרם נזק גדול לייצוא התעשייתי של ישראל.

 

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעשייה ישראלית