"ה-CPU הוא רק מקרה פרטי של מחשב מקבילי"

30 מאי, 2011

מאחורי ההשקעה של NVIDIA בחברת הסטארט-אפ הישראלית Rocketick, מסתתרת אסטרטגיה תלת-זרועית שהיעד הסופי שלה נועד למקם את המחשוב הגרפי בלב המיינסטרים של תשתיות המחשוב בעולם

NVIDIA גיבשה אסטרטגיה תלת-זרועית שהיעד הסופי שלה נועד למקם את המחשוב הגרפי בלב המיינסטרים של תשתיות המחשוב בעולם

מחשוב מקבילי מעבדים גרפיים סמיקונדקטורס
דייויד קירק מציג את מפת הדרכים של NVIDIA

הכותרת הגדולה ביותר שיצאה מהכנס השנתי של חברת NVIDIA שנערך היום (ב') בתל-אביב, היתה כמובן השקעתה בחברת הסטארט-אפ הישראלית Rocketick, בסכום המתקרב ל-2.5 מיליון דולר. מדובר בהצלחה עצומה. החברה הישראלית פיתחה תוכנה המיועדת לרוץ על כרטיסים גרפיים של NVIDIA ופותרת בעייה קשה בתחום תכנון השבבים.

צוואר בקבוק

בסיומו של תכנון כל שבב, מורץ התכנון באמצעות סימולציה המייצרת את כל התרחישים האפשריים עימם השבב צריך להתמודד, כדי לוודא (Verification) שהתכנון תקין. אלא שכיום הסימולציה נמשכת ימים רבים ולעתים כל הרצה אורכת יותר משבוע. בתעשייה מדובר בקושי רציני, במיוחד כאשר מדברים של שבבים עתידיים הכוללים מיליארדי טרנזיסטורים.

המהנדסים הישראלים של Rocketick הגיעו למסקנה שניתן להתגבר על הקושי באמצעות הפעלת אלגוריתם מקבילי. הם זיהו את התהליכים המקביליים המתרחשים בתהליך הסימולציה, ומעבדים אותם באמצעות כרטיסי מחשב הכוללים את המעבד הגרפי Tesla של NVIDIA. ייחודו של המעבד הוא בכך שהוא מורכב ממאות מעבדים מקביליים, ולכן מסוגל לבצע במקביל מספר עצום של חישובים זהים.

Rocketick NVIDIA תכנון אלקטרוני וריפיקציה שבביםסמיקונדקטורס הייטק הי-טק
אורי טל (מימין) ביחד עם ג'ף הרבסט בהכרזה על ההשקעה בסטארט-אפ הישראלי

המוצר הראשון של החברה הוא RocketSim, תוכנה המאפשרת להאיץ את מהירות הסימולציה פי 10 ולצמצם את צריכת הזיכרון בשרתים עד 80%. אחד מהיתרונות היפים של הפתרון נעוץ בכך שהוא לא דורש תהליך למידה בקרב מתכנני שבבים. כרטיס של NVIDIA ביחד עם תוכנת RocketSim מתחבר למחשב המבצע את הסימולציה בתוכנת EDA תעשייתית, והשיפור נעשה בלא התערבות המתכננים.

מנכ"ל החברה, אורי טל, הסביר שהמערכת יודעת לזהות מרכיבים מקביליים הקיימים בתוך הסימולציה. "רוב העבודה של התוכנה מבוססת על הכנת קבצי התכנון ויצירת מתכונים שאנחנו יודעים להריץ על ה-GPU, אשר מתחבר לסימולטורים הקיימים. המשתמש מריץ סימולציות מוכרות – ואנחנו גורמים להן לרוץ יותר מהר".

נפגשו בברודקום

מאחורי הפיתוח מצוי ידע שנירכש לאורך זמן. חברת Rocketick הוקמה על-ידי אורי טל, שי מזרחי ותומר בן דוד, ששירתו יחדיו ביחידת 8200 בצבא. מאוחר יותר הם נפגשו שוב בחברת סילקוונט שנמכרה ב-2005 לברודקום, והמשיכו לעבוד גם בה. לדברי המנהל הטכנולוגי הראשי של Rocketick, שי מזרחי, כבר בברודקום הם התמודדו עם הקושי הכרוך בביצוע וריפיקציה של שבבים גדולים, והבינו שקיימת בעיה הדורשת פיתרון.

ב-2007 הם פרשו מברודקום וב-2008 הקימו את החברה במסגרת חממת אינסנטיב שבבעלות קרן ההון סיכון פרגרין. בסיום תקופת החממה (סוף 2010) סגרו הקרנות פרטק ופרגרין השקעת המשך בחברה בהיקף של 1.3 מיליון דולר.

רישיון שימוש ל-NVIDIA

להשקעה של NVIDIA חשיבות עצומה עבור חברת הסטארט-אפ הישראלית, שכן מלבד ההון שהיא מקבלת, היא חתמה על הסכם רישוי למספר שנים עם חברת NVIDIA. לפי ההסכם NVIDIA תשתמש בתוכנת RocketSim לאימות התכנון של השבבים שלה עצמה. מדובר בהמלצה ראשונה במעלה, שכן NVIDIA נחשבת ליצרנית שבבים מהגדולים בתעשייה. מעבד Tesla לשם המחשה, מכיל כ-3 מיליארד טרנזיסטורים, כמו במעבדים החזקים ביותר של אינטל.

מחשוב גפרי מיחשוב מקבילי
דייויד קירק

המאבק על המיינסטרים

אולם מבחינת NVIDIA, ההשקעה הזו היא רק מרכיב (לא גדול) במהלך אסטרטגי ארוך טווח, שחלקו ישראלי מאוד, וחלקו קשור למגמות כלל-עולמיות.

במהלך הכנס, רמז לכך דייויד קירק, עמית NVIDIA אשר שימש מדען ראשי של החברה במשך שנים רבות: "המחשוב הסדרתי שעליו מבוסס ה-CPU הוא רק מקרה פרטי של מחשוב מקבילי. אנחנו רואים את המחשוב המקבילי כתשתית חזקה המתאימה ליישום בכל עולם המחשוב".

"מעבדי Tesla החדשים מסדרה 20 הם מחשבים מהירים ראשונים שאנחנו בונים לא כמעבדים גרפיים – אלא כמחשבים לכל דבר. ארכיטקטורת CUDA שאותה פיתחנו מאיצה את כל תהליכי המחשוב מכיוון שהיא מתוכננת לבצע חישובים רבים במקביל. כיום היא עוברת לשלב הבא: תמיכה ביישומי הנדסה, תעשיות הייצור והמחקר המדעי.

"באמצעות מעבדים מקביליים מהסוג זה ניתן כיום לבצע הדמיות MRI המבוססות על ניתוח המלחים בגוף ולא רק על ניתוח צפיפות הנוזלים בגוף. הדמיות אלה מדוייקות יותר ומספקות מידע רפואי על תהליכים המתחוללים בתוך הגוף. אנחנו גם מרחיבים את הפעילות בשוק האבזרים הניידים. שוק המחשוב הנייד צומח במהירות גדולה יותר משוק המחשוב המסורתי, הן במספר יחידות והן בחדשנות. לכן התחלנו להשקיע לפני מספר שנים במערכות דלות אנרגיה (Tegra). אנחנו מביאים את היכולות של העיבוד המקבילי לשוק הנייד".

הרעיון של אינטל

מהבחינה הזו, ההשקעה ב- Rocketick היא השקעה בתחום תעשייתי מובהק ש-NVIDIA מייצרת בו דריסת רגל: שוק התכנון האלקטרוני לתעשיית המוליכים למחצה. מעניין לציין שבכך היא מאמצת אסטרטגיה שגובשה על-ידי אינטל בעשור הקודם: השקעה בחברות סטארט-אפ שמוצריהן מגדילים את הביקוש למוצר הליבה של החברה.

מעבד מקבילי GPU הייטק הי-טק
מעבד Tesla 20 החדש של NVIDIA

בנוסף לאסטרטגיה הגלובלית, קיים כאן גם מהלך ישראלי מעניין. סגן נשיא לפיתוח ב-NVIDIA, ג'ף הרבסט, חזר מספר פעמים על האמירה שהחברה לא מתכננת לפתוח משרד בישראל. יחד עם זאת, הוא הביע התעניינות עצומה במה שמתחולל בארץ בתחום המחשוב.

הפתעה ישראלית

"הגעתי לישראל לפני שלוש שנים וגיליתי להפתעתי שיש כאן התעניינות עצומה במחשוב גרפי ובארכיטקטורת CUDA. הגענו למסקנה שלישראל חשיבות מיוחדת עבורנו. לא בגלל שיש כאן שוק גדול, אלא בזכות העובדה שהיא נמצאת בחזית הפיתוח העולמי בתחומי הטכנולוגיה והמיחשוב והיא אחת מהמדינות המובילות בעולם בתחום המחקר של מחשוב עתיר עוצמה (HPC). לצד כל זאת, מתקיימת כאן מערכת הון סיכון וקהיליית סטארט-אפים תוססת שהיא שניה לדעתי רק לזו של ארצות הברית".

אגב, NVIDIA מכירה מקרוב חלק מהמחקר הישראלי בתחום המחשוב. קהילת 4,000 המפתחים הפועלים בחברה, כוללת גם סטודנט של הטכניון המבצע במעבדות החברה את התואר השלישי שלו במדעי המחשב.

הכנס אורגן על-ידי חברת Sagivtech המשמשת כזרוע ייעוץ מקצועית של NVIDIA בארץ.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחשבים ומערכות משובצות , סמיקונדקטורס , תוכנה ותכנון אלקטרוני