תקלה בלוויין עמוס-5: צפוייה דחייה בשיגור

4 יולי, 2011

הלוויין מיוצר על-ידי חברת ISS הרוסית, הנמצאת בבעלות ממשלת רוסיה. בשנה שעברה הושבתה פעילותו של לוויין הביניים עמוס 5i, אשר נרכש מחברת AsiaSat. חלל תקשורת החלה בהכנות לייצור הלוויין עמוס 6

הלוויין מיוצר על-ידי חברת ISS הרוסית, הנמצאת בבעלות ממשלת רוסיה. היא גברה בתחרות על התעשייה האווירית, לאחר שקיבלה תמיכה מהממשלה הרוסית

SPACE COMMUNICATION SATELLITE הייטק הי-טק אלקטרוניקה

תקלה שהתגלתה בבדיקות לקראת שיגור של הלוויין עמוס-5 של חברת חלל תקשורת, עשויה לדחות את השיגור למועד שהוא עדיין בלתי ידוע.

הרכבת הלוויין עמוס 5 במפעל ISS ברוסיה

התקלה הזו מצטרפת לתקלה נוספת שאירעה בלווייין עמוס 5i, אשר עשוייה להשפיע על יישום אסטרטגיית עמוס 5 של החברה.

היום הודיעה חברת חלל תקשורת שהתגלתה תקלה באחת מיחידותיו של הלוויין. החברה ויצרנית הלוויין בוחנות את משמעויות התקלה, וימסרו דיווח נוסף עם קבלת התוצאות.

הרוסים זכו בתחרות

הלוויין עמוס 5 מיוצר על-ידי חברת ISS-Reshetnev הרוסית, הנמצאת בבעלות ממשלתית. החברה הרוסית זכתה בפרוייקט לאחר תחרות קשה מול התעשייה האווירית, אשר ייצרה את כל לווייני עמוס עד כה.

גורמים המקורבים לפרוייקט סיפרו ל-Techtime שהרוסים זכו במכרז בעקבות החלטה של ממשלת רוסיה להיכנס לשוק לווייני התקשורת העולמי. פרוייקט עמוס 5 נועד להיות פרוייקט דגל שיפתח בפניהם את השוק העולמי.

כדי לסייע לחברה, העניקה ממשלת רוסיה סבסוד הנאמד בכ-50 מיליון דולר. הדבר איפשר לחברת ISS להגיש הצעה הכוללת תכנון, אינטגרציה ובדיקות של הלווייין, וכן הסכם שיגור במחיר אטרקטיבי (על-גבי משגר המשגר גם לוויין ממשלתי רוסי) וכן "נקודת שמים" במסלול גיאוסינכרוני, אשר ה-ITU העניקה לרוסיה.

בסך הכל, היקף העיסקה נאמד על-ידי החברה בכ-157 מיליון דולר. סכום נמוך משמעותית מהמחיר של התעשייה האווירית. עבור חברת ISS זו היתה עיסקה כדאית. היא סייעה לה לשפר את האלקטרוניקה החללית שלה, ולעבור לייצור לוויינים בעלי אורך חיים של 15 שנה (כמקובל במערב), ולא 10 שנים, כפי שאיפיין את לווייני התקשורת הרוסיים עד לפרוייקט עמוס 5.

עמוס 5i הושבת

Amos Spacecom Satellite
הלוויין AsiaSat 2 שקיבל את הכינוי Amos 5i

מדובר בעיכוב נוסף בפרוייקט עמוס 5. לאחר שבסוף 2009 התברר שהפרוייקט מתעכב, רכשה חלל תקשורת בינואר 2010 את הלוויין AsiaSat 2 תמורת 47 מיליון דולר והעניקה לו את השם עמוס 5i. מדובר בלוויין שהיה קרוב לסוף תקופת השירות שלו. חלל תקשורת החלה לשווק את שירותיו באזור הכיסוי של אפריקה, מתוך כוונה שעם שיגור עמוס 5 יועברו השירותים אל הלוויין החדש. אלא שלאחר הרכישה התברר שהדלק שנותר במיכליו לא יספיק כדי לספק שירות עד למועד השיגור של עמוס 5, ולקראת סוף 2010 החברה נאלצה להשבית אותו.

כדי לשמר את הלקוחות, סיפקה חלל תקשורת את השירות ללקוחות עמוס 5i באמצעות לוויינים חלופיים של מפעילים אחרים. ההפרשות שביצעה לצורך כך היו הגורם להפסד שעליו דיווחה ברבעון השני של 2010.

לאחרונה הודיעה החברה שצבר ההזמנות עבור שירותי הלוויין עמוס 5 מסתכם כבר ב-62 מיליון דולר. ל-Techtime נודע שבימים אלה נערכת חלל תקשורת לקראת ביצוע הזמנות לתכנון וייצור הלוויין עמוס 6. החברה פירסמה בקשות להצעת מחיר, וככל הנראה מתמודדות עליהן חברת ISS הרוסית והתעשייה האוווירית בישראל.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , חלל , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית