הפטנט הסודי של סמסונג: מישטור היצירתיות של מהנדסיה

27 מרץ, 2013

אחד מהסודות המסחריים של סמסונג הקוריאנית נעוץ בעובדה שהיא לא סומכת על היצרתיות של מהנדסיה על-מנת להגיע לפתרונות הנדסיים יצירתיים. במקום זאת היא אימצה שת שיטת TRIZ המארגנת את היצירתיות של העובדים

החברה אימצה את שיטת TRIZ ובשנת 2007 מינתה דירקטור לתחום החדשנות, ודרשה מכל החברות הבנות להציג פתרונות חדשניים לבעיות הליבה

SAMSUNG_TRIZ

החודש הפגינה חברת סמסונג הקוריאנית ביטחון יוצא דופן ויצאה בהכרזת מלחמה גלויה כנגד ההגמוניה של אפל בשוק הסמארטפונים, עם ההשקה הראוותנית של Samsung 4S. הייחוד בהשקה לא היה בהפגנת היכולת הטכנולוגית של סמסונג, אלא במשהו חמקמק בהרבה – ניסיון להציג בשורה בתחום הממשק אדם מכונה – לקחת מאפל את תג היוקרה "מדליק".

כבר זמן רב נחשבת סמסונג לחברה חדשנית ראשונה במעלה. היא מובילה עולמית בתחום המסכים, מכשירי הטלוויזיה הדיגיטליים, מפתחת ומייצרת רכיבים, ספקית מרכזית של סוללות ופעילה בעשרות תחומים נוספים. בשנת 2012 החזיקה סמסונג ב- 47,885 פטנטים בארה"ב, פי עשרה מאשר אפל (4,649 פטנטים). למרות זאת רבים מתייחסים אליה כאל חברה המעתיקה את מוצריה.

בפועל, סמסונג משקיעה הון עתק במרכזי פיתוח בעולם. בשנת 2012 היא השקיעה כמיליארד דולר במרכזי פיתוח מסביב לעולם ורכשה חברות טכנולוגיה בארצות הברית לבדה בכ-160 מיליון דולר. בשנת 2013 היא כבר הספיקה להקים מרכז פיתוח חדש (Samsung Strategy and Innovation Center) בעמק הסיליקון, ולייסד קרן חדשה בהיקף של 100 מיליון דולר לפיתוח רכיבים חדשים.

גם בתחום השיווק וההפצה סמסונג מגלה חשיבה חדשנית. באפריל 2012 היא הקימה את חנות קונספט הראשונה בדלהי, הודו, ומאז פתחה חנויות נוספות בקנדה, אוסטרליה ופקיסטאן, וחתמה על הסכמי "חנות בתוך חנות" עם רשתות גדולות ברוסיה, בסין, במלזיה ועוד. האסטרטגיה הזו הולידה אלפי חנויות קונספט בעולם בתוך שנה אחת בלבד. אולם בניגודלחברות טכנולוגיות מערביות, האוהבות להתגאות בחדשנות ובדרכים שבהן הן מעודדות חדשנות, סמסונג לא אוהבת לדבר על הנושא.

שתי תרבויות שונות

גישתה הבסיסית של סמסונג שונה מזו של Google, אשר דוגלת במתן חופש ביטוי למהנדסיה, ומקצה 20% מזמן העבודה לקידום פרויקטים חדשניים. סמסונג לעומתה, מכשירה מהנדסים ומשלבת אותם באופן שיטתי בפרויקטים אסטרטגיים בחברה. לדוגמה, לפתרון בעיות כרוניות בתהליכי היצור של טכנולוגיית הצג הגמיש AMOLED LTPS, גובש צוות עבודה תחת מנהל בכיר בדרגת CEO, שפיתח תהליכי ייצור חדשים.

נראה שהחברה לא אוהבת לספר על האימוץ של  גישת TRIZ לחשיבה המצאתית. השיטה נכנסה לראשונה לחברה לפני כעשר שנים לאחר שסמסונג חתמה על הסכמי שיתוף פעולה עם ממשלת רוסיה (שבה השיטה פותחה). כבר ב-2003 נזקפו לזכות השיטה רישום של כ-50 פטנטים, וחיסכון של כ-100 מיליון דולר בפרויקט שעסק במכשירי DVD. עד שנת 2004 הונחלה השיטה בכל חטיבות החברה, וכל מהנדס שנקלט לעבודה בסמסונג עבר הדרכה מעמיקה בחשיבה המצאתית. בשנת 2007 מונה דירקטור לתחום החדשנות, וכל החברות הבנות של סמסונג נדרשו להציג פתרונות חדשניים לבעיות הליבה שלהן.

PATENTS_USשיטת TRIZ מבוססת על ההנחה שקיימים כללים לחשיבה המצאתית שיטתית. ממציא השיטה, גיינריך אלטשולר וצוותו, סרקו יותר מ-3 מיליון פטנטים רשומים ומיצו מתוכם כ-40 כללים להשגת פיתרונות יצירתיים. לאחר מותו של אלטשולר, המשיכו תלמידיו בפרוייקט ועד היום גיבשו כ-450 כללי יצירתיות המעוגנים במערכת המומחה I-TRIZ המאפשרת לכל אחד ללמוד לחשוב בצורה המצאתית.

כותב המאמר עמוס רדליך, מתמחה בחשיבה המצאתית ומעביר סדנאות מקצועיות בנושא. למידע נוסף: www.itriz.co.il

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , משפט וקניין רוחני , קניין רוחני , תעשייה וניהול