Intel מאיצה את הפעילות של חטיבת שירותי הייצור

6 יוני, 2014

אסטרטגיית x86 משתכללת: מה שהחל כעיסקת ייצור מוגבלת עם חברת Altera, מתחיל להתברר כתחום אסטרטגי חדש של אינטל הפועל במסגרת קבוצת Intel Custom Foundry Group.

עיסקת הייצור המוגבלת עם Altera הפכה לתחום אסטרטגי חדש של חברת Intel 

תוכנית הרחבת מפעל הייצור של אינטל באורגון, ארה"ב
תוכנית הרחבת מפעל הייצור של אינטל באורגון, ארה"ב

בחודש פברואר 2013 נחתם הסכם בין אינטל לבין חברת Altera, שלפיו תייצר אינטל את הרכיבים המיתכנתים (FPGA) הגדולים ביותר של אלטרה בטכנולוגיית Tri-Gate החדשה. זו הייתה עיסקה יוצאת דופן: לראשונה בתולדותיה (למעט במקרים ספורים וחסרי משמעות), אינטל משתמשת בכושר הייצור שלה כמנוף עיסקי שבו היא פועלת כספק שירותי ייצור שבבים.

מאז ההסכם הראשון, הפכה הפעילות לתחום בפני עצמו והוקם באינטל גוף ייעודי חדש בשם Intel Custom Foundry. אינטל גם החתימה לקוחות נוספים לשירותיה, בהם: Achronix, Tabula, Netronome ו-Microsemi האמריקאית. האחרונה היא לקוחה חשובה מאוד, מכיוון שהיא מספקת רכיבים הדורשים עמידה בדרישות מחמירות של הספק, אמינות, בטיחות וביצועים עבור שוקי הביטחון, התעופה והחלל.

 

רכיב ה-FPGA של אלטרה שפתח את עיסקי הקבלנות של אינטל
רכיב ה-FPGA של אלטרה

המתחרה החדשה של TSMC

בשוק השבבים הפעילות הזאת נקראת Foundry Services, ועוסקות בה חברות כמו TSMC, GlobalFoundries ואפילו חברת טאואר (TowerJazz) הישראלית. באינטל היא קיבלה את הכינוי Custom Foundry.חברת אינטל מספקת מעט מאוד מידע על הקבוצה: בדו"ח השנתי של 2013 היא מקדישה לה שתי שורות לקוניות בלבד. אולם בדיקה זהירה של ההודעות שלה מגלה שהקבוצה הזו עברה משלב הניסוי לשלב ההתרחבות.

אינטל פתחה אתרי גיוס עובדים ברשתות החברתיות עבור קבוצת הייצור, והחלה לחתום על הסכמי שיתוף פעולה מקיפים. רק בחודש האחרון היא הכריזה על ארבעה הסכמים לשיתוף פעולה עם חברות המספקות תוכנות לתכנון אלקטרוני (EDA). שיתוף פעולה מהסוג הזה חיוני לקבלת עבודות ייצור, שכן לכל קבלנית ייצור יש תהליכים שונים במקצת, ותוכנות ה-EDA צריכות להתחשב במאפיינים של כל תהליך, כדי שהשבב יתפקד היטב לאחר הייצור.

אינטל חתמה על הסכם עם חברת Cadence להתאמת כלי הפיתוח שלה לתכנון שבבים אנלוגיים ודיגיטליים שייוצרו מטרנזיסטוריTri-Gate  תלת מימדיים בתהליכים של 22 ננומטר ו-14 ננומטר. היא הכריזה על תאימות התהליכים שלה לתוכנות הפיתוח של חברת Synopsys לייצור בטכנולוגיית Tri-Gate בתהליכי 22 ננומטר ו-14 ננומטר.

בתחילת השבוע היא הכריזה על שיתוף פעולה מקביל עם חברת Mentor Graphics שגם הוא ממוקד בתהליכי 14-22 ננומטר לטרנזיסטורי Tri-Gate, ועם חברת ANSYS, המפתחת תוכנות סימולציה לבדיקת ההתנהגות התרמית והאלקטרו-מגנטית של המעגל המתוכנן.

כל אלה מלמדים שאינטל נמצאת במהלך שנועד להתאים את כל הכלים המובילים בתחום התכנון האלקטרוני לתהליכי 22 ננומטר ו-14 ננומטר, שבהם היא מעוניינת לספק שירותי ייצור לתעשייה. מאתר גיוס העובדים של אינטל ניתן ללמוד שפעילות שירותי הייצור תינתן באמצעות המפעלים שלה באורגון, קליפורניה, אריזונה, טורונטו והודו.

חלק מהשותפים העיסקיים של ICS, מתוך מצגת של הקבוצה
חלק מהשותפים העיסקיים של ICS, מתוך מצגת של הקבוצה

בדו"ח השנתי שלה מופיעה הערה מעניינת בקשר לאסטרטגיה של הקבוצה: "רוב המתחרות של אינטל מתבססות על יצרני צד שלישי דוגמת TSMC ו-GlobalFoundriesלקבלת שירותי ייצור, הרכבה ובדיקות. התחלנו לספק את שירותי הייצור כאלטרנטיבה ליצרנים האלה".

אסטרטגיית x86

קשה להאמין שאינטל בומה את החטיבה כגוף עיסקי שישפר את המאזן שלה באמצעות מתן שירותי ייצור. ההשקעות הגדולות ושולי הרווח הנמוכים בתחום הזה לא אמורים לעניין חברה כמו אינטל. סביר יותר להניח שהיא החליטה להשתמש בעוצמת הייצור שלה כדי לחזק את מעמדה של ארכיטקטורת x86 שלה בשוק.

להערכת חברת המחקר IC Insights, נתח השוק של ארכיטקטורת אינטל ירד מ-70% לפני חמש שנים לכ-62% כיום, ומכירותיה בתחום המעבדים מפגרות אחר קצב הצמיחה העולמית. לפני שבוע קיבלנו תזכורת נוספת עד כמה רחוק מוכנה אינטל ללכת כדי לחזק את מעמד הארכיטקטורה שלה:

אינטל דיווחה על הסכם עם חברת Rockchip הסינית שלפיו רוקצ'יפ תפתח רכיב SoC המבוסס על מעבד Atom ומודם של אינטל, עבור שוק הטאבלטים מבוססי אנדרואיד. הרכיבים החדשים שיוגדרו כחלק ממשפחת רכיבי רכיבי SoFIA 3G מיועדים לטאבלטים ברמת הכניסה ויהיו בעלי ארבע ליבות עיבוד.

מדובר בהסכם ראשון מסוגו, שבו אינטל מעבירה את ארכיטקטורת x86 לחברה אחרת (שעד היום התמחתה בארכיטקטורת ARM), כדי שהיא תשלב את המומחיות שלה בתחום התקשורת הניידת ותפתח שבבים חדשים שירחיבו את השוק של ארכיטקטורת אינטל.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , ייצור וקבלנות משנה , סמיקונדקטורס