נותק הקשר עם הלוויין עמוס-5; חשש שהוא אבד בחלל

22 נובמבר, 2015

הלוויין עמוס-5 יוצר על-ידי חברת ISS-Reshetnev הרוסית ושוגר לחלל בסוף 2011. הוא סבל ממספר תקלות חוזרות. בשבת בבוקר נותק הקשר איתו, ולא חודש עד הערב. חברת חלל הביע חשש מאובדן מלא של הלוויין. הבהירה שהוא מבוטח

עמוס-5 יוצר על-ידי חברת ISS-Reshetnev הרוסית ושוגר לחלל בסוף 2011. הוא סבל ממספר תקלות חוזרות. בשבת בבוקר נותק הקשר איתו, ולא חודש עד הערב. חברת חלל הביע חשש מאובדן מלא של הלוויין, אולם הבהירה שהוא קיבל כיסוי ביטוחי מלא

הלוויין עמוס-5
הלוויין עמוס-5

חברת חלל תקשורת (Spacecom) דיווחה אתמול כי ניתק קשר עם הלוויין עמוס-5 (Amos 5) ופסקו השירותים המסופקים על-ידו ללקוחות. עדיין אין בידי החברה מידע על מהות התקלה שגרמה לאובדן הקשר. ההודעה נמסרה לאחר 12 שעות של מאמצים לחדש את הקשר עם הלוויין, לללא הצלחה..

החברה מסרה שהלוויין מבוטח בסכום של 221 מיליון דולר ארה"ב, ובמידה ויתברר שמדובר בכשל מוחלט של הלוויין (Total Loss), תהיה 2 לכך השפעה זניחה על ההון העצמי של החברה. בנוסף, היא דיווחה שכל ההסכמים עם לקוחות כןללים סעיפים הפוטרים אותה החברה מאחריות במקרים של אי-יכולת טכנית לספק את השירות עקב כשל בלוויין.

תקלות חוזרות ונשנות

הלוויין עמוס-5 שוגר לחלל מבסיס החלל בייקונור שבקזחסטן בחודש דצמבר 2011 באיחוד של מספר חודשים עקב מספר תקלות שהתגלו בו. בחודש יולי 2011 התגלתה תקלה באחת מיחידות הלוויין שגרמה לדחייה של יותר מחודש במועד השיגור. כעבור חודשיים הודיעה החברה שהתקלה תוקנה, אולם לא מסרה מהי התקלה שהתגלתה וכיצד תוקנה.

גם לאחר השיגור התגלו בו מספר תקלות. בחודש מאי 2012 התגלתה תקלה בספק הכוח מספר 1 שגרמה לירידה בביצועיו. בעקבות זאת, הועברה משימת אספקת הכוח לספק מספר שניים. אלא שהבעיה לא נפתרה לגמרי: כעבור ארבעה חודשים התגלתה תקלה בספק הכוח מספר 2, אשר מונעת ממנו להפעיל חלק מהמנועים אחראים על יציבותו ושמירת מיקומו בחלל.

שיגור עמוס-5 מבייקונור, קזחסטן
שיגור עמוס-5 מבייקונור, קזחסטן

בניגוד לשאר הלוווינים בסדרה עמוס, הלוויין עמוס 5 לא יוצר בישראל, אלא על-ידי חברת ISS-Reshetnev הרוסית הנמצאת בבעלות ממשלתית, שהתחרתה על הפרוייקט מול התעשייה האווירית (IAI), שייצרה עד כה את כל לווייני עמוס. ל-Techtime נודע שממשלת רוסיה סייעה לחברת ISS לזכות בתחרות, במטרה להיכנס לשוק לווייני התקשורת בעולם.

עבור הרוסים זה נחשב לפרוייקט יוקרתי, אשר יכול להכניס אותם לשוק של לווייני תקשורת מהדור החדש, אשר מתוכננים לפעול בחלל יותר מ-15 שנים. לצורך זה העניקה ממשלת רוסיה תמיכה רחבה לפרוייקט, שכללה סיבסוד שהיקפו נאמד בכ-50 מיליון דולר, יכולת שיגור על-גבי משגר ממשלתי רוסי ו"נקודת שמים" שה-ITU העניקה לרוסיה. עלות הפרוייקט הסתכמה בכ-160 מיליון דולר.

בעקבות המעורבות של ממשלת רוסיה, הופעלו בישראל לחצים רבים לשמירה על ייצור מקומי של הלוויין עמוס-6. בשלב מסויים התע"א אף איימה שאם לא תזכה בפרוייקט עמוס-6, היא תסגור את קו ייצור הלוויינים הגיאו-סינכרוניים (GEO), שהם לווייני תקשורת המצויים בנקודה קבועה ביחס לכדור הארץ בגובה של 36,000 ק"מ. ביוני 2012 היא ניבחרה על-ידי חברת חלל כספק הפיתוח והייצור של לוויין התקשורת עמוס-6.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , חלל , תעופה וביטחון