ברודקום תציע לרכוש את קואלקום תמורת 100 מיליארד דולר

5 נובמבר, 2017

סוכנות בלומברג דיווחה שברודקום מתכננת את עסקת המיזוג הגדולה ביותר בתולדות תעשיית השבבים. שווי השוק המשותף של ברודקום וקואלקום עומד על יותר מ-200 מיליארד דולר. המיזוג צפוי להיתקל בקשיים מצד הרגולטורים בעולם

Qualcomm HQ

האם אנחנו עומדים בפני עסקת המיזוג הגדולה ביותר בתולדות תעשיית הטכנולוגיה העולמית? על-פי דיווחים שהתפרסמו בסוף השבוע בתקשורת העולמית, צפויה חברת ברודקום-אוואגו (Broadcom-Avago) להגיש בימים הקרובים הצעת ענק לרכישת חברת קואלקום (Qualcomm) בסכום של כ-100 מיליארד דולר. אם תצא לפועל, תהיה זו עסקת המיזוג הגדולה ביותר אי-פעם של שתי חברות טכנולוגיה.

סוכנות הידיעות בלומברג מסרה על העיסקה וציטטה מקורות "המקורבים לעיסקה" שמסרו לה כי מנכ"ל ונשיא ברודקום, הסינגפורי הוק טאן, שוקל להגיש הצעה לרכוש את מניות קואלקום לפי מחיר של 70 דולר למניה. מיזוג בין שתי החברות ייצור את יצרנית השבבים השלישית בגודלה בעולם מבחינת שווי שוק, אחרי אינטל וסמסונג. המשקיעים של שתי החברות הגיבו בחיוב לידיעות הראשוניות. מנייתה של קואלקום זינקה ביום שישי ב-13%, ואילו מניית ברודקום עלתה ב-5.5%.

מסע הרכישות של ברודקום

מנכ"ל ברודקום הוק טאן

ברודקום מייצרת שבבים עבור תקשורת אלחוטית ותקשורת בפס רחב. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 113 מיליארד דולר וב-2016 עמדו הכנסותיה על 13.2 מיליארד דולר. ברודקום במתכונתה הנוכחית היא בעצמה תולדה של מיזוג ענק בתעשיית השבבים: בשנת 2015 רכשה חברת אוואגו את ברודקום תמורת 37 מיליארד דולר באחד המיזוגים הגדולים ביותר בתעשיית הסמיקונדוקטור בשנים האחרונות. למרות שאוואגו רכשה את ברודקום, היא החליטה לשמור על שם המותג ולהמשיך לפעול תחת השם ברודקום.

אוואגו נוסדה בשנת 2006 לאחר ששתי קרנות הון, KKR ו-Silver Lake, רכשו את החברה הבת הסינגפורית של Agilent Technologies (כיום Keysight) תמורת 2.6 מיליארד דולר. המנכ"ל והנשיא, הוק טאן, הוביל בעשור האחרון מדיניות אגרסיבית של רכישות שהפכו את אוואגו מחברת נישה קטנה יחסית לאחת מהחברות הגדולות ביותר בתעשיית השבבים. בין הרכישות הבולטות שביצעה החברה ניתן למנות את רכישת CyOptics ב-2008 ב-400 מיליון דולר, את LSI Corporation ב-2013 תמורת 6.6 מיליארד, וב-2014 את PLX Technology תמורת 309 מיליון דולר ואת Emulex תמורת 764 מיליון דולר. רכישת ברודקום ב-2015 היוותה את שיאה של אסטרטגיית הרכישות של אוואגו, אשר הפכה אותה לחברת ענק בתחום השבבים.

האם המיזוג יעבור את משוכת הרגולציה?

אחת מהמשוכות המשמעותיות ביותר שעשויה לעמוד בדרך להשלמת עסקת מיזוג עם קואלקום היא קבלת אישורים רגולטוריים ברחבי העולם, ובעיקר בארצות הברית. שווי השוק המשותף של שתי החברות עומד על יותר מ-200 מיליארד דולר, כאשר החברה הממוזגת עשויה להיות בעלת מעמד כמעט מונופוליסטי בתחום שבבי התקשורת האלחוטית, בעיקר בשוק המובייל. בשנים האחרונות מצוי שוק הסמיקונדוקטור העולמי בתהליך של קונסולידציה שבא לידי ביטוי בשורה ארוכה של מיזוגים ורכישות בהיקף שיא של כמעט 300 מיליארד דולר. מגמת הקונסולידציה מובילה ליצירת חברות ענק אשר מחזיקות בכוח ריכוזי בכל מיני תחומים. הרשויות הרגולטוריות מנסות להציב תנאים לעסקאות הללו במטרה לשמור על התחרותיות ורמת המחירים בשוק.

כך למשל, בנובמבר 2015 חתמה ברודקום על הסכם לרכישת יצרנית השבבים האופטיים ברוקייד (Brocade) תמורת 5.9 מילארד דולר, אך מיזוג זה טרם אושר סופית על ידי ועדת הסחר הפדרלית בארצות הברית (FTC). ביום חמישי האחרון, במהלך פגישה עם נשיא ארצות הברית דונאלד טראמפ, הודיע טאן כי יעביר את מטה החברה מסינגפור לארצות הברית. ככל הנראה המהלך נועד לקדם את קבלת האישור לעסקת ברוקייד, ולהקל על החברה לבצע רכישות בארצות הברית, זאת על רקע הקשיים שמערימות הרשויות הרגולטוריות בארצות הברית על רכישות של חברות שבבים אמריקאיות על-ידי חברות זרות.

המיזוג שיציל את קואלקום

במצבה הנוכחי, קואלקום עשויה להיות מטרה נוחה להשתלטות. חברת קואלקום נחשבת לאחת מיצרניות השבבים המובילות בתעשיית המובייל ומספקת שבבי תקשורת ומודמים כמעט לכל היצרנים, כולל לחברת אפל. עם זאת, בשנה האחרונה נקלעה קואלקום לסכסוך משפטי עם אפל וזאת לאחר שאפל הגישה בבית המשפט הפדרלי בקליפורניה תביעה משפטית כנגד קואלקום בטענה שהיא גובה תמלוגים מופרזים על השימוש בטכנולוגיות שלה. מדיניות התמלוגים הבעייתית של קואלקום הובילה גם לשורה של קנסות שספגה החברה מרשויות רגולטוריות ברחבי העולם. בחודש שעבר הטילה הרשות הרגולטורית בטאיוואן קנס של 774 מיליון דולר על קואלקום, בטענה שקואלקום מנצלת את מעמדת בשוק כדי לדחוק מתחרות ולגבות תעריפים מופרזים.

ההסתבכויות הללו התבטאו גם בשורת הרווח של החברה. ברבעון השלישי של 2017 דיווחה קואלקום על ירידה שנתית של 12% בהכנסות, בין היתר בשל הסכסוך המשפטי עם אפל. מאז תחילת השנה איבדה מניית קואלקום בנסד"ק כ-20% ממחירה (לפני הזינוק ביום שישי), בהשוואה לעלייה של 41% במדד הסמיקונדוקטור של פילדלפיה, העוקב אחר מניות בולטות בתעשיית השבבים. המוניטין הבעייתי של קואלקום גם כן עשוי להיות לרועץ בדרך להשלמת עסקת מיזוג עם ברודקום.

נשאלת גם השאלה כיצד ישפיע ניסיון של ברודקום לרכוש את קואלקום על המיזוג בין קואלקום ל-NXP. באוקטובר 2016 חתמה קולאקום על הסכם לרכישת NXP תמורת 38 מיליארד דולר. עם זאת, השלמת העסקה עדיין ממתינה לקבלת אישור הרשות הרגולטורית באיחוד האירופי, אשר הביעה חשש כי המיזוג יפגע בתחרותיות בשוק השבבים באיחוד האירופי ויוביל לעליית מחירים. במידה וברודקום תגיש את הצעת הרכש, הדבר מלמד שגל המיזוגים והרכישות שאיפיין את שנת 2016 עדיין לא שכך, ושהארגון מחדש בתעשיית השבבים העולמית רחוק מסיום.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: מיזוגים ורכישות , סמיקונדקטורס , תקשורת אלחוטית