בלעדי: מעבדי אינטל ישולבו ב-FPGA עתידיים

30 נובמבר, 2017

מנהל האסטרטגיה של Intel PSG, גילה ל-Techtime שבינתיים אין תיאום בין קבוצת ה-FPGA לבין מובילאיי. "בעתיד אולי ייצא שבב משותף". תייצר גם רכיבים המבוססים על ארכיטקטורת אינטל, והחלה בתכנון רכיבי 7 ננומטר

Vincent Hu Intel PSG

מנהל האסטרטגיה של חברת Intel PSG, לשעבר Altera, וינסנט הו, הגיע השבוע לישראל כדי להשתתף בכנס Intel PSG Innovation 2017, שהתקיים ביום ד' במתחם אבניו בקרית שדה התעופה בארגון חברת איסטרוניקס, נציגת Intel PSG בישראל. במסגרת הביקור הוא נפגש עם Techtime לראיון שבו הציג את כיווני ההתפתחות המרכזיים של אינטל בתחום הרכיבים המיתכנתים. כזכור, בשנת 2015 רכשה אינטל רכשה את יצרנית הרכיבים המיתכנתים (FPGA) אלטרה בעיסקה הגדולה ביותר בתולדותיה בהיקף של כ-16.7 מיליארד דולר.

כיום החטיבה מעסיקה כ-3,400 עובדים ומכירותיה מסתכמות בכ-1.9 מיליארד דולר בשנה. ברבעון האחרון של 2017 צמחו המכירות בכ-10% והסתכמו בכ-469 מיליון דולר. וינסנט הו מכיר היטב את החברה, שבה הוא שימש בתפקידי ניהול והנדסה במשך 14 שנים והצטרף לאינטל בעקבות עיסקת הרכישה.

כיצד אתם משתלבים באסטרטגיית הרכב האוטונומי של אינטל?

הו: "הרכב האוטונומי הוא שוק יעד חשוב, מכיוון שה-FPGA מאוד יעיל בהיתוך (Fusion) ובשילוב המידע המגיע מהסנסורים הרבים שיהיו ברכב. הדבר מתחבר גם אל השוק של הדור החמישי, מכיוון שה-5G מביא לחיבוריות של דברים חדשים, ואחד מהם הוא הרכב. הרכב האוטונומי אוסף הרבה מאוד מידע, שחלק ממנו נישלח באמצעות 5G אל מרכזי הנתונים, וחלק משודר לכלי-רכב אחרים ולתשתיות הדרך (V2X). היכולת שלו להפעיל רשתות נוירוניות הופכת אותו לחשוב מאוד במערכות הבינה במלאכותית ברכב".

אלא שכאן אתם מתחרים במובילאיי, שהיא חברה של אינטל…

"כיום אנחנו חושבים שיש בתחום הזה שני סוגי לקוחות שונים. מובילאיי מתאימה למערכות צרכניות ולמערכות סגורות. השבב שלה אוסף מידע ומשתמש בו מיידית. קיים שוק נוסף שאותו אנחנו מכנים בשם 'מערכות פתוחות'.  חברות כמו Uber למשל, מתעניינות יותר במידע המגיע מהרכב מאשר ברכב עצמו. לדעתי הן יעדיפו להשתמש ברכיבי FPGA. קיימת אפשרות שבעתיד יהיה מוצר משותף הכולל רכיב FPGA ומעבד של מובילאיי, אבל בינתיים אין לנו מפת דרכים משותפת".

Intel Acceleration Card
כרטיס האצה לשרתי Xeon המבוסס על רכיב מיתכנת Arria 10

מה הם שוקי היעד העיקריים שאתם מתמקדים בהם?

"ה-FPGA חשוב במערכות צבא וביטחון עבור יישומים כמו מערכות מכ"ם, לוחמה אלקטרונית, אנליטיקס וכדומה. ההתפתחות של הדור החמישי (5G) היא הזדמנות גדולה מאוד עבור רכיבי FPGA. אנחנו גם רואים הזדמנות עצומה בתחום העיר החכמה. בשוק הזה יש הרבה מאוד סנסורים ומצלמות, ולכן חלק גדול מאוד מהעיבוד צריך להתבצע בקצות הרשת (Edge), שבהן ה-FPGA ממלא תפקיד מרכזי לצד ה-CPU. כאמור, ה-FPGA יעיל מאוד בביצוע פעולות הסקה (Inferencing) של רשתות לימוד עומק (Deep Learning) שכבר עברו אימון. כלומר, יישום תובנות בינה מלאכותית כמו זיהוי אובייקטים וכדומה. בעבר שוק הנטוורקינג והטלקום היה השוק הגדול ביותר שלנו, וכיום אנחנו רואים צמיחה גדולה בתחומי הענן ומרכזי הנתונים. להערכתי אנחנו מחזיקים ברוב השוק של FPGA בענן, וחברת מיקרוסופט היא אחת מהלקוחות הגדולות ביותר שלנו ומשתמשת ב-FPGA שלנו בשירות ענן שלה Azure ובמנוע החיפוש Bing".

מדוע ה-FPGA הוא מאיץ טוב בענן?

"במרכזי הנתונים יש עומסים מסוגים שונים, כמו למשל וידאו אנליטיקס, נטוורקינג ועוד. יש למשל רכיבי ASIC המותאמים להפעלת אלגוריתמים מיוחדים. ניתן להשתמש במעבדים ייעודיים כמו GPU להאצת פעולות ספציפיות, כמו הזרמת וידאו משום שהם יודעים לטפל בו-זמנית בכמויות גדולות של נתונים, אבל יש צורך להמתין להצטברות הכמות הגדולה של הנתונים האלה. אולם ה-FPGA יכול להיות מותאם לכל אלגוריתם באמצעות שינויים בתיכנות שלו.

"אנחנו מכנים את היכולת הזו בשם "יכולת האצה מרובת שימושים" (Multi Function Acceleration Capability). ה-FPGA יכול לטפל במידע בזמן אמת בלי צורך להמתין להצטברותו, ובזמני השהייה קצרים מאוד. ביישומי זמן אמת, כמו בתחום הרכב האוטונומי, זוהי יכולת חשובה מאוד. הראינו גם שהשימוש ברכיב מיתכנת משפר את היעילות האנרגטית של מרכז הנתונים. הפעלת מעבד Xeon מצומד לרכיב FPGA מביא לחיסכון של פי חמישה באנרגיה שהשרת צורך".

Ilan Hochman and Vincent Hu
וינסנט הו (מימין) ביחד עם אילן הוכמן, מנהל פעילות Intel PSG בישראל

הרכיבים המיתכנתים שלכם הם מבוססי ARM. יש כוונה לשלב בהם את מעבדי אינטל?

"לחברת ARM יש תפקיד מפתח בשוק המערכות המשובצות. הרכיבים המיתכנתים שלנו כוללים את מעבדי ARM ויש לנו מחוייבות לשלב את ARM במפת הדרכים שלנו. מנגד, לאינטל יש את פורטפוליו המעבדים הגדול ביותר בעולם ולכן אנחנו מפתחים גם מוצרים שישלבו את היכולות של אינטל. כיום אנחנו מספקים מספר פתרונות שבהם ה-FPGA משמש להאצת מעבדי Xeon. קיימים למשל כרטיסי האצה מבוססי Arria 10 בפורמט PCIe להתקנה בשרתי Xeon. לאחרונה התחלנו לספק ללקוחות נבחרים מודול מרובה שבבים (MCM) הכולל מעבד Xeon ורכיב FPGA מסוג Arria 10. המטרה שלנו היא לספק רכיבים מיתכנתים המבוססים על ארכיטקטורת ARM, כאשר ביישומים מיוחדים הם יתבססו על הארכיטקטורה של אינטל (IA)".

קיימת טענה שתהליך הייצור של ה-FPGA שלכם הוא לא המתקדם ביותר בשוק.

"העוצמה המרכזית של אינטל היא בתהליכי הייצור. אינטל משקיעה כ-12 מיליארד דולר בשנה במחקר ופיתוח, שזה הרבה יתור משלושת המתחרים הגדולים ביותר שלנו ביחד. כיום תהליך הייצור החדש ביותר שלנו הוא של טרנזיסטורי FinFET ברוחב צומת של 14 ננומטר. המתחרים שלנו מתבססים על תהליך FinFET ברוחב 16 ננומטר של TSMC. כעת אנחנו עובדים על תהליך של 10 ננומטר, כאשר הדוגמאות הראשונות (Tapeout) ייצאו מהמפעל במהלך 2018. התחלנו את העבודות הראשונות על ייצור ב-7 ננומטר, אבל אנחנו לא מכריזים עדיין על לוחות הזמנים".

זה בכלל חשוב להיות מובילים בתהליך המיזעור?

"מאוד חשוב להיות מובילים בשוק הביצועים הגבוהים (High Performance), בין השאר מכיוון שכל מה שאנחנו לומדים שם מגיע בתוך שני דורות לשווקים האחרים. האמת היא שבהרבה תחומים יש פחות חשיבות לתהליך מתקדם. כך למשל, אנחנו עדיין מייצרים רכיבים בתהליך של 28 ננומטר לשווקים הדרושים חסכון בהספק ומחיר נמוך. כעת אנחנו משיקים משפחה חדש של רכיבים לשוק הרכב בשם Arria 10 Automotive Grade, שתצא לשוק בשנה הבאה ותתבסס על תהליך של 20 ננומטר".

יש לכם תוכניות לבצע פיתוח בישראל?

"בישראל מתבצע פיתוח מאוד מתקדם. כל חברות הרכב מקימות כאן מרכזי פיתוח, יש כאן תעשייה ביטחונית מאוד חזקה ויש חברות ענן מאוד מעניינות אשר משלבות התייחסות ל-FPGA במרכזי הנתונים. אין לנו מרכז פיתוח בישראל, אבל בביקור שלי כאן אני אפגש עם קבוצות פיתוח ישראליות של אינטל, כדי לבחון שיתופי פעולה איתן".

Intel PSG Eastronics Seminar
באולם ההרצאות של הסמינר שאורגן על-ידי חברת איסטרוניקס
Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס