צפרא כץ מובילה את המאבק נגד פרוייקט הענן של הפנטגון

16 אפריל, 2018

"אין בזה הגיון. אני לא מבינה מדוע אמזון קיבלה יתרון במכרז המתייחס רק למחשבים אבל לא לתשתיות שעל-גבי המחשבים. אין אף חברה בשוק שקודם בוחרת את המחשבים - ורק אחר כך מחליטה מה לעשות בהם"

Oracle CEO

המנכ"לית המשותפת של חברת אורקל (Oracle), צפרא כץ, נפגשה עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והביעה את התנגדותה לצורת ההתנהלות של מכרז הענן שמבצע כיום הפנטגון. בפגישה עם עיתונאים בבניין אורקל בפתח תקווה, היא גילתה שאמרה לנשיא שהמכרז נראה כתפור לטובתה של חברת AWS, שהיא ספקית שירותי הענן של אמזון. מדובר במכרז ענק שבו מתכנן משרד ההגנה להעביר את תשתיות המידע המשרתות 3.4 מיליון משתמשים לשירות ענן אחד. מדובר במכרז בהיקף של מיליארדי דולרים לשנים רבות, שאמור להיסגר בחודשים הקרובים.

טראמפ הבטיח בדיקה מחודשת

המכרז מעורר התנגדות רבה בתעשייה מכיוון שהוא בנוי במתכונת של הזוכה מקבל הכל, ונראה שלאמזון יש יתרון בולט. לאחרונה פורסמו ידיעות בעיתונות העולמית, שלפיהן מארגנת אורקל קואלייטה של חברות טכנולוגיות שייאבקו ביחד כנגד המכרז וידרשו לשנות את אופן ההתנהלות שלו. הקואלציה הזו כוללת ענקיות כמו מיקרוסופט, יבמ, HPE ו-Dell.

צפרא גילתה היום פרטים נוספים, לדבריה היא אמרה לטראמפ שאין אף חברה גדולה המסתמכת על ענן אחד בלבד. "אין בזה הגיון. אני לא מבינה מדוע אמזון קיבלה יתרון במכרז המתייחס רק למחשבים אבל לא לתשתיות המותקנות על-גבי המחשבים, כמו דטבייס למשל. אני לא מכירה אף חברה בשוק שקודם בוחרת את המחשבים ורק אחר כך מחליטה מה לעשות בהם. התהליך המקובל בשוק הוא להחליט מה אתה רוצה לעשות, ורק אחר כך לבחור את התשתית המתאימה. זה מה שאמרתי לטראמפ, והוא אמר לי שהפנטגון יבצע בדיקה הוגנת של תנאי המכרז".

הביקור בישראל אישי ומקצועי

צפרא כץ היא מנכלית משותפת של חברת אורקל, ביחד עם מרק הרד. כץ נולדה בישראל והוריה היגרו לארה"ב כשהיתה בת 6. לדבריה, אחת מהסיבות לביקורה הנוכחי בישראל היא הרצון להיות כאן ביום הזיכרון, מכיוון שבעלה שכל את אביו במלחמת ששת הימים. בין השאר, היא מנצלת את ההזדמנות כדי להיפגש עם לקוחות ועם חברות סטארט-אפ מקומיות. "אנחנו מגדילים כל הזמן את ההשקעות שלנו בישראל, מכיוון שהשקעה בישראל היא השקעה בחדשנות. גם ברכישת חברות ישראליות. למעשה, השבוע תתקיים פגישה בארה"ב עם חברה ישראלית פוטנציאלית. ישראל אינה שוק גדול עבורנו, אבל היא מייצרת חדשנות וייצוא בהיקף גדול. בארצות רבות אנחנו מתמקדים בעיקר בשוק, כאן גם בטכנולוגיה".

כץ גם ביטאה את עמדתה ביחס לנושאים המרכזיים היום בעולם הדיגיטלי: פרטיות, מטבעות וירטואליים ובינה מלאכותית. "למיטב הבנתי הביטקוין הוא עדיין לא מטבע מכיוון שזו עדיין השקעה ספקולטיבית. קיימת גם בעיה בנושא תשתיות המיחשוב העצומות הדרושות לביצוע כריית מטבעות. כאשר העלות תרד אולי המטבעות הווירטואליים יהיו משמעותיים יותר. אבל הרעיון של טכנולוגיית בלוקצ'יין שעליה מבוססים המטבעות הווירטואליים – הוא מעניין מאוד.

פייסבוק תתעשת

לדעתה, הבינה המלאכותית תשנה לחלוטין את האופן שבו הכלכלה פועלת. "בעתיד אנחנו נשכח לגמרי כיצד נראו החיים לפני הופעת הבינה המלאכותית. באורקל אנחנו לא מבצעים פרוייקט בינה מלאכותית מכיוון שיש בינה מלאכותית בכל פרוייקט. לאחרונה הכרזנו על דטבייס אוטונומי, המבצע באמצעות יכולות בינה מלאכותית את כל הפעולות הדרושות ללא מגע יד אדם. זו תכונה חשובה, מכיוון שכל הבעיות באבטחת סייבר נובעות מטעויות אנוש".

להערכתה, החברות המפעילות אפליקציות מקוונות, כמו פייסבוק, יבצעו בקרוב שינויים בפלטפורמות שלהן ויעניקו למשתמשים שליטה רבה ונוחה יותר על המידע שהם מוסרים. "הטכנולוגיה מתקדמת יותר מהר מהחוק, והמשתמשים לא מבינים לגמרי מה הן ההרשאות שהם נותנים לפלפורמות האלה. אני מאמינה שהחברות יבצעו את השינויים הדרושים בעצמן, כדי למנוע רגולציה בתחום, מכיוון שהרגולציה אף פעם לא פוגעת במטרה".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , טכנולוגיות מידע