הייטק בתעשייה: קורס המפעל החכם Industry 4.0

15 נובמבר, 2018

ייצור מתקדם יצמצם את הפער בין ההייטק לתעשייה. לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים משיקה קורס חלוצי להפעלת המפעל החכם (Industry 4.0)

מאת: צח הררי, מרצה בקורס המפעל החכם, לשכת המהנדסים

מערכות הנדסיות מתקדמות, פתרונות IT וחיישנים על שבב הם רק חלק מהנושאים החמים היום בעולם המושגים של ״המפעל החכם״. מושגים כמו IoT ו- AI כבר עברו מזמן מעולם הסטראטאפים והיזמות אל לב ליבן של מערך הייצור אצל החברות הגדולות, לא רק ב״סמסונג״ אלא גם ב״נייקי״, ״פולקסוואגן״ ו״היינץ״. ספקים כמו IBM, Dassault Systemes, או HP הפכו להיות בני בית במערך התפעול הגלובאלי של אותן החברות וניתן לפגוש את מוצריהם על רצפת הייצור, במפעלים באירופה, באמריקה, ביפן ובשווקי ייצור תחרותיים אחרים בעולם.

עם זאת המציאות מראה, שבכל הנוגע למהפיכה התעשייתית הרביעית, דווקא אומת הסטארטאפ, אינה מדביקה את הקצב. תעשיית הייצור הישראלית לא מטמיעה בעצמה את אותן הטכנולוגיות או הרכיבים החשובים, שעשו מהפיכה בשוק העולמי של הייצור החכם ומהווים חוד החנית במפעלי הייצור הגדולים. כמי שמלווה מידי יום תעשיינים ויצרנים ישראליים, ישנו פער אדיר בין הפוטנציאל העיסקי לבין מה שקורה בפועל. אפשר לומר שזה ממש אבסורד ואף אפשר להגיד שזה מקרה קלאסי ש״הסנדלר הולך יחף״.

אחד החסמים הבסיסיים ביותר שזיהיתי הוא חוסר המודעות וההיכרות עם מגוון הטכנולוגיות החדשות של הייצור המתקדם. חוסר הידע או החשש מלבררן, שניהם תוצר של חוסר הנגישות של הטכנולוגיות לקהל היעד. זה לא כולל רק חוסר הבנה בדבר סוגי הפתרונות הטכנולוגיים הקיימים, אלא גם הנחות מוטעות בדבר האופן והפשטות היחסית שניתן להטמיע אותם במפעל.

בנוסף, ההיכרות המועטה של אנשי הרכש, התשתיות וגם ההנהלה, עם הטכנולוגיות החדשות של המפעל החכם, מובילה לפספוסים עקיפים נוספים. למשל, השינויים בשרשרת הייצור והכנסתן של יכולות יצור ״חכמות״, עשויים להשפיע גם על תהליכים הנדסיים מסורתיים וגם על דרכי הפיתוח של מוצרים חדשים. ההבנה וההכרה של הטכנולוגיות החדשות יכולה להוביל לגיוון סל מוצרים של החברה, לפיתוח פתרונות מותאמים אישית, ולהגדלת תפוקת היצור. ללא הלימוד המתאים וההכרות עם מגוון הטכנולוגיות החדשות, קשה למהנדסים ולאנשי התעשיה  להבין כיצד מושגים כמו data science או generative design יכולים להצעיד קדימה את החברות ואת המפעלים בהם הם עובדים.

בדיוק על מנת להתמודד עם בעיה זו, לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים בישראל תשיק בחודש הבא קורס ראשון ויחיד מסוגו, לשדרוג המפעל לייצור מתקדם וחכם Industry 4.0- עבור קהילת המהנדסים והיצרנים בישראל. מדובר בפעילות יוצאת דופן, שכן במסגרתה תינתן למהנדסים ולתעשיינים הזדמנות להפגש עם מגוון הגישות והטכנולוגיות החדישות ליישום המפעל המתקדם.

באופן זה הם יוכלו להכיר את מכלול הגישות והמושגים של המפעל החכם, ולהבין כיצד יוכלו ליישמם הלכה למעשה ולשפר את ביצועיהם. מעבר לכלים התיאורטיים תהיה למשתתפים הזדמנות להתנסות חווייתית ייחודית עם רכיבי רובוטיקה, חישה, ושימוש במדפסות תלת-מימד. כגוף לאומי ומשמעותי  לפיתוח הפרט, החברה והמשק בישראל, לשכת המהנדסים פועלת במהלך השנה במגוון תחומים לפיתוח ולקידום ההון האנושי והידע הטכנולוגי בתעשייה על כל גווניה.

צח הררי הוא מרצה, יועץ, בוחן טכנולוגי ומנהל מאגד ברשות החדשנות – [email protected]

לפרטים נוספים: [email protected]

למידע על הקורס: https://www.aeai.org.il/activity/smart-factory-course/

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעשייה וניהול

פורסם בתגיות: Industry 4.0